Påfyllning av "kopplingsvätska"

Mad Mats

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Sörmland
Hoj
VFR
Hej
Jag behöver fylla på vätska i kopplingsystemet på min VFR 750F -91. I verkstadshandboken hänvisar de till "Common service manual" för beskrivning hur man går till väga. Den saknar jag. Någon som har den som pdf eller som kan beskriva tillvägagångssättet.

mvh
/Mats
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De finns lite varianter som det går att fylla på systemet.

Eftersom luft strävar uppåt i ett vertikalt slang/rörsystem å finns risken att om man fyller via vätskebehålaren upptill att de blidas luftfickor som slagvolymen då man klämmer in handaget inte räcker till.

Men de jag sett fungerar, är att man fyller i behållaren försiktigt å låter det rinna ner i slang/rörsystemet. Fyll så de är vätsta i behållaren som täcker de lilla hålet ner till manövercylindern som du påverkar men kopplingshandtaget.
Vänta typ en kvart/halvtimme.
Sedan tar du och närapå slår på handtaget ungefär som du skulle trumma på någonting. Gör så säg ca 15 - 30 sekunder, sluta å vänta så ska du se att de kommer upp småbubblor ur hålet.
OBS, se till att de hela tiden finns vätska i behållaren som täcker de lilla hålet.
Upprepa trummningen några ggr. tills de upphör att komma bubblor så ska du märka att de blir motstånd i handtaget. Så ska kopplingen fungera efter detta :tummenupp

jag har provar denna metod även på bromssystemet vilket oxå fungerar. om man inte använder nedan angivna metod.

En variant är att vid luftnippeln nere vid slavcylindern ansluta en slang med en "spruta" som man injeserar bakvägen, men man måste ta det försiktigt så de inte skvätter vätska överallt då de når vätskebehållaren vid styret.

Så finns hjälpmedel för påfyllning med hjälp av tryckluft om man vill köra den varianten.
 

Mad Mats

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Sörmland
Hoj
VFR
Hej
Nu har jag försökt göra som du beskriver vid påfyllning uppifrån. Jag tycker att jag får tryck i handtaget men kopplingen fungerar ändå inte. Kan det fortfarande vara så att det är luft i systemet? Eller kan det vara något annat som är fel? Om jag ska fylla på nedifrån så vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga. Bifogar en bild. Var fyller jag på, vi den röda eller gröna pilen? Och hur gör jag? Jag har en pump som ska fungera men jag vet inte hur jag ska göra.
 

Bifogat

  • DSC03557_resize.JPG
    DSC03557_resize.JPG
    179.6 KB · Visningar: 223

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vid den gröna, det är luftningsnippeln.
Börja med att gå till dit lokala apotek och köp en sköljspruta exempelvis: Artnr.204524 Omnifix sår- och sköljspruta 100 ml med adapter.
Därefter till första bästa OKQ8 och köp 30cm genomskinlig slang som passar på luftningsnippeln (mät diametern på nippeln innan du åker till macken:))samt en flaska med lämplig bromsvätska.

Väl hemma igen:
1.Sätt en ringnyckel i passande storlek på luftningsnippeln.
2.Öppna behållaren för kopplings(broms)vätskan och tejpa en disktrasa runt behållaren för att fånga upp ev. spill.
3.Montera slangen på sprutan.
4.Sug upp vätska i sprutan genom slangen, ev kan du sedan vända den med slangen uppåt och tömma luften ur sprutan - nursestyle
5.Tryck fast slangen på nippeln (säkra slangen med buntband vid behov)och öppna densamma med ringnyckeln du monterade dit i steg 1.
6.Töm sprutans innehåll tills sprutan är nästan tom eller det kommer vätska i behållaren. Räcker inte en spruta så drar du åt luftnippeln och fyller sprutan enligt steg4 igen.
7.Pumpa på kopplingshandtaget så du känner att allt fungerar.

Jag har själv upplevt, hur omöjligt det än må låta, att det funnits luft kvar i systemet efter en sådan här påfyllning. Öppna i så fall banjobulten vid handtaget försiktigt (det är den som ringen i änden på slangen går igenom, likadan som den vid din röda pil men uppe vid handtaget dårå). Det bör bli ett pys där då, ungefär som när du öppnar en pepsiburk, bara mildare.
Skruva åt banjobulten igen, upprepa steg 4-7igen.
Lycka till!
 
Last edited:

carlo

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
CanAm 800 XXC -11 & KTM 200 EXC -07
BlöjRäserns beskrivning är perfekt men jag skulle undvika att i punkt 6 tömma sprutan helt då det finns risk för att man återigen pressar in luft (såvida man inte är extremt duktigt sjuksköterska i steg 4). Det går inte att misslyckas med luftningen vid detta förfarande....
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top