Påkörd bakifrån :(

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jaha. Årets första påkörning. Stannar för att släppa över gående vid ett övergångsställe mitt i sta'n (vid Hansacompagniet). KLONK. En röd Mazda mx3 kör på mig bakifrån så att jag ramlar lite lätt, men lyckas hålla mig på benen. Inga stora skador på hojen (blinkers+plastkåpa) men ändå. Inga personskador förutom smärre chockverkan.

Såvitt jag förstår kan jag aldrig bedömas vållande (ingen onormal inbromsning eller tvärnit). Ville bara skriva av mig lite. Får nog ta mig en virre snart så att fredagen blir till en riktig fredag :)

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Skalman skrev:
Jaha. Årets första påkörning. Stannar för att släppa över gående vid ett övergångsställe mitt i sta'n (vid Hansacompagniet). KLONK. En röd Mazda mx3 kör på mig bakifrån så att jag ramlar lite lätt, men lyckas hålla mig på benen. Inga stora skador på hojen (blinkers+plastkåpa) men ändå. Inga personskador förutom smärre chockverkan.

Såvitt jag förstår kan jag aldrig bedömas vållande (ingen onormal inbromsning eller tvärnit). Ville bara skriva av mig lite. Får nog ta mig en virre snart så att fredagen blir till en riktig fredag :)

live the american dream och STÄM SKITEN UR HAN! han måste väl endå betala något eller?

edit: hehe glömde... jävligt synd men tur att det inte var värre,
skååål på dej

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
Skalman skrev:

Nej du kan aldrig bedömas vållande...inte äns om de nu hade varit en kraftig inbromsning. De är bara hoppas att allt flyter på så du får nya kåpor snabbt.

Cathy

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Monster 900
Har själv blivit påkörd bakifrån, fast lite kraftigare så både hoj och jag blev lätt ihopknycklade. Men som sagt, andra parten anses vållande... :)

Fredags-skålar :fyllisar

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Inte ens om man ställer sig på bromsen (bil) för att inte köra på en fotgängare som redan har börjat gå över på övergångsstället, och man blir påkörd bakifrån är man vållande. Jag har provat. :rolleyes: Jag körde vid tillfället lite för fort på 50-vägen, och det gjorde han bakom också.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
PacMan skrev:
Inte ens om man ställer sig på bromsen (bil) för att inte köra på en fotgängare som redan har börjat gå över på övergångsstället, och man blir påkörd bakifrån är man vållande. Jag har provat. :rolleyes: Jag körde vid tillfället lite för fort på 50-vägen, och det gjorde han bakom också.

Man kan aldrig bli vållande även om man tvärnitar för skojs skull tror jag.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
KawaChris skrev:
Man kan aldrig bli vållande även om man tvärnitar för skojs skull tror jag.

Jo, om du t ex bromsar till för att du har någon för nära bakom och han hamnar i skuffen kan du åka för vållande.

sirdius

Pain is temporary, honor is forever.
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
Gsxr1100-86
Du ska hålla ett avstånd till fordonet framför dig som är så pass långt att du kan stanna. Man kan aldrig bli vållande om man blir påkörd. Blir man påkörd är det föraren bakom som inte hållit avståndet.

sirdius

Pain is temporary, honor is forever.
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
Gsxr1100-86
ft skrev:
Jo, om du t ex bromsar till för att du har någon för nära bakom och han hamnar i skuffen kan du åka för vållande.

Inte ens då kan man åka dit. Fordonet bakom har legat för nära.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Det är olagligt att skapa olyckor.

Du kan garanterat bli vållande om du slår på en onödig tvärnit bara för att bilen bakom ligger för nära.
Det är olagligt att framkalla olyckor även om det är andra som gjort fel först.

Man får inte...

Köra över gångare bara för att hon går mot rött..

Meja ner motorcyklist som du ser köra i högervarv i en rondell...
(Även det en hon).

Tvärnita och framkalla en olycka bara för att hon ligger för nära bakom..

Även om man gärna skulle vilja banka skiten ur en del idioter i bland, så får man faktiskt inte det. (Tyvär) (Då är det en han).

Sen är ju det här med bevisbörda och andra saker som kan göra att man klarar sig, en helt annan sak.

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
ft skrev:

det ar nog svårt at bevisa at en "hund" inte sprang fram just då........

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
det finns en gammal skröna om detta.....

"En lastbilschaffis i huvudstaden kommer körandes på en huvudled, han upptäcker att farbror polisen ligger väldig nära bokom honom, vilket han inte alls gillar. Efter en tid så blir han lätt irriterad & ska "tamafan visa" polisen vad han tycker om detta. Han tvärnitar & polisbilen smäller rakt in i baken på lastbilen. Poliserna blir väldigt upprörda & vill få chaffisen att ta ansvaret. vilket han nekar till.
Vid rättegången så säger chaffisen att han tvärnita för en katt, då säger poliserna "vilken katt?" då svarar chaffisen - om du inte kan se min stora lastbil, tro fan att du inte såg katten"

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
Jag kom åkandes på min XJ600 med rykande färskt körkort för ca 10 år sedan. Närmade mig en busshållsplats där det stod en massa fina :tuttar som fick mig att tappa koncentrationen helt. Nästa gång jag tittar framåt har alla bilar framför mig tvärnitat. Jag lägger omkull hojen och kommer glidandes förbi alla :tuttar på sidan :huvet.. Hojen och jag kilades fast under en ny och fin BMW.

Bilen som låg tre eller fyra bilar framför mig hade tydligen gjort en omotiverad tvärnit vid ett övergångsställe. Föraren i bilen bakom hade gått ut ur bilen och sagt åt honom att han skulle vänta tills polisen kom då det hade hänt en olycka pga att hans dumma tvärnit.. Då drog han bara iväg.

Hur som helst, jag gick helt fri och behövde inte ens betala någon självrisk.

Kändes lite bättre då iaf efter en sådan pinsam vurpa.. stod där och höll i min repiga röd/vita XJ600 med snett styre. Men jag tog aldrig av mig hjälmen :hihi

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
man SKA inte bromsa för småvilt eller typ katter! det fick ni lära er på trafikskolan... haha :hihi

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
ft skrev:

nej... inte vad jag varit med om iallafall. En kompis gjorde just så och fick bakomvarande in i arslet, självklart blev han bakom vållande och fick hans f-bolag fick fint rycka in.

Jag har även gjort så mot polisen som låg jävligt när bakom (när jag kört bil), inte blev det nån krock men bromsa jävligt hårt fick de allt göra :tungan

Mitt i natten, bilen bakom låg så när så lysena inte syntes i backspegeln, vägen var 90 väg, som jag körde 110 på, sen blev det 70, fortfarande 110, sen blev det 50, då slog jag på tvärnit och det kan inte varit långt ifrån mitt bilarsle, eftersom korsningen var upplyst såg jag först då att det var en polis ;)

//håkan

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
håkan skrev:
nej... inte vad jag varit med om iallafall. En kompis gjorde just så och fick bakomvarande in i arslet, självklart blev han bakom vållande och fick hans f-bolag fick fint rycka in.

Jag har även gjort så mot polisen som låg jävligt när bakom (när jag kört bil), inte blev det nån krock men bromsa jävligt hårt fick de allt göra :tungan

Mitt i natten, bilen bakom låg så när så lysena inte syntes i backspegeln, vägen var 90 väg, som jag körde 110 på, sen blev det 70, fortfarande 110, sen blev det 50, då slog jag på tvärnit och det kan inte varit långt ifrån mitt bilarsle, eftersom korsningen var upplyst såg jag först då att det var en polis ;)

//håkan

vad hände då? farbror blå rakt upp i mumindalen eller.... :D

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
sirdius skrev:
Inte ens då kan man åka dit. Fordonet bakom har legat för nära.
Du har då bromsat av "för trafiken ovedkommande årsak", och du ÄR vållande.
Inta riktat mot bara dig, men varför uttaler alla sig om saker dom inte har koll på?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin