Påkörd, vems fel?

stillmatic

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600
Ligger bakom en bil på en 50-väg med bra avstånd, då börjar han blinka vänster och kör ut till vänster i körfältet. Han ska in på en väg till vänster tänker jag och börjar passera honom till höger, vi ligger båda i ungefär 10-15km nu.

Då jag bredvid honom så hinner jag uppfatta att hans högerblinkers börjar blinka sen svänger han in i mig. Han har då bestämt sig för att han inte skulle till vänster på vägen utan till höger upp på en parkeringsplats.

Han tog på sig det och jag anser att det är hans fel, men man vet ju aldrig. Finns det nåt som jag missat?

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Lånehoj
stillmatic skrev:
2289119 Ligger bakom en bil på en 50-väg med bra avstånd, då börjar han blinka vänster och kör ut till vänster i körfältet. Han ska in på en väg till vänster tänker jag och börjar passera honom till höger, vi ligger båda i ungefär 10-15km nu.

Då jag bredvid honom så hinner jag uppfatta att hans högerblinkers börjar blinka sen svänger han in i mig. Han har då bestämt sig för att han inte skulle till vänster på vägen utan till höger upp på en parkeringsplats.

Han tog på sig det och jag anser att det är hans fel, men man vet ju aldrig. Finns det nåt som jag missat?
Dessvärre är det nog så att det är den som kommer bakifrån, i detta fallet gör omkörningen, som blir skyldig.

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Nja - jag håller inte med Alex. Jag är inte mer expert än någon annan, men vad jag vet får man inte ändra läge i sidled utan att ha koll på omgivningen. Samma regler som vid körfältsbyte tycker jag borde gälla i sådana här fall. Man ska först kolla om det är fritt att byta körfält, sedan blinka, sedan byta fält.

Om det inte är som jag tror skulle det väl betyda att man aldrig kan köra om framförvarande på insidan när denne ska svänga vänster!?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag hart gjort precis likadant som du.

Men frågan e om det inte räknas som omkörning på insidan? Och det kanske personen inser när han/hon väl flytt fältet, och inte längre behöver face'a dig och skämmas.

Mattias brassa helvet på Sveavägen förbi en buss framför ett övergångsställe som hade röd gubbe. En tjej gick mot röd gubbe som Mattias inte såg pga bussen så han dammade rakt i i tjejen och nästan klöv henne på mitten. Mattias vurpade oxå såklart och hojade kasade och voltade in på Mc Donalds uteservering i 150-200 km/h.

Tjejens spontana reaktion efter kollisionen va att hon skulle dega skadorna eftersom hon gått mot röd gubbe. Sen var det nån "hemma" som fick henne på andra tankar eftersom det rent juridiskt va Mattias fel. :huvet

Brutusmaximus

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Preppad V-max
Tyvärr är det så att bara ETT fordon får vara på
körfältet om det inte är flerfiligt.. Du skall alltså vänta tills han framför är borta från körfältet innan du får köra vidare. Alla vet att det inte funkar så i praktiken, men hade han viljat jäklas så hade han kunnat göra det. Hoppas det gick bra med dig!?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Fredsfursten skrev:
2289194 Nja - jag håller inte med Alex. Jag är inte mer expert än någon annan, men vad jag vet får man inte ändra läge i sidled utan att ha koll på omgivningen. Samma regler som vid körfältsbyte tycker jag borde gälla i sådana här fall. Man ska först kolla om det är fritt att byta körfält, sedan blinka, sedan byta fält.

Om det inte är som jag tror skulle det väl betyda att man aldrig kan köra om framförvarande på insidan när denne ska svänga vänster!?

STR Körkortsboken åttonde upplagan (2004)

Sid 90-91

Ibland får man passera på höger sida
På vägar med två eller flera körfält i samma riktning får du pasera fordon som kör i vänstra körfältet om
- det är tät köbildning i alla körfält
- det finns körfältsvägvisare med olika färdmål
- fordonen är i skilda körfält vid en korsning

fast det som står på sid 63 är nog mer positivt för din del

På gator med ett körfält i vardera riktningen är det förbjudet att köra om
- före obevakat övergångsställe eller cykelöverfart
samt
- före korsning där högerregeln gäller
- när du inte kan komma tillbaka in på höger sida, exempelvis i bilköer

Dock för du köra om tvåhjuliga fordon ELLER PASSERA PÅ HÖGER SIDA OM ETT FORDON, VARS FÖRARE TYDLIGT VISAR ATT HAN TÄNKER SVÄNGA ÅT VÄNSTER. Detta gäller enbart på ställen enligt de två sista strecksatserna.

Vad författaren menar med "de två sista strecksatserna" överlåter jag åt någon annan att förklara, nu går jag ut och badar med ungarna istället..

Last edited:

lightgate

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Honda CBR 600
Minns att min MC-lärare sa att det är helt ok att passera till höger om framförvarande visar att han skall till vänster, precis som i ditt fall.

När han sa detta stod bilen, som skulle svänga, dock still.

Men tar han på sig det så är det väl inte mycket att dividera om. Såvida han inte ändrat sig inför polisen...

/M

edit: stavning...

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
stillmatic skrev:
2289119 Ligger bakom en bil på en 50-väg med bra avstånd, då börjar han blinka vänster och kör ut till vänster i körfältet. Han ska in på en väg till vänster tänker jag och börjar passera honom till höger, vi ligger båda i ungefär 10-15km nu.

Ett gammalt ord som vi lärde oss.. Alltid ... Blicken , Pilen , Filen!
Det bör vara den andra partens fel.
Han får inte göra ett filbyte utan att se om det är fritt ..oavsett döda vinkel osv.
Det är lika dant om du börjar en omkörning och fordonet framför dig svänger vänster.. det är hans fel även att du kommer bakifrån eller snett bakifrån. Har du börjat omkörningen ryker han.

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
AlexH skrev:
2289130 Dessvärre är det nog så att det är den som kommer bakifrån, i detta fallet gör omkörningen, som blir skyldig.

helt fel.....

den som svänger vänster är alltid ensam skyldig.... det är därför man ska avstå att svänga vänster ibland som bilist....

står i trafikförfattningarna..... man måste som förare "kunna stanna för varje förutsägbart hinder"

mvh

RoLLER skrev:
2289449 Jag hart gjort precis likadant som du.

Men frågan e om det inte räknas som omkörning på insidan? Och det kanske personen inser när han/hon väl flytt fältet, och inte längre behöver face'a dig och skämmas.

Mattias brassa helvet på Sveavägen förbi en buss framför ett övergångsställe som hade röd gubbe. En tjej gick mot röd gubbe som Mattias inte såg pga bussen så han dammade rakt i i tjejen och nästan klöv henne på mitten. Mattias vurpade oxå såklart och hojade kasade och voltade in på Mc Donalds uteservering i 150-200 km/h.

Tjejens spontana reaktion efter kollisionen va att hon skulle dega skadorna eftersom hon gått mot röd gubbe. Sen var det nån "hemma" som fick henne på andra tankar eftersom det rent juridiskt va Mattias fel. :huvet

oskyddade trafikanter får cykla mot rött, gå mot rött..... kör vi på dem får vi pröjsa.....

ps. va är det för människa som kör 150-200km/h på övergångsställe.... jag ska inte leka polis,,, men va fan e det?

Last edited:

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
None for the moment
goba skrev:
2339311 helt fel.....

den som svänger vänster är alltid ensam skyldig.... det är därför man ska avstå att svänga vänster ibland som bilist....

står i trafikförfattningarna.....

:7peta Detta stämmer bara till viss del och det gäller lagarna. Tyvärr så gör bolagen egna bedömningar och struntar i lagen. jag gjorde en sån här maja jag var omkörande och helt plötsligt blinkar o svänger bilen vänster som jag körde om, jag körde också bil som tur var, jag väjde vänster och missade bilen men tog ett staket i stället så min bil var den enda skadade bilen, lagen sa att jag var oskyldig men efter två överklaganden från mig där jag fått 50% del, så krävde jag svar och ifrågasatte om de inte följde lagen, sa de att jag hade rätt enligt lagen och inte får påföljd av polisen men försäkringsärendet var en annan sak de gör helt enkelt sina egna bedömmningar i ansvarsfrågan. snacka om att:huvet :huvet så tyvärr spelar det ingen roll vem som tar på sig det utan när bolaget gör sin bedömmning så kör de över alla inblandade och erkännande om så är. Sorry bara att hoppas att det är en vettig handläggare som kör hoj själv

goba skrev:
oskyddade trafikanter får cykla mot rött, gå mot rött..... kör vi på dem får vi pröjsa.....

Tyvärr så är detta sant hur mycket :tomten dom än é

Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Warlock skrev:
2339334 :7peta Detta stämmer bara till viss del och det gäller lagarna. Tyvärr så gör bolagen egna bedömningar och struntar i lagen. jag gjorde en sån här maja jag var omkörande och helt plötsligt blinkar o svänger bilen vänster som jag körde om, jag körde också bil som tur var, jag väjde vänster och missade bilen men tog ett staket i stället så min bil var den enda skadade bilen, lagen sa att jag var oskyldig men efter två överklaganden från mig där jag fått 50% del, så krävde jag svar och ifrågasatte om de inte följde lagen, sa de att jag hade rätt enligt lagen och inte får påföljd av polisen men försäkringsärendet var en annan sak de gör helt enkelt sina egna bedömmningar i ansvarsfrågan. snacka om att:huvet :huvet så tyvärr spelar det ingen roll vem som tar på sig det utan när bolaget gör sin bedömmning så kör de över alla inblandade och erkännande om så är. Sorry bara att hoppas att det är en vettig handläggare som kör hoj själv

Tyvärr så är detta sant hur mycket :tomten dom än é

de e ju helt sjukt.... jag blev utbildad i trafikförfattningarna av trafikpolis me många års erfarenhet och som skriver kk böckerna, och han sa att ansvaret oftast/alltid ligger på den vänstersvängande.... jag utbildar alltid mina elever så att de klarar av vänstersvängar på ett trafiksäkert sätt, det kan handla om liv och död speciellt i högre hastigheter.....

hur kan f-bolagen gå emot lagar och förordningar genom att bilda sig egna uppfattningar, det låter ju som bananrepublik....

Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
goba skrev:
2339311

ps. va är det för människa som kör 150-200km/h på övergångsställe.... jag ska inte leka polis,,, men va fan e det?
Du tycker inte det luktar lite häst om hela historien?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Här kan du läsa lite om hur försäkringsbranschen NORMALT arbetar med vållande, samt exempel på vem som är vållande.
http://www.folksam.se/skador/vallande/index_vallande.htm

I ditt specifika fall så tror jag att motparten kan anses som vållande.
Trafikregler
Förare får svänga i vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra som färdas i samma riktning. Kontrollera alltid den bakomvarande trafiken innan svängen.

Praxis
Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet. Många gånger får den svängande ensam bära skulden.

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
None for the moment
goba skrev:
2339384 de e ju helt sjukt.... jag blev utbildad i trafikförfattningarna av trafikpolis me många års erfarenhet och som skriver kk böckerna, och han sa att ansvaret oftast/alltid ligger på den vänstersvängande.... jag utbildar alltid mina elever så att de klarar av vänstersvängar på ett trafiksäkert sätt, det kan handla om liv och död speciellt i högre hastigheter.....

hur kan f-bolagen gå emot lagar och förordningar genom att bilda sig egna uppfattningar, det låter ju som bananrepublik....

Jag vet inte hur de kan göra den bedömningen men jag ifrågasatte flera gånger o dessutom undrade jag om det hade nåt att göra med att bägge bolagen ingick i samma stora koncern å att det vid en 50/50 skuld innebär att två istället för en tappar i bonus systemet vilket de tjänar på, men det var davids kamp mot goliat så jag gav upp men bytte bolag illa kvickt alla inblandade klarade ju sig som sagt utan personskador så jag processade inte vidare om det:)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...