Pålitliga batteritillverkare? (bilbatteri)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ska köpa nytt batteri till bilen, upplever att folk här på SH har god koll på batterier och tillverkare.
Letar efter ett AGM-batteri (B13, 278×175×190, >=70Ah).

Sökte runt och hittade några olika batterier, samtliga har 70Ah och 760cca.
Bosch s5 a08 2500kr.
Varta för 2000kr
Biltema för 1950kr
th-pettersons egna märke för 1900kr

Vill inte betala onödigt mycket för vilket märke det står på dekalen, men vill inte vara dumsnål med kvalitén heller.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om det handlar om 200-600kr som skiljer mellan noname och ett kvalitetsbatteri; hur definierar du ”dumsnål” om inte det helt enkelt är en ickefråga?

Mvh

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag köper alla batterier på Global i Länna söder om Stockholm. Bra pris/funktion ratio, speciellt om man tjatar lite om rabatt i den lilla lagerbutiken på plats😀

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Bra bilbatterier. Inte så bra MC-batterier.

Biltema kunde man tidigare köpa trots svajig kvalitet - den generösa returrätten och garantivillkoren gjorde att det mer blev ett batteriabonnemang av köpet.

Så inte längre. Nu är det 1000 frågor och fula påståenden:

"Har du verkligen underhållsladdat batteriet under längre uppehåll?"
Den bilen hinner knappt kallna mellan körningarna.

"Är det mycket stadskörning och korta sträckor du kör? Det tar hårt på batteriet."
Nix, den bilen rullar ute på vägen.

"Ah! Jag ser när jag slår ditt registreringsnummer att din bil har "start-stopp funktion. Det tar hårt på batteriet skall du veta."
Jag vet det. Den funktionen ha är varit bortklickad från dag 3. Dessutom är det just detta batteriet ni rekommenderar till just den bilen enligt er egen tabell.

"Stön. Vi får väl ta in det för att testa det dåra". Ring om en vecka."

Biltema Katrineholm var detta.
Där handlar jag aldrig mer.
Dessutom köper jag inga batterier på Biltema alls efter detta möte. Hade jag vetat att Spanska Inkvisitionen följde på en tämligen självklar reklamation så hade jag inte brytt mig om att bära in batterihelvetet alls.

Batterilagret brukar kunna plocka fram det man vill ha ut sin bukett med märken.

Dyrt och bra.
Billigt och halvdåligt.
Prisvärt till rimligt pris.

Bara berätta vad du vill ha så bör dom kunna komma med några förslag.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du har inte med Tudor. Jag fick skamset be om starthjälp i ett P-hus för många år sedan och åkte därefter till närmsta batterihökare som enbart hade finbatterier hemma och handlade ett Tudor plus passande fast nyckel och bytte på parkeringen. Det satt i när jag sålde bilen många år senare. Inget av mina billighetsbatterier har klarat mer än typ 3 år. Jag hade gått på Bosch eller Varta.

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Hoj
Triumph Bonneville
min bil (mercedes C kombi) har ett jag tror Varta, som suttit i i 11 år fungerar fortfarande.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Bra bilbatterier. Inte så bra MC-batterier.

Biltema kunde man tidigare köpa trots svajig kvalitet - den generösa returrätten och garantivillkoren gjorde att det mer blev ett batteriabonnemang av köpet.

Så inte längre. Nu är det 1000 frågor och fula påståenden:

"Har du verkligen underhållsladdat batteriet under längre uppehåll?"
Den bilen hinner knappt kallna mellan körningarna.

"Är det mycket stadskörning och korta sträckor du kör? Det tar hårt på batteriet."
Nix, den bilen rullar ute på vägen.

"Ah! Jag ser när jag slår ditt registreringsnummer att din bil har "start-stopp funktion. Det tar hårt på batteriet skall du veta."
Jag vet det. Den funktionen ha är varit bortklickad från dag 3. Dessutom är det just detta batteriet ni rekommenderar till just den bilen enligt er egen tabell.

"Stön. Vi får väl ta in det för att testa det dåra". Ring om en vecka."

Biltema Katrineholm var detta.
Där handlar jag aldrig mer.
Dessutom köper jag inga batterier på Biltema alls efter detta möte. Hade jag vetat att Spanska Inkvisitionen följde på en tämligen självklar reklamation så hade jag inte brytt mig om att bära in batterihelvetet alls.

Batterilagret brukar kunna plocka fram det man vill ha ut sin bukett med märken.

Dyrt och bra.
Billigt och halvdåligt.
Prisvärt till rimligt pris.

Bara berätta vad du vill ha så bör dom kunna komma med några förslag.
Köpte en tändningsprovare på Biltema.Trasig. Åkte och skulle byta, kundtjänst skickade ut en kille för att prova den på deras firmaskåp av ny årsmodell. Jag försökte förklara att det inte finns något som helst sätt att koppla in den på en ens halvt modern bil men de lyssnade inte. Några minuter kom killen tillbaka, tittade mig inte i ögonen och gav mig en ny. Trasig. Åkte tillbaks igen och de började tjafsa på nytt. Jag förklarade tydligt att jag vill ha pengarna tillbaka och bad dem dra åt helvete ( fast tyst för mig själv )

Jag hade verkligen velat titta på när de öppnade huven och stirrade ner på den stora plastkåpan som täckte hela motorn typ😂😂😂👍🏻👍🏻

Sorry för OT, men det är ändå fredag!

Bifogat

• IMG_1858.png
    IMG_1858.png
    581.9 KB · Visningar: 13

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Om det handlar om 200-600kr som skiljer mellan noname och ett kvalitetsbatteri; hur definierar du ”dumsnål” om inte det helt enkelt är en ickefråga?
Inte helt sällan händer det att två identiska produkter säljs under olika namn. Att då lägga 600kr på en klisterlapp är direkt idiotiskt.

Att chansa 200kr mellan en välbeprövad produkt och något man inte vet kvalitén på, det är däremot dumsnålt.

Ibland är det så att dyrare till och med kan vara sämre. Jag har inte koll på vilken tillverkare man ska välja på bilbatterier. De jag drog fram var ett par exempel, kanske är det något annat jag ska ha.

Poängen med tråden är att lära mig något och kunna göra informerade köp.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har inte med Tudor. Jag fick skamset be om starthjälp i ett P-hus för många år sedan och åkte därefter till närmsta batterihökare som enbart hade finbatterier hemma och handlade ett Tudor plus passande fast nyckel och bytte på parkeringen. Det satt i när jag sålde bilen många år senare. Inget av mina billighetsbatterier har klarat mer än typ 3 år. Jag hade gått på Bosch eller Varta.
Tudor är numera ett varumärke i Exidegroup.
Ungefär som Husqvarna numera är ett varumärke hos .......

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Jag blir alltid fånigt nyfiken på vem som tillverkar vad, försökt jaga runt hur det ligger till.

Enligt denna sidan är Varta Silver samma som Bosch S5.

ChatGPT håller med:
"Varta och Bosch bilbatterier tillverkas i samma fabriker. Båda varumärkena kommer från Clarios (tidigare Johnson Controls), en av världens största batteritillverkare." Det ser ut att stämma när jag googlar.

Du har inte med Tudor.
Tudor har ett 72Ah AGM-batteri med 760cca, det billigaste jag hittar kostar 2800kr

Tudor är numera ett varumärke i Exidegroup.
Ungefär som Husqvarna numera är ett varumärke hos .......
Excide EK720, 72Ah, 760cca, 2600kr lustigt nog billigare än Tudor.

TH-Pettersson
Deras egna batterier "tillverkas i europeisk fabrik", tyvärr har de varit slappa och återanvänt produktbilder, men det ser ut att vara likadana höljen som Exide/Tudor.

Biltema då?
Spekulationer på nätet säger att Exide eller Fiamm kan ligga bakom Biltemas AGM-batterier baserat på utseende. Men för att komplicera det har Exide och Fiamm likadana höljen. Endast polskydden skiljer dessa åt vad jag kan se.
1739577644191.png
1739581523847.png
1739577666518.png

Vad blir det för köp då?
Bosch och Tudor går bort på pris, mot Varta respektive Exide.
Biltema och TH-Pettersson går bort på att inte veta vad man köper.

Kvar blev dessa två:
Exide EK720, 72Ah, 760cca, 2800kr med frakt
Varta Silver Dynamic, 70Ah, 760cca 2150kr med frakt

Fick bli ett Varta, tveksam till att Exide-batteriet skulle vara så pass mycket högre kvalitet.

Last edited:

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Det var länge sedan Tudor tillverkades i Nol.
Då var det en kvaltetsmärke!
Numera kommer det väl från Kina.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...