Påskjutsbroms släp går trögt

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Försöker hjälpa syster och svåger med deras släpkärra. Men jag går bet. Den enkla biten var lyset, har satt dit nya baklyktor på kärran och modifierat lite med elen. Sedan sa han att jag skulle kolla bromsarna och justera om jag kunde. Upptäckte då att hela mekanismen går trögt som:cdevil

Har skruvat loss den, men lyckas inte lista ut hur man ska få isär den. Den delen som är markerad i rött borde kunna gå lätt fram och tillbaka tycker jag. Dämparen inuti fungerar i alla fall, för den är trög att trycka in och den åker ut igen av sig självt.

Enligt en pdf jag hittat så finns två bussningar, men jag hittar ingen video eller guide när jag googlar hur man får isär den. Är det bara att lossa skruven i bakkant och sen så mycket våld man bara kan för att få ur skiten?Främre bussningen, är den bara ipressad? In med en kniv mellan och bända ut den?

1717752513665.png

1717752457800.png

1717752581708.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Testa med att smörja på nippeln märkt 21 med en fettspruta.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Testa med att smörja på nippeln märkt 21 med en fettspruta.
Det har jag gjort, det var det första jag gjorde innan jag började plocka isär. Har även en större polygrip jag vrider fram och tillbaka på den inringade, men eftersom (vad jag kan se på sprängskissen) stången är delad så går det bara ett par cm åt vardera hållet. Och inte går det lättare efter det heller.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
25,26,27 verkar vara en hållande faktor, skruva ur och slå ur hylsan så ska det komma isär, är det gammalt fett som torkat så hjälper värme som lösgörande.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
25,26,27 verkar vara en hållande faktor, skruva ur och slå ur hylsan så ska det komma isär, är det gammalt fett som torkat så hjälper värme som lösgörande.
Har haft loss den skruven, men det satt som berg innanför, antar att det rostat ihop. Gammalt fett kan det säkert vara, kärran är inte direkt ny.

Fråan är hur man får loss bussningarna, är det bara våld som gäller?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hänger inte riktigt med vilket problem du har
Du säger att den går trögt, men att gasdämparen funkar som den skall och det stämmer så långt
Tryckstången skall komprimeras långsamt när du bromsar - därför sitter gasdämparen där. Den skall också gå långsamt tillbaka annars bankar det i draget när du släpper efter en inbromsning o gasar på igen
Rörelselängden/slaglängden brukar vara 5-6 cm
Röret som kulhandsken sitter monterad på överför kraft till bromsarmen 23, denna arm påverkas även av handbromsen.
Så ordningföljden vid kontroll är
  • Kontrollera att kulhandsken med kraft kan tryckas in och att den sedan fjädrar ut (tänk på att1300kg last skall bromsas av gasdämparen)
  • Kontrollera att kulhandsken (röret) inte glappar i sid eller höjdled, då är någon av bussningarna 18 eller 19 slitna (troligen den främre)
  • Koppla loss bromswiren och pilla på bromsarmen 23 - den skall röra sig framåt/bakåt, smörj vid behov
  • Kolla att bromswiren går lätt i höljet - är det en plastad wire så går den oftast lätt tills plasten är utsliten
  • Funkar bromsarna inte efter det så är det dags att lossa bromstrummorna och rengöra/smörja upp hela mekanismen (i nio fall av tio ligger felet här)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hänger inte riktigt med vilket problem du har
Du säger att den går trögt, men att gasdämparen funkar som den skall och det stämmer så långt
Tryckstången skall komprimeras långsamt när du bromsar - därför sitter gasdämparen där. Den skall också gå långsamt tillbaka annars bankar det i draget när du släpper efter en inbromsning o gasar på igen
Rörelselängden/slaglängden brukar vara 5-6 cm
Röret som kulhandsken sitter monterad på överför kraft till bromsarmen 23, denna arm påverkas även av handbromsen.
Så ordningföljden vid kontroll är
  • Kontrollera att kulhandsken med kraft kan tryckas in och att den sedan fjädrar ut (tänk på att1300kg last skall bromsas av gasdämparen)
  • Kontrollera att kulhandsken (röret) inte glappar i sid eller höjdled, då är någon av bussningarna 18 eller 19 slitna (troligen den främre)
  • Koppla loss bromswiren och pilla på bromsarmen 23 - den skall röra sig framåt/bakåt, smörj vid behov
  • Kolla att bromswiren går lätt i höljet - är det en plastad wire så går den oftast lätt tills plasten är utsliten
  • Funkar bromsarna inte efter det så är det dags att lossa bromstrummorna och rengöra/smörja upp hela mekanismen (i nio fall av tio ligger felet här)

Edit: Du skall inte behöva våld att få ut bussningarna, men för att få ut hela paketet ser det ut som Steffe säger, skruven o hylsan måste ut - sedan drar du ut hela paketet handske/rör/gasdämpare ur ytterrör o bussningar. Skulle bussningarna vara kass så borde de gå att få ut med en expanderande avdragare, men frågan är om de är så dåliga......
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tryckstången (röret) rör sig ytterst trögt. Innan jag monterade isär allt drog jag ihop tryckstången med ett spännband. Rörelselängden är cirka 2-3 cm. Bromsarna går i som de ska, båda hjulen låser. Men tryckstången fastnar där. Jag var tvungen att backa till bilen för att kunna dra isär. Eftersom tryckstången fastnat så var bromsarna låsta, så jag kunde inte flytta kärran för hand.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kan ju vara så att någon backat och glömt de har släpet påkopplat.
Släpet har då ställt sej på tvären och krökt kolven mot bilens kofångare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har du skruvat loss nipplarna och kontrollerat så fett kommer genom? Förmodligen bra tillfälle att fylla hålen med krypolja några gånger om den sjunker undan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har haft loss den skruven, men det satt som berg innanför, antar att det rostat ihop. Gammalt fett kan det säkert vara, kärran är inte direkt ny.

Fråan är hur man får loss bussningarna, är det bara våld som gäller?
OK - förstår problemet. Våld -ja, inom rimliga gränser. Du behöver en tapp som passar (ursäkta om jag blir övertydlig) i hålet borde vara 14,5-15mm lilla diametern o stora diametern aningen mindre än rör nr 26 ytterdiameter.
Palla upp under draget så att det blir stumt mot marken och knacka med en rejäl hammare eller handslägga
Om man får tro reservdelsskissen så sitter en plugg i bakänden, går den att få loss o spruta wd40 på rör 26???
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har du skruvat loss nipplarna och kontrollerat så fett kommer genom? Förmodligen bra tillfälle att fylla hålen med krypolja några gånger om den sjunker undan.
Jag började med att trycka i fett. Det hade kommit en rejäl klick utpressad mellan bussning och röret/tryckstången.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
OK - förstår problemet. Våld -ja, inom rimliga gränser. Du behöver en tapp som passar (ursäkta om jag blir övertydlig) i hålet borde vara 14,5-15mm lilla diametern o stora diametern aningen mindre än rör nr 26 ytterdiameter.
Palla upp under draget så att det blir stumt mot marken och knacka med en rejäl hammare eller handslägga
Om man får tro reservdelsskissen så sitter en plugg i bakänden, går den att få loss o spruta wd40 på rör 26???
Locket i bakkant är bara ett plastlock, det har jag tagit loss. Får bli mer våld i veckan, jag är på landet och lägger nytt tak på en frigge. Vi har låtit det gå för långt att vänta med underhåll så jag var tvungen att byta råsponten på ena sidan. Idag höll vi på med underlagspapp, jobbigt när det börjar regna innan man är klar.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
25,26,27 verkar vara en hållande faktor, skruva ur och slå ur hylsan så ska det komma isär, är det gammalt fett som torkat så hjälper värme som lösgörande.
Pratade idag med Bålstasläpet för att lämna in och få det gjort, men de var fullbokade till efter sommaren. Hur som helst var han väldigt hjälpsam. Bussningar = rör ej. Du är helt inne på rätt spår, hylsan ska ur, och som den sitter fast tror jag att jag får borra ur den, hur jag nu ska få tag på rätt storlek att få in i min borrmaskin. Sedan ska man kunna ta tryckstången framåt och göra rent/slipa bort rost.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
OK - förstår problemet. Våld -ja, inom rimliga gränser. Du behöver en tapp som passar (ursäkta om jag blir övertydlig) i hålet borde vara 14,5-15mm lilla diametern o stora diametern aningen mindre än rör nr 26 ytterdiameter.
Palla upp under draget så att det blir stumt mot marken och knacka med en rejäl hammare eller handslägga
Om man får tro reservdelsskissen så sitter en plugg i bakänden, går den att få loss o spruta wd40 på rör 26???
Har värmt på tryckstången idag och sprutat på liknande wd40, hoppas att jag får loss den.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ta loss draget från släpet och hitta ett bekvämt ställe att stå på.
Kapa skruvskalle och mutter, körnslag i centrum och borra upp, börja med en 8mm sen 10mm och sist 12 eller 13 beroende på hur ocentrerad du har varit.
Sen ska det nog gå lätt och slå ut

Kan ev hjälpa dig med pelarborrning men då får du köra till Sigtuna.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Skruven får jag bort, borde vara M12 men det kan jag kolla. Men den sitter i en hylsa som går hela vägen igenom tryckröret. Inuti hylsan går M12 (tror jag) skruven, hylsan går genom änden på tryckröret och livar med yttre stommen. Och det är hylsan som gift sig med tryckröret och troligtvis måste borras ur. Känns som att jag kommer lämna in den, jag har hittat en släpvagnsrep. i hyfsad närhet som jag vet är bra.
Provade med att banka och den rör sig genom stommen, men inte i den rostiga delen på bild.

Edit, kollade, skruven på bild är M14, och hylsan som skruven går genom är ca 18,5 mm ytterdiameter. Men det ändrar inget, jag kommer att lämna in den. Blir säkert en peng men det är så rackarns meckigt. Särskilt som det inte är min kärra heller, utan syrran/svåger. De får vara med att pröjsa lagningen. Jag skulle fixa lyset på den, och det har jag gjort. "Och när du ändå håller på, kan du inte justera bromsarna också?"...

1718633466313.png
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Lite uppföljning då. Lämnade in draget till Lasse Husvagnsservice. Han kollade igenom den, han misstänkte redan innan att det var plastbussningarna som svällt och det var det. Han rekommenderade nytt drag. Rådgjorde lite med svåger och syster, och de sa köp. Nytt drag kostade drygt 5000, plus frakt. Så nu sitter det ett nytt drag och kommer hålla längre än resten av kärran.

1724364979462.png

Veven till stödhjulets fäste var lite krokig. Satte fast den med en svetstång, sedan värmde jag bara exakt (inringat) där den var krokig och tog en polygrip och böjde den rätt. Fantastiskt smidigt med induktionsvärme.

1724365191872.png

1724365235131.png
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top