Påverkas försäkringspremie av skadeanmälan?

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
ifall jag som kärande i ett försäkringsgrej ska skadeanmäla min motorcykel efter lättare "nästan kollision" där den andra parten (bilen) erkänner att den var vållande. Har endast mindre repor. Bör jag anmäla ändå eller finns det risk att jag plötsligt ses som större risk att försäkra, även fast det inte är jag som var vållande.

Kan tänka mig att det finns sådan algoritm med i spelet? Samt hur brukar försäkringsbolag göra med mindre skador? Jag vill helst inte lämna in på skadebesiktning innan jag fått att motparten godkänner kostnaden för det om det skulle bli en tvist och de plötsligt ej vill stå för det. Vad gör man åt enklare repor, fixar? Bekostar nytt avgasrör t ex? Pengaersättning?

Många frågor. Tacksam svar om även på några. Fråga gärna vid funderingar, rörig text.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Allt detta kan ditt f bolag svara på utan att du anmäler det är troligast just dit bolag som kan svara bäst på detta också
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Tja, efter att ha anmält skador som vållande (singelolycka) har jag inte upplevt att min försäkringspremie blivit dyrare. Kanske ändras om det om du anmäler 100 skador där du är vållande.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har svårt att tänka mig att du får högre premie för en situation där motparten varit vållande och det därmed inte belastar din försäkring. Åtminstone har jag inte varit med om det när jag själv fått skador på min bil där någon annan varit vållande. Premien har inte blivit högre nästkommande år.

Men i slutändan är det väl en bedömningsfråga. Försäkringsbolagen har rutiner för hur de reglerar ersättning mellan varandra som ibland innebär att båda parter ses som delvis vållande och det därmed belastar båda försäkringarna som då tar en viss andel av kostnaderna vardera. Vet inte hur vanligt det är och har inte själv varit med om det, men teoretiskt antar jag att det skulle kunna hända att försäkringsbolaget efter bedömning av anmälan anser att du t ex är 30% vållande och det även belastar din försäkring. Det som talar emot i det här fallet är att motparten faktiskt erkänt att denne varit vållande, vilket borde innebära att det då automatiskt kommer ses av ditt försäkringsbolag som att de skall kräva motpartens försäkringsbolag på 100% av kostnaden, så att det inte belastar din egen försäkring.

En intressant sak jag såg i mina egna försäkringsvillkor (för hojen):

Om flera är inblandade i en inträffad skada, åta dig inte skulden för en skadehändelse innan du talat med oss. Om du gör det är det inte bindande för oss och din rätt till försäkringsersättning kan bortfalla.

Borde ju då kunna innebära att man riskerar att bli utan ersättning för en skada där man själv erkänt sig vållande, men försäkringsbolaget inte håller med. I det här fallet bör det ju inte påverka dig utan snarare motparten.

Vill du helt undvika risken att få en påverkan på din premie skulle jag tro att det bästa och enklaste i det här fallet helt enkelt är att göra en överenskommelse med motparten om att denne ersätter dig för dina skador på ett för dig godtagbart sätt och därmed förhoppningsvis får en lösning (om det nu handlar om att byta avgasrör eller något annat som kan ske till rimlig kostnad) som i längden blir billigare för motparten än att få en höjd försäkringspremie för sin egen del. Om motparten inte går med på den lösning du föreslår får det ju i såna fall bli ett försäkringsärende.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Tja, efter att ha anmält skador som vållande (singelolycka) har jag inte upplevt att min försäkringspremie blivit dyrare. Kanske ändras om det om du anmäler 100 skador där du är vållande.
Förstår, kanske var långsamt men tänkte att jag passar på att fråga - inget brådskande och det är helg. Men sett till skadorna då, mindre repor på avgasrör etcetera - är det värt att anmäla och få en skadebesiktning? Skulle kunna vara mer skador än jag ser men det går ju köra problemfritt än så länge iaf. Brukar de fixa reporna eller ersätta delen när det är mindre repor? Förstår att det inte går att svara definitivt i mitt fall men rent generellt.

Vill du helt undvika risken att få en påverkan på din premie skulle jag tro att det bästa och enklaste i det här fallet helt enkelt är att göra en överenskommelse med motparten om att denne ersätter dig för dina skador på ett för dig godtagbart sätt och därmed förhoppningsvis får en lösning (om det nu handlar om att byta avgasrör eller något annat som kan ske till rimlig kostnad) som i längden blir billigare för motparten än att få en höjd försäkringspremie för sin egen del. Om motparten inte går med på den lösning du föreslår får det ju i såna fall bli ett försäkringsärende.

Tänkte det med - däremot som jag skrev ovan så kanske det är något mer som är skevt som kommer accentuera rent besvärsmässigt med tiden - då surt om jag inte anmält eventuellt? Kan väldigt lite om mekaniska aspekten av hojåkande, är en sån som bara vill köra.

Samt samma fråga som jag ställde ovan, tacksam om du vet utifrån egen erfarenhet eller rent generellt med!

Tack återigen för att ni svarar med er input.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Folksam höjde premien från ca 14000kr till ca 21000 kr helförsäkring efter jag vält hojen stillastående.
Efter Gubbstop.
Att det dessutom tog 7 månader från skada i oktober till reparerad klar i maj året (dvs under lågsäsong) efter är väl också en del i Folksams försäkringsstrategi. Minst risk för skada när hojen står på verkstad.
Att verkstan Bike Göteborg (idag Elit MC) dessutom inte var auktoriserade för Suzuki var verkstans förklaring till att de inte kunde snabbt få fram reservdelar.
Så när TS frågar sitt försäkringsbolag, fråga då också vilken verkstad de använder för att reparera din hoj?
Är den verkstan inte auktoriserad för ditt märke kanske dags byta försäkringsbolag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Folksam höjde premien från ca 14000kr till ca 21000 kr helförsäkring efter jag vält hojen stillastående.
Efter Gubbstop.
Att det dessutom tog 7 månader från skada i oktober till reparerad klar i maj året (dvs under lågsäsong) efter är väl också en del i Folksams försäkringsstrategi. Minst risk för skada när hojen står på verkstad.
Att verkstan Bike Göteborg (idag Elit MC) dessutom inte var auktoriserade för Suzuki var verkstans förklaring till att de inte kunde snabbt få fram reservdelar.
Så när TS frågar sitt försäkringsbolag, fråga då också vilken verkstad de använder för att reparera din hoj?
Är den verkstan inte auktoriserad för ditt märke kanske dags byta försäkringsbolag.
Folksam visar framtiden för er som tror att det är bra så länge man inte kör SportHoj.
De behandlar alla motorcyklar på samma sätt som Bilsport utan Mc och Svedea än så länge bara behandlar SportHojar... ;)
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Har min pärla stående på verkstad nu (välte). Tar tyvärr ett litet tag till innan den är klar då leveranstider på delarna drar ut lite. Svedea, i mitt fall, behandlade det hela väldigt enkelt och smidigt. Dagen efter skadeanmälan damp det ner ett brev i mejlen med lydelsen ”lämna in hojen på valfri auktoriserad verkstad och visa detta brev, vi ersätter alla reparationer”. Det är ungefär så jag vill att det skall funka om man blir tvungen att nyttja sin fsk. Fan vet om jag kommer få högre premie 2022 för det. Tveksamt känns det som.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Folksam visar framtiden för er som tror att det är bra så länge man inte kör SportHoj.
De behandlar alla motorcyklar på samma sätt som Bilsport utan Mc och Svedea än så länge bara behandlar SportHojar... ;)
Egen slutsats blev att för en pensionär som trots "tummen mitt i handen" inte drar sig för att ägna en del tid åt hojen, vet hur man beställer reservdelar, och äger hojar jag har råd att förlora är Trafikförsäkring bäst.
Jag vill faktiskt köra hoj, inte ha hojen stående på verkstad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har min pärla stående på verkstad nu (välte). Tar tyvärr ett litet tag till innan den är klar då leveranstider på delarna drar ut lite. Svedea, i mitt fall, behandlade det hela väldigt enkelt och smidigt. Dagen efter skadeanmälan damp det ner ett brev i mejlen med lydelsen ”lämna in hojen på valfri auktoriserad verkstad och visa detta brev, vi ersätter alla reparationer”. Det är ungefär så jag vill att det skall funka om man blir tvungen att nyttja sin fsk. Fan vet om jag kommer få högre premie 2022 för det. Tveksamt känns det som.
Har haft en trafikförsäkringskada hos Svedea. Och det funkade som du skriver:
Citat: Det är ungefär så jag vill att det skall funka om man blir tvungen att nyttja sin fsk. slut citat
All heder åt Svedea från min sida också.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Folksam höjde premien från ca 14000kr till ca 21000 kr helförsäkring efter jag vält hojen stillastående.
Efter Gubbstop.
Att det dessutom tog 7 månader från skada i oktober till reparerad klar i maj året (dvs under lågsäsong) efter är väl också en del i Folksams försäkringsstrategi. Minst risk för skada när hojen står på verkstad.
Att verkstan Bike Göteborg (idag Elit MC) dessutom inte var auktoriserade för Suzuki var verkstans förklaring till att de inte kunde snabbt få fram reservdelar.
Så när TS frågar sitt försäkringsbolag, fråga då också vilken verkstad de använder för att reparera din hoj?
Är den verkstan inte auktoriserad för ditt märke kanske dags byta försäkringsbolag.
Kan kontra detta med stöldförsök av min Honda förra året.

Jag har en halvförsäkring på den hojen, Folksam har (vilket jag tror Folksam och Trygg Hansa är ensamma om) en begränsad vagnskada, vilket innebär att stöldförsök med tillhörande skadegörelse täcks redan vid halvförsäkring.

Folksam gav mig möjligheten att lämna till Hondan till Kenneths eller Honda i stan. Båda auktoriserade. Ärendet löstes relativt snabbt och enkelt, det som dröjde var att få tag på delar. Men det klandrar jag varken försäkringsbolag eller verkstaden för, då fördröjningen berodde på att verkstaden fick fram begagnade delar istället för att lösa in hela hojen.

Premien förblev oförändrad. Hade ett annat bolag stått på halvförsäkringen till min Honda, hade den troligen varit skrotad idag.

Folksam visar framtiden för er som tror att det är bra så länge man inte kör SportHoj.
De behandlar alla motorcyklar på samma sätt som Bilsport utan Mc och Svedea än så länge bara behandlar SportHojar... ;)
Jag kan inte hitta någon som är billigare på att försäkra S1000RR än folksam. Tidigare låg Trygg Hansa lite bättre till, men de har högre självrisk vid stöldförsök. 5000 istället för 3000kr.

De åren jag haft min CBR600FS har också folksam varit billigast med marginal, det är först i år som andra bolag blivit billigare för mig.

Kanske är jag undantaget som bekräftar regeln? Men jag har fått fungerande hjälp och vettiga priser, samt en halvförsäkring som ger mer än många konkurrenter.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ta det på den vållandes trafikförsäkring. Självrisken brukar ligga på typ 1500:- och personen i fråga får något dyrare försäkring i ett par år. Man kan gå in på Insplanet.se och se hur stor skillnaden blir om man orsakat en olycka eller inte senaste två åren. Din premie påverkas inte så länge du inte använder försäkringen. Du kan skadeanmäla och senare säga att du tar kostnaden själv.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Ta det på den vållandes trafikförsäkring. Självrisken brukar ligga på typ 1500:- och personen i fråga får något dyrare försäkring i ett par år. Man kan gå in på Insplanet.se och se hur stor skillnaden blir om man orsakat en olycka eller inte senaste två åren. Din premie påverkas inte så länge du inte använder försäkringen. Du kan skadeanmäla och senare säga att du tar kostnaden själv.

Behöver jag betala självrisk menar du eller han? Samt när gör man det, innan/efter skadebesiktning?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Han som skadade din mc får ta det på sin trafikförsäkring och han får betala ca 1500:- i självrisk. Det kan vara så bra att det inte ens är någon självrisk. Exakt när han får betala den kan jag inte svara på. Hur liten skada det än är så är det förmodligen bäst att ta det på hans trafikförsäkring.

Han som orsakade skadan gör en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag. När de beslutat att hans försäkring skall ersätta dina skador så får du prata med dom om hur du skall få de lagade. Efter de beslutat att hans försäkring skall stå för reparation av din mc kommer de inte ändra beslutet så du riskerar inte att få en fet faktura men du måste såklart komma överens med försäkringsbolaget om var du skall lämna in på reparation. Du får inte pengar, bara nya delar och omlackering.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
När du inte var vållande så är det ju inte ditt försäkringsbolag som kommer betala. dom är ju endast inblandade för att få ersättning från den vållandes bolag så din premie kommer inte påverkas.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Två alternativ. A) Du är vållande (enligt försäkringsbolagen) . Kostnad för dig ca 4500 kronor. 3000 självrisk + 1000-1500 till motpartens fbolag. Eventuell premiehöjning .Nån har fått det nån annan inte. B) Motpart vållande. Hoj lagas utan kostnad. Ingen premiehöjning.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Två alternativ. A) Du är vållande (enligt försäkringsbolagen) . Kostnad för dig ca 4500 kronor. 3000 självrisk + 1000-1500 till motpartens fbolag. Eventuell premiehöjning .Nån har fått det nån annan inte. B) Motpart vållande. Hoj lagas utan kostnad. Ingen premiehöjning.
Angående reparation ifall motpart bedöms vållande - hur små skador vill försäkringsbolaget betala för eller spelar det ingen roll? Allt fixas in i detalj? Tänker att det måste finnas en gräns där
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det finns ingen gräns på hur små skador du kan ta på försäkringen. Allt skall fixas men det blir ofta inte lika bra som innan. Plastsaker som inte är lackerade från början lackas och får fel färgnyans i stället för att ersättas med nya. En sak som lackas om får aldrig samma nyans som innan.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Har min pärla stående på verkstad nu (välte). Tar tyvärr ett litet tag till innan den är klar då leveranstider på delarna drar ut lite. Svedea, i mitt fall, behandlade det hela väldigt enkelt och smidigt. Dagen efter skadeanmälan damp det ner ett brev i mejlen med lydelsen ”lämna in hojen på valfri auktoriserad verkstad och visa detta brev, vi ersätter alla reparationer”. Det är ungefär så jag vill att det skall funka om man blir tvungen att nyttja sin fsk. Fan vet om jag kommer få högre premie 2022 för det. Tveksamt känns det som.
Troligt skulle jag säga. Så blev det på min husbil när min gode far råkade repa den, lite färg och några dekaler senare är premien allt lite dyrare.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top