Packbox utgående axel hoppar ur... DR650

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Halloj! startade ny tråd då jag har nya problem med hojen. Packboxen vid utgående axel har tendens att hoppa ur. Tidigare ägare hade limmat fast den med ett slags plastlim. men jag misstänker att det måste sitta någon distans/fjäder mellan framdrevet och packboxen som håller den inne? eller är det bara på min som den har tendens att vilja ploppa ut? Köpte en ny packbox men såg att det inte var något fel på den gamla... Ursäkta ifall jag verkar ivrig men jag behöver verkligen eran hjälp! uppkörning på måndag :tummenupp

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Jag hade letat efter en sprängskiss på nätet.

De sprängskisser jag sett är endast på motorn och då finns den eventuella delen ej med. Jag vet heller ej hur jag ska översätta det till engelska. Imorgon går jag ut i garaget och lägger på en klick kemisk metall så att packboxen ger fan i att hoppa ut. Det vore väldigt tråkigt ifall jag inte får tillbringa min 18-årsdag utan hoj mellan benen.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Microfiche = sprängskiss

Jag hade en KLR600 en gång i tiden. Den läckte från ovan nämnd packbox. Jag lossade drevet och startade motorn, då åkte packboxen ut så något måste ha hållit emot. Jag kan inte minnas om det var något mer än drevet som satt utanpå packboxen. Jag kan inte se att det skulle sitta något där i den här länken http://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/50a63cacf870022c14fc4eb3/transmission

Ang. din mc ser det inte ut att sitta något där
http://www.suzukipartshouse.com/oemparts/a/suz/50d3acc9f8700220d0b72437/transmission

sitter del 32 och 33 på plats? Lim låter som fel väg. I så fall är det väl bättre att trycka i en ny packboxen utan att ta olja på den eller förstörs den då?

Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
packboxen är inte fulmekad?, kan ju vara så att den "är för liten" till hålet i motorn. ser inte att det skulle behövas nått extra mellan drevet och packbox (har sett många packboxar/ tätringar i mina dar....ingen har haft nått extra fjädertjohejsan för att hålla dom på plats)
är där glapp i utgående axel?- prova att lirka den lite upp/ner och känn om det glappar.
övertryck i motorn? (långsökt tanke....)för möed olja nånstans??

//jj

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Microfiche = sprängskiss

Jag hade en KLR600 en gång i tiden. Den läckte från ovan nämnd packbox. Jag lossade drevet och startade motorn, då åkte packboxen ut så något måste ha hållit emot. Jag kan inte minnas om det var något mer än drevet som satt utanpå packboxen. Jag kan inte se att det skulle sitta något där i den här länken http://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/50a63cacf870022c14fc4eb3/transmission

Ang. din mc ser det inte ut att sitta något där
http://www.suzukipartshouse.com/oemparts/a/suz/50d3acc9f8700220d0b72437/transmission

sitter del 32 och 33 på plats? Lim låter som fel väg. I så fall är det väl bättre att trycka i en ny packboxen utan att ta olja på den eller förstörs den då?

Verkar som att del 33 saknas då det finns ett litet glapp i framdrevet. men den borde väl ej orsaka att packboxen ploppar ur? Lim var fel väg att gå! jag gick ner i verkstan och kleta på kemisk metall. Stack sedan ut och körde i midnattsolen. När jag var som längst hemifrån så börjar den läcka olja :näsblod . jag tryckte tillbaka packboxen och körde så lungt jag bara kunde de 2,5 milen hem.

Last edited:

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
packboxen är inte fulmekad?, kan ju vara så att den "är för liten" till hålet i motorn. ser inte att det skulle behövas nått extra mellan drevet och packbox (har sett många packboxar/ tätringar i mina dar....ingen har haft nått extra fjädertjohejsan för att hålla dom på plats)
är där glapp i utgående axel?- prova att lirka den lite upp/ner och känn om det glappar.
övertryck i motorn? (långsökt tanke....)för möed olja nånstans??

//jj

Packboxen såg fin ut men hade ej möjlighet att byta ut den då jag ej fick ut den då det väl gällde. Men ska göra det imorgon och se om det blir någon skillnad. Oljenivån ligger närmare L strecket än H strecket. Men det kanske är för högt oljetryck ändå då oljan trycker ut packboxen?

Inget glapp i axeln heller.

Tack för alla svar!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Mät upp o se om drevet är tjockt nog, de hojar jag haft problem med sådana läckage så har antingen drev eller nån distans varit för tunn så drevet inte legat dikt an mot packningen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Kolla så du inte har stopp i vevhusventilationen, en slang från blocket upp till luftburk. Sen kan ju kanske hålet för utgående axel vara deformerat. Jag hade använt något packningsklister, inte kemisk metall.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Att packboxen vid framdrevet hoppar ut är ett vanligt förekommande fel på DR 650. Finns lösningar, tycker du ska ta dig en titt på Pro cycle's hemsida samt kolla in trådarna på DR riders. :tummenupp

Din DR verkar inte vara i finaste laget... Det är inte min heller, på utsidan, men den går som en klocka! :tummenupp

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Eftersom min motor är i molekyler kan jag nämna att det går en oljekanal från banjobulten ovanför packboxen till änden på andra växelådsaxeln och sedan till mellan nämnda packbox och kullagret. Den syns som en liten bula på blocket precis framför packboxen. Så det är nog anledningen till att packboxen kan hoppa ur. Den vettigaste lösningen är sealretainern på procycles hemsida. Jag ha en sån som skall sättas dit när motorn monteras ihop(vilket år som helst)

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Kolla så du inte har stopp i vevhusventilationen, en slang från blocket upp till luftburk. Sen kan ju kanske hålet för utgående axel vara deformerat. Jag hade använt något packningsklister, inte kemisk metall.

Vevhusventillation ska kollas imorgon. Fick rekomenderat av mckunnig idag om packning på tub att använda på packboxen :tummenupp kemisk metall var skit

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Att packboxen vid framdrevet hoppar ut är ett vanligt förekommande fel på DR 650. Finns lösningar, tycker du ska ta dig en titt på Pro cycle's hemsida samt kolla in trådarna på DR riders. :tummenupp

Din DR verkar inte vara i finaste laget... Det är inte min heller, på utsidan, men den går som en klocka! :tummenupp

Jävla goa maskiner verkar det vara, bra (eller dåligt) att det är ett vanligt fel hehe. Hemsidor ska kollas in. Tack!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jävla goa maskiner verkar det vara, bra (eller dåligt) att det är ett vanligt fel hehe. Hemsidor ska kollas in. Tack!
Jag är supernöjd med min som i skrivande stund har rullat knappa 5000 mil, om du får ordning på den så kommer du nog märka att det är en riktig evighetsmaskin, hur många stånkor kan rulla 5000 mil utan minsta pill i motorn, jag vet inte många. KTM's motsvarigheter 625/640/660 är inte alls lika driftsäkra, tvivlar på att 690 är i klass med DR också.

Uppdaterar du hojen med en effektpipa, KN-filter och den större föggen så har du en hoj som är i samma effektklass som KTM-cyklarna också. :tummenupp

Jag kommer nog aldrig sälja min, får aldrig tillbaka de 32k jag köpte den för så jag hoppas kunna konvertera den till vätdasdrift snart :D

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i

Finns andra vanliga fel också, men inget det inte finns en lösning på :tummenupp

Om man har en 98 eller 99 så bör man ta en titt innanför vänster motorkåpa, där sitter nämligen ett drev mellan startmotor och svänghjul som är felkonstruerat och i värsta fall kan slå sönder motorblocket. Jag hade det felaktiga drevet i min 99 som är tillverkad i maj (endast tidiga 99or som har problemet men kolla gärna för säkerhets skull), bytte efter 2000 mil och nu har jag inget direkt att oroa mig för, även om jag som stånkaförare undrar när den där motorrenoveringen behöver göras...? :3freak ...Eller när 3ans växel ska rasa. :hihi

Last edited:

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Jag är supernöjd med min som i skrivande stund har rullat knappa 5000 mil, om du får ordning på den så kommer du nog märka att det är en riktig evighetsmaskin, hur många stånkor kan rulla 5000 mil utan minsta pill i motorn, jag vet inte många. KTM's motsvarigheter 625/640/660 är inte alls lika driftsäkra, tvivlar på att 690 är i klass med DR också.

Uppdaterar du hojen med en effektpipa, KN-filter och den större föggen så har du en hoj som är i samma effektklass som KTM-cyklarna också. :tummenupp

Jag kommer nog aldrig sälja min, får aldrig tillbaka de 32k jag köpte den för så jag hoppas kunna konvertera den till vätdasdrift snart :D

Jodå! Jag hoppas jag blir nöjd! Power har den redan. Öppnad luftbox, Laser avgassystem men bara 160 munstycke så smäller lite efter full gas. Men en jäkla skillnad mot 125an. Ser verkligen fram emot att prova att resa lite med hojen. Ta med tält och vara ute ett par nätter. Hojen är från 96 och jag betalade j 11k för den. Rätt bra pris hoppas jag. 3000 mil har den gått i skrivande stund. Tack så jättemycket för alla svar! :tummenupp

Bild på hojen!
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10452303_10202065371337819_1615428871453187642_n.jpg?oh=e487dfd054288d9a442aac39b1a0f5c4&oe=542698FB

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...