Packbox

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
tjena kan man återandvända en backpox på ett hjullager? om man sätter i ett nytt lager då

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det sitter alltid så kallade packboxar utanför hjullager men köp ändå helkapslade lager och inte otätade lager. Ser tätningen okej ut så behöver den inte bytas.

Och snart kommer tråden fyllas av åtskilliga inlägg som förklarar att det heter radialtätningar och packboxar är såna där väskor som man packar sina prylar i.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om tätningen och axeln är i perfekt skick så kan man definitivt det men om den gamla tätningen hållit tätt hade du kanske inte behövt byta lagret?
Hjullagren på en hoj belastas inte särskilt hårt så när de dör är det vanligen av felaktig montering, smuts eller vatteninträngning snarare än normalt slitage. Nya tätningar och noggrann kontroll av axeln är en bra idé om man vill att de nya lagren ska hålla så länge som möjligt. En ännu bättre idé är att köra med gummitätade lager eftersom dessa tätningar inte löper lika stor risk att skadas vid demontering/montering av hjul, har rätt mängd fett från fabrik och inte löper någon risk att få smuts i sig vid däckbyte.
Jag brukar återanvända de yttre tätningarna vid byte till gummitätade lager.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Och snart kommer tråden fyllas av åtskilliga inlägg som förklarar att det heter radialtätningar och packboxar är såna där väskor som man packar sina prylar i.
Jag vill hävda att en packbox är en gammal typ av tätning som består av exempelvis lingarn och olja som lindas runt axeln och sätts under radiellt tryck. Det är en så gammal metod att den inte ens används på min sovjethoj från 50-talet men ordet har kommit att användas för alla typer av radiella tätningar som tätar mot en axel.
Jag skulle också vilja hävda att om man känner ett starkt behov av att mästra kidzen på internet angående sådana trivialiteter så är det dags att stänga av datorn snarare än att bidra till forumdöden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vill hävda att en packbox är en gammal typ av tätning som består av exempelvis lingarn och olja som lindas runt axeln och sätts under radiellt tryck. Det är en så gammal metod att den inte ens används på min sovjethoj från 50-talet men ordet har kommit att användas för alla typer av radiella tätningar som tätar mot en axel.
Jag skulle också vilja hävda att om man känner ett starkt behov av att mästra kidzen på internet angående sådana trivialiteter så är det dags att stänga av datorn snarare än att bidra till forumdöden.

Nja, "mästrandet" var väl snarare sarkasm riktat åt andra hållet än de som använder det folkligt etablerade vokabuläret.
Bildgooglar man "packbox" så är det varken packväskor eller din variant av gamla tätningar man ser.

Går man till en MC-handlare och säger att man vill köpa radialtätningar till sin framgaffel, eller sina hjullager så tittar dom på en som att man är en idiot.
Frågar man istället efter packboxar så springer dom snabbt in på lagret och återkommer med de radialtätningar man önskade.

Det är samma visa som när någon söker bultar så fattar alla vad som menades men tråden blir flera sidor lång med diskussioner om gängor och släta pinnar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Glandtätning väl? ?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Går man till en MC-handlare och säger att man vill köpa radialtätningar till sin framgaffel, eller sina hjullager så tittar dom på en som att man är en idiot.
Frågar man istället efter packboxar så springer dom snabbt in på lagret och återkommer med de radialtätningar man önskade.
Du menar, de kräver förskottsbetalning för att ta hem dina packboxar från hubben i Holland och inte kan skicka sms när de är hemma så du får ringa varje vecka i tre veckor för att sen åka tillbaka och hämta dom, som sen är till en annan årsmodell?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Nja, "mästrandet" var väl snarare sarkasm riktat åt andra hållet än de som använder det folkligt etablerade vokabuläret.
Bildgooglar man "packbox" så är det varken packväskor eller din variant av gamla tätningar man ser.

Det är samma visa som när någon söker bultar så fattar alla vad som menades men tråden blir flera sidor lång med diskussioner om gängor och släta pinnar.
Det var inte du som mästrade någon utan jag kommenterade fenomenet du beskrev.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Berätta gärna vilken butik som erbjöd den servicen. Beppes Cykel och Motor anno 1983...?

Addo hade väl allt?

Det vette fan... Ska du komma här och förstöra bilden jag målade upp? :kulspruta

Jag har i alla fall gaffeltätningar hemma till de flesta någorlunda nya crosshojar vare sig kunden säger packbox eller om kunden chockar mig med att säga radialtätning.

Och ibland kan det faktiskt vara samma tätning på någon gathoj.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jo, både Beppe och Addo var väl av det gamla gardet. När märkena de sålde kom ut med nya modeller så gick man raskt igenom microficherna för att beställa hem samtliga servicedelar och de vanligaste slitdelarna. Inte många som besökte dem som kom hem tomhänta...

Jag har för inte så länge sedan bevittnat när en av våra lokala snöskoterfirmor gjorde sig av med lagret av sjuttiotalsdelar. Hela det här tramset med minimerade lagerkostnader verkar ha varit ett helt okänt begrepp...

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Berätta gärna vilken butik som erbjöd den servicen. Beppes Cykel och Motor anno 1983...?
Motobikers, Borlänge ,2021 .
Bettan har koll.
Det finns fortfarande MC butiker med service.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...