Packning i tankväska eller på bönpallen?

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Ducati 748bp
Hej
Tänkte se om det går att få fram lite svar på några funderingar jag har.

Har funderat lite på en tankväska den senaste tiden. Har än så länge inte kört mycket långresor, men tror att det blir mer av det framöver och då vore det inte fel att ha någonstans att packa lite prylar. Ryggsäck har jag använt hittills men tycker det är lite knöligt att ta av och på när man ska ha tag i något. Även skönt om man slipper ha tunga grejer på ryggen.

Frågorna blir då:

Är det bättre att fundera ut ett sätt att packa på bönpallen istället för tankväska (kör mestadels själv på hojen)? Och hur löser man det smidigt i så fall?

Påverkar tankväskan mycket hur man kan förflytta sig på hojen?

Adrian_dahlquis

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
2004, Kawasaki Z750
Toppbox för z750

Hej. Jag lånar din tråd också.

Sitter lite i samma funderingar. Har funderat på att köra på någon form utav längre resa i år (kanske Norge). Och då behöver jag packningsutrymme.
Har därför funderat på att skaffa mig en toppbox (bak på/istället för kutsen).
Är jag rätt informerad om man oftast köper själva ställningen och toppboxen var för sig?

Undrar om någon här har några rekommendationer på lämplig toppbox och ställning som passar på en Z750 -04.
Vill att den ska vara enkel att ta av/sätt på (både box och ställning) då jag tycker det är otroligt fult att ha på cykeln vid vardags körning.

Tacksam för tips på modeller, var man kan köp/beställa, egna erfarenheter, bilder. får gärna vara rimligt billiga också (begagnad?)

//Adde

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Tankväska tycker jag e givet på en sporthoj då man kan småligga och "sova" när man kör...:)

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Tankväska till sådant man behöver under resan, pengar, kamera, regnkläder, godis, vatten ect.

Packkorv att dra fast på bönpallen med saker för att gå i ide.

Kneedrag

Guest
Ska du ligga i högre farter runt 160-200 är det skönt att få ned huvudet bakom kåpglaset (annars blir man trött i nacken efter ett tag av vinden). Då vill jag rekomendera en liten låg tankväska eller midjeväska.

Resten har man fastsurrat ordentligt på bönpallen.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Svar -JA.

Mycket smidigt. Man får lite avlastning om man vilar bröstet mot kanten, småprylar nära till hands. Sätter man sedan en väska längs m hojen så ryms mycket.

edit: Rygga är inte ett alternativ vid långkörning... man (jag) får jäkligt ont i axlarna efter en 20-30 mil i lite fart...

Go touring! :tummenupp

Bifogat

• 00-packa.jpg
    00-packa.jpg
    201.2 KB · Visningar: 264
Last edited:

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Ducati 748bp
hur är det när man ska kortare turer då? smidigt att ha tankväska då
med el. ?

Tack för alla svar :tummenupp

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Tankväska är så grymt fult och så repar den lacken... jag kör med plastkorv på bönpallen och sen en väldigt lätt rygga med de viktigaste.. kanske inte de bästa men min fåfänga skulle aldrig låta duccen ha en tankväska både av estetiska skäl men framförallt för erfarenheten säger att de ser ut som du gnuggat grus på den efter en sommar...

Högst personliga åsikter...

PS
Tror inte 748an är så bra å toura på heller... tydligen är 749bättre.. men är du helt inne på sånna grejer är väl nya multin bäst..då har du ju allt på ett bräde..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Beroende på hur mycket man behöver ha med sig så packar man i denna ordning - tankväska, packrulle och sist ryggsäck.

Alla tankväskor jag sett är expanderbara i höjdledd så packar du inte fullt blir den plattare/lägre. Praktiskt med kartfack högst upp och lättåtkomligt t ex telefon och plånbok om du ska betala broavgifter och annat.

Packrullen är också expanderbar och utrymme som inte behövs rullar man bara ihop och den blir kortare.

Ryggsäck hamnar sist för den hämmar åkningen, gör att man blir trött och dessutom är det svårt att komma åt sakerna under dagen.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Tankväska är så grymt fult och så repar den lacken...

För att slippa repor, tejpar jag tanken med vanlig genomskinlig packtejp innan jag ger mig ut på en längre resa. Jag behöver både tank o cutsväska för att få med mig det jag behöver.
Sen köpte jag ett diskunderlägg på Safeways, ser ut som ett klibbigt nät, vilket gör att tankväskan inte hasar omkring.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tidigare i sommar körde jag ner till Skåne på en 3 dagars tur då anv. jag en vattentät trunk på bönpallen och ett lastnät för att säkra den på hojen. Även ett Antislip nät/Glid skyddsnät under väskan så den inte glider runt. så var de klart funkade fin fint för den turen. Fick med mig allt jag behövde.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Har kört med Biltemas stora tankväska. Den funkar även utmärkt på bönpallen. Men nu har jag en BMW original "pakethållar-väska" som jag fäster i bakre sadeln. Har även en liten tankväska som rymmer lunchlådan, mobilen och snusdosan, för jobbpendling eller lite kortare rundor.

Men jag har aldrig kommit på tanken att köra motorcykel med ryggsäck. Dels ser det förjävla fult ut, och sen är det väl inte helt ultimat när man går omkull heller :död

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...