Packningsmassa för cylinderfot 2-takt

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Hej,

Jag vet att det finns flera trådar (dock gamla) som rör detta tema, men jag känner inte att jag fått ut någonting av dem.

Jag har en Aprilia 125 RS -96a som läcker olja vid cylinderfoten, och mitt byte av packning var lönlöst. Min idé är då att använda någon typ av packningsmassa.

Då är fråga nummer ett hurvida jag ska använda bara packningsmassa eller om jag ska ha en cylinderfotspackning och ha packningsmassa under och över den.

Fråga nummer två är vilken packningsmassa som bör användas. Ett alternativ jag hittat är Loctite 5926 som går att köpa för nån hundring på Mekonomen. Dock står det på att den bara klarar en kontinuerlig temperatur på upp till 200C och kortvarigt 250C. Räcker denna då det blir väldigt varmt där?

Svar uppskattas väldigt mycket. Tack på förhand.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ta dän cylindern, och ta ett 120 papper och slipa bort tills inga märken syns runt undersidan av cylindern eller blocket, gå sedan över med 200 tills alla "repor" är lika stora, sen 320 eller/och 400.

Sätt på en ny packning och värm lite lätt på den och tryck ihop.

Läcker det fortfarande så köp dig packningsklister/lim och stryk på tunt runt packningen. Annars vet jag inte vad du kan mer göra :va
 

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Okej, så det räcker alltså normalt sett inte med packningsmassa i vanliga fall? Eller blir det hur som haver bara bättre om jag slipar ned det?
Vad jag har förstått så kan det slipdamm som uppstår vara bra att undvika att få ner där cylindern sitter, så är slipning någonting jag kan göra, eller måste man ha speciella verktyg för det eller göra på ett väldigt specifikt sätt?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Okej, så det räcker alltså normalt sett inte med packningsmassa i vanliga fall? Eller blir det hur som haver bara bättre om jag slipar ned det?
Vad jag har förstått så kan det slipdamm som uppstår vara bra att undvika att få ner där cylindern sitter, så är slipning någonting jag kan göra, eller måste man ha speciella verktyg för det eller göra på ett väldigt specifikt sätt?

Ne det är inte tvunget att slipa, men jag tänkte om det var några ojämnheter eller någon annan skit som kan påverka det hela :)

Ta plast och tejpa runt så det inte kommer ner, se bara till att du kan ta av den sen när du är klar utan att det kommer ner bös i vevhuset, exempel dammsug, blås av och lyft av försiktigt

Slipa bara så ytan blir ren, inte mer, för sänker du det för mycket så höjs kompressionen och blir den för hög så lär du blåsa sönder något förr eller senare:näsblod
 

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Det är sant. Ska kolla efter ojämnheter, kan finnas en och annan.

Så det spelar egentligen ingen roll vad jag tar för packningsmassa? Funkar 5926an?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
817241.png


Lägg på skittunt så det inte sticker ut en massa, det sticker in lika mycket som det sticker ut nämligen.

Du vill inte få en massa lös packning i vevhuset.

Edit: rengör packningsytorna ordentligt innan från gammal packning/olja/smuts.

Kör med T-röd.
 
Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Som sagts innan, slipa bort skit och ojämnheter på undersidan av cylindern och runt på blocket där packningen sitter. Då ska det bli bra! :)
Lägg en trasa ner i vevhuset och ta fram dammsugaren, sug up slipdammet som blir samtidigt som du slipar. Alltså att du håller munstycket nära där du slipar hela tiden, borde funka :tummenupp
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Som sagts innan, slipa bort skit och ojämnheter på undersidan av cylindern och runt på blocket där packningen sitter. Då ska det bli bra! :)
Lägg en trasa ner i vevhuset och ta fram dammsugaren, sug up slipdammet som blir samtidigt som du slipar. Alltså att du håller munstycket nära där du slipar hela tiden, borde funka :tummenupp


Och jag skriver STOPP SLUTA förstör inte vevhus etc.

Eventuella packningsrester från gammal packning skrapar man bort med en rakbladskniv, man väljer vinkel på kniven så man inte börjar skära i vevhuset.
Likadant på cylindern.

En bra ide att lägga en trasa över vevaxeln och suga upp skräp med dammsugare när du är färdig.

Sedan kan man ta en grov trasa doppad i tex bensin eller förtunning och skrubba extra rent.

Vid montering original packning med ett tunt lager fett på båda sidor.


Börjar man slipa så är det stor chans att man förstört vevhuset och det aldrig blir bra. Om det efter detta ändå läcker i cylinderfoten så har du sprickor eller någon del som slagit sig av att du kört utan vatten i kylsystemet men då har du troligtvis betydligt fler och allvarligare problem.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag har limmat topplockpackningar till 4-t motorer med VHT Copper gasket cement och gillar det starkt.
Det blir ett supertunt lager eftersom man sprayar på det med burk (på vardera sida om packningen) och det sitter som berget. Tål dessutom värmen.
Rekommenderas!

Säljes av MC-Xpress och kostar ca 250 .- har jag för mig.

Mvh J
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Och jag skriver STOPP SLUTA förstör inte vevhus etc.

Eventuella packningsrester från gammal packning skrapar man bort med en rakbladskniv, man väljer vinkel på kniven så man inte börjar skära i vevhuset.
Likadant på cylindern.

En bra ide att lägga en trasa över vevaxeln och suga upp skräp med dammsugare när du är färdig.

Sedan kan man ta en grov trasa doppad i tex bensin eller förtunning och skrubba extra rent.

Vid montering original packning med ett tunt lager fett på båda sidor.


Börjar man slipa så är det stor chans att man förstört vevhuset och det aldrig blir bra. Om det efter detta ändå läcker i cylinderfoten så har du sprickor eller någon del som slagit sig av att du kört utan vatten i kylsystemet men då har du troligtvis betydligt fler och allvarligare problem.

Sen när förstör man vevhuset om man slipar lite lätt med t.ex 320 elelr 400 papper på blocket ? :va Jag tar alltid ett fint slippapper och slipar bort resterna av den gamla packningen.

Frågor:
- Har jag nånsin haft ett läckage? Svar: Nej.
- Har jag nånsin förstört ett vevhus? Svar: Nej.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Och jag skriver STOPP SLUTA förstör inte vevhus etc.

Gör det ordentligt! Det är inte så att man går ut och hämtar farsans 20 papper till trä och slipar :brinnerup

fint papper och håll det rent och snyggt, så går det alldeles utmärkt! :pannkyss
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Sen när förstör man vevhuset om man slipar lite lätt med t.ex 320 elelr 400 papper på blocket ? :va Jag tar alltid ett fint slippapper och slipar bort resterna av den gamla packningen.

Frågor:
- Har jag nånsin haft ett läckage? Svar: Nej.
- Har jag nånsin förstört ett vevhus? Svar: Nej.
Hej:)det är efter upprepade gånger man får ojämnheter
på ytorna,till slut så kan det vara svårt att få tätt.
Rolles tränade blocköga har nog sätt vilka block som har
blivit ömt o oömt behandlade.
Jag har åkså haft problem med tätheten på cylinderfoten
+grafitpackningar som delar på sig när man lyfter av cyl.
Skär bort packningen fint sen tvätta med T-sprit bärklen
eller dyligt starka medel löser upp resten av packningen
o packnings klistret om så är.Inte pappers packningar dock.
Med lite olja eller fet så kan man nog återanvända packningen
ett par gånger.
 

Bifogat

  • Gasket!.jpg
    Gasket!.jpg
    80.1 KB · Visningar: 125

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Gör det ordentligt! Det är inte så att man går ut och hämtar farsans 20 papper till trä och slipar :brinnerup

fint papper och håll det rent och snyggt, så går det alldeles utmärkt! :pannkyss



Jag har fått äran att se alldeles för många cylindrar och vevhus där folk gjort saker orderntligt med slippapper bla bla och det blir sedan dyrt att återställa sakerna i fungerande skick.

Det är ju inte speciellt mycket svårare att skrapa bort packningen utan att skrapa bort något alumium, men att slipa bort packningsrester utan att göra ytan vågig är omöjligt.


Ni som vill få värre problem med otäthet etc slipa med papper och var glada.
Ni som vill få det tätt, undvik papper.
 

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Tack allihopa för hjälpen, permatex var hjälten i dramat.

Jag tog av cylindern väldigt lätt då packningen sattes dit relativt nyligen och gjorde rent med t-röd. Sen hade jag packningsmassa på båda sidor om packningen innan jag satte dit den. Behövde inte slipa nånting, och efter 10 minuters tomgång med lite drag upp mot 8-9 tusen varv läcker det noll, nada, ingenting, nothing.

Problemet löst och svar på originalfrågan: Permatex packningsmassa funkar utmärkt till cylinderfoten.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top