Är rätt färsk på detta med två hjul och vill under detta år vidga vyerna en del, alltså åka LÄNGRE!
Jag är allergisk mot ryggsäck, och menar skaffa packlådor av något slag.
Siten heter Sporthoj, men jag åker offroadare, fast med tanke på att forumet numera fylls av snack gällande pickuper, telefoner och massa annat så räknar jag med att även offroad-/touring-frågor kan få plats.
Jag har en Yamaha XT660R, en hoj som är värd typ 30.
Touratech har jättefina lådor av olika slag, men det känns minst sagt korkat att lägga ut närmare 20 papp på en hoj värd 30.
Eftersom jag har fri tillgång till både plåt och maskiner så kommer jag att tillverka de själv, som den smålänning man är!
Nu till själva frågan.
Borde man inte ha tyngdpunkten så lågt och så nära cykelns centrumlinje som möjligt?
Touratechs lådor sitter både brett isär och dels är de förhållandevis grunda, och ingen skall inbilla mig att de åker och knäskrapar med en 1200GS på grusvägarna så varför är de sådana?
Jag har en ljuddämpare, så på motsatt sida kan jag ju ha lådan precis intill sadeln, (ja, till och med lite in under) och typ 60 cm djup, eller hög om man nu så vill.
Jag kommer endast att åka asfalt, så markfrigång mm är av underordnad betydelse.
Tänker jag totalt fel... eller varför slutar Touratechs lådor så högt upp och varför sitter de så brett isär?
...krävs ju nästan bred-last-skylt på de där ekipagen...
Och ja, jag vet att 660:n inte är den mest ultimata touringhojen, men man måste ju börja någonstans!
Jag är allergisk mot ryggsäck, och menar skaffa packlådor av något slag.
Siten heter Sporthoj, men jag åker offroadare, fast med tanke på att forumet numera fylls av snack gällande pickuper, telefoner och massa annat så räknar jag med att även offroad-/touring-frågor kan få plats.
Jag har en Yamaha XT660R, en hoj som är värd typ 30.
Touratech har jättefina lådor av olika slag, men det känns minst sagt korkat att lägga ut närmare 20 papp på en hoj värd 30.
Eftersom jag har fri tillgång till både plåt och maskiner så kommer jag att tillverka de själv, som den smålänning man är!
Nu till själva frågan.
Borde man inte ha tyngdpunkten så lågt och så nära cykelns centrumlinje som möjligt?
Touratechs lådor sitter både brett isär och dels är de förhållandevis grunda, och ingen skall inbilla mig att de åker och knäskrapar med en 1200GS på grusvägarna så varför är de sådana?
Jag har en ljuddämpare, så på motsatt sida kan jag ju ha lådan precis intill sadeln, (ja, till och med lite in under) och typ 60 cm djup, eller hög om man nu så vill.
Jag kommer endast att åka asfalt, så markfrigång mm är av underordnad betydelse.
Tänker jag totalt fel... eller varför slutar Touratechs lådor så högt upp och varför sitter de så brett isär?
...krävs ju nästan bred-last-skylt på de där ekipagen...
Och ja, jag vet att 660:n inte är den mest ultimata touringhojen, men man måste ju börja någonstans!