Packväskor BMW F800R frågor

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Hoj
BMW F800R
Hej!

Ska åka ner i Europa nu i Juni på min BMW F800R med sambon bak på, så behöver skaffa lite packväskor. Jag har kollat runt och finns ju en hel del att köpa nytt, men hade ju inte varit fel att hitta något begagnat.

Men är alla packväskor modell specifika? Dvs måste jag köpa väskor anpassade för just min mc eller finns det liksom generella fästen som det går sätta vad som helst på?

Samma med tankväskor, toppbox etc.

Mycket tacksam för en hjälpande hand!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det är i regel fästena mellan motorcykel och väska som är modellspecifikt, åtminstone om man köper eftermarknadsväskor som Givi, krausser, hepco&baker osv.
Mc-tillverkarnas egna väskor är ofta modellspecifika, men vissa passar på olika modeller.

Mjuka väskor passar oftast de flesta hojar och är oftast det billigaste alternativet, här är det formen på väskorna och cykelns bakdel som avgör. Samma gäller tankväskor. Tankens form och väskans längd/bredd avgör om den sitter bra. Bäst är att prova sig fram.
Topbox är bra om man åker två. Om man inte tänkt använda mer än någon gång om året går det fint med en biltema till en billig peng.

Kolla även efter begagnat, men om det inte medföljer fästen så kolla att det går att få tag i eller bygga egna fästen till din egen cykel innan köp.

Last edited:

sportbike

Guest
En fördel med originalväskor till BMW är ju att de både passar bra och att man kan använda samma nyckel till allihop, sedan man kodat om låsen, vilket inte är så krångligt.
Om jag minns rätt så finns det väskor man kan ändra storlek på genom en fiffig lösning.
nån med bättre minne än jag kan säkert hjälpa dig.

Ps: inga väskor är 100% täta, lägg kläderna i plastpåsar.

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Hoj
BMW F800R
Tack för alla tips!

Då jag tagit körkortet i år, köpt mc + full utrustning så känner jag att lägga ut en 6-8k på orginalväskor som bara kommer användas en gång om året inte är helt optimalt.
Kollade enligt Pebl på biltema, deras mjuka väskor såg ju inte dumma ut och helt snor billiga?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Sadelvaskor-82163/

Någon som har några erfarenheter? Funkar dom helt okej eller är det helt kasst? Nackdelen är väll att passageraren får sitta på banden men kanske inte är någon fara.
Så kombinerar man en sådan med en toppbox av något slag, kanske biltema eller något bättre med passande fäste för pakethållaren. Sen slänger man på en tankväska så har man ju med sig en jäkla massa.

Vad tror ni?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Tack för alla tips!

Då jag tagit körkortet i år, köpt mc + full utrustning så känner jag att lägga ut en 6-8k på orginalväskor som bara kommer användas en gång om året inte är helt optimalt.
Kollade enligt Pebl på biltema, deras mjuka väskor såg ju inte dumma ut och helt snor billiga?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Sadelvaskor-82163/

Någon som har några erfarenheter? Funkar dom helt okej eller är det helt kasst? Nackdelen är väll att passageraren får sitta på banden men kanske inte är någon fara.
Så kombinerar man en sådan med en toppbox av något slag, kanske biltema eller något bättre med passande fäste för pakethållaren. Sen slänger man på en tankväska så har man ju med sig en jäkla massa.

Vad tror ni?

Ett problem är ju att om det är trångt/jobbig position redan från början så blir det nog inte härligare efter 60-80 mil om dagen om man har väskor som är i vägen, där är nog originalväskorna mer tilltänkta, antar jag.

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Hoj
BMW F800R
Jo det är sant, kan ju hänga på dom och testa iallafall, 399:- är ju inga pengar.

Sen undrar jag med tankväska, nästan alla verkar fästas med magneter. Det funkar ju inte för mig då jag har tanken bak och där tanken brukar sitta är det ju plastkåpor.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om du ska köra med mjuka väskor så se till att dom sitter fast. Jag har minst tre polare som fått in väskor/remmar i bakhjulet, en död, en invalidiserad och en som klarade sig.

BMW orginal brukar vara rätt bra och framför allt har dom snygga fästen.

Toppbox är onödigt, packrulle är bättre.
Tankväskor brukar komma med remmar för oss som inte har plåttank. Tänk på att dom repar tanken om du är kinkig med sådant.

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Hoj
BMW F800R
Om du ska köra med mjuka väskor så se till att dom sitter fast. Jag har minst tre polare som fått in väskor/remmar i bakhjulet, en död, en invalidiserad och en som klarade sig.

BMW orginal brukar vara rätt bra och framför allt har dom snygga fästen.

Toppbox är onödigt, packrulle är bättre.
Tankväskor brukar komma med remmar för oss som inte har plåttank. Tänk på att dom repar tanken om du är kinkig med sådant.

Oj då, tack för det tipset, hemskt att du har polare som råkat ut för sånt.

Absolut BMW orginal verkar perfekta och har snygga fästen, men dom tar 6500kr för två sido väskor och en 1500kr till för fästet, det känns inte hållbart för min budget. Så försöker hitta något som funkar bra men som samtidigt inte kostar skjortan då jag bara kommer använda dom för min 2 veckors resa ner i Europa.

På vilket sätt är packrullen bättre?
Ok tack försvaret på tankväskan!

Kriega är The Bomb Shit (fackmannamässigt uttryckt) när det kommer till väskor/ryggsäckar.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ViewObjectID=17891255

Tillsammans med US-5, US-10 eller US-20. :)

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Kriega-US-20-Drypack

Tack för tipset! Men då den spänns på passagerarplatsen så funkar det ju inte för mig som kommer ha en sittande bakpå hela vägen ner!

Mycket tacksam för tipsen och erfarenheterna, kom gärna med mer förslag!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Oj då, tack för det tipset, hemskt att du har polare som råkat ut för sånt.

Absolut BMW orginal verkar perfekta och har snygga fästen, men dom tar 6500kr för två sido väskor och en 1500kr till för fästet, det känns inte hållbart för min budget. Så försöker hitta något som funkar bra men som samtidigt inte kostar skjortan då jag bara kommer använda dom för min 2 veckors resa ner i Europa.

På vilket sätt är packrullen bättre?
Ok tack försvaret på tankväskan!

Tack för tipset! Men då den spänns på passagerarplatsen så funkar det ju inte för mig som kommer ha en sittande bakpå hela vägen ner!

Mycket tacksam för tipsen och erfarenheterna, kom gärna med mer förslag!

Det jag länkade till kan alltså användas som en tankväska med adaptern. :)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Jag håller också på mjuka väskor, visst sitter säkert BMW-väskorna säkert bättre plus att hårda väskor är låsbara, men till ett pris som motsvarar minst en veckas semester!
Sen är väl kanske inte Biltema-väskorna (det finns en tråd här nånstans, om nån som var riktigt besviken) det bästa på marknaden, men köp och prova hur de sitter, de går ju att lämna tillbaks.
Handlar du för en tusing får du schyssta grejor!

Jag håller nog med Josef ang. topbox, men det är bara för att jag tycker det ser lite muppigt ut med en stor låda som en hävarm långt ut från viktcentrum.
Eftersom du skjutsar kan du köpa en pakethållare att lägga en vattentät packrulle eller kanske tältet på. Hamnar också långt ut, men ser bättre ut. Tycker jag alltså...

Skaffar du en liten tankväska också, kan ni åka imorron!

Just det ja: Ett tält får man inte ner i en topbox.

Last edited:

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Hoj
BMW F800R
Hej!

Jag håller också på mjuka väskor, visst sitter säkert BMW-väskorna säkert bättre plus att hårda väskor är låsbara, men till ett pris som motsvarar minst en veckas semester!
Sen är väl kanske inte Biltema-väskorna (det finns en tråd här nånstans, om nån som var riktigt besviken) det bästa på marknaden, men köp och prova hur de sitter, de går ju att lämna tillbaks.
Handlar du för en tusing får du schyssta grejor!

Jag håller nog med Josef ang. topbox, men det är bara för att jag tycker det ser lite muppigt ut med en stor låda som en hävarm långt ut från viktcentrum.
Eftersom du skjutsar kan du köpa en pakethållare att lägga en vattentät packrulle eller kanske tältet på. Hamnar också långt ut, men ser bättre ut. Tycker jag alltså...

Skaffar du en liten tankväska också, kan ni åka imorron!

Just det ja: Ett tält får man inte ner i en topbox.

Mycket bra tips, tack så mycket!

Ja det får nog bli mjuka väskor, och håller med om att biltema inte är den högsta kvaliten man kan få. Vad för bra märken finns det runt 1 lappen för mjuka väskor? Och pakethållare med packrulle låter ju faktiskt inte helt dumt heller, sen så kan man ju lägga ihop den + tältet med ;).

Tackar så mycket för alla tips än så länge är mycket uppskattat, kom gärna med mer :) Speciellt om ni har bra tips på mjuka väskor för bra pris.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Har man väskor brukar det inte behövas pakethållare, bara att spänna fast rullen över bakdelen på hojen/väskorna.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Även om man har passagerare?

Funkade bra för mig på den tiden jag tourade med CB650, GSX1100 osv men jag vet inte riktigt hur mycket plats det finns på en F800R så du får väl testa.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mycket bra tips, tack så mycket!

Ja det får nog bli mjuka väskor, och håller med om att biltema inte är den högsta kvaliten man kan få. Vad för bra märken finns det runt 1 lappen för mjuka väskor? Och pakethållare med packrulle låter ju faktiskt inte helt dumt heller, sen så kan man ju lägga ihop den + tältet med ;).

Tackar så mycket för alla tips än så länge är mycket uppskattat, kom gärna med mer :) Speciellt om ni har bra tips på mjuka väskor för bra pris.

Jag hade Givi:
http://www.givi.it/soft-luggages/Saddle-bags/
De flesta modellerna är expanderbara, men det behövde jag aldrig utnyttja. Men så åkte jag själv också.

Sånt här är bra att ha:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Antislip-netGlidskyddsnat-82536/
Då slipper man skavsår på bakdelen (hojens). Funkar också under en magnettankväska.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Ett annat hett tips är ju annars ebay, minns att jag fick loss ett par original sidoväskor + topbox till min dåvarande F800ST för typ 3000:- totalt på ebay.co.uk. Har man lite tur kan man ju göra riktigt bra fynd på ebay.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept