Palestina VS Israel for dummies

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Åh, du har bara väntat på att få ge tillbaks med samma mynt. Kan du inte komma på något eget? Förövrigt så är han ju inte jude vad jag vet så du är ju snett ute där också.

Ja det gör det i den mån att svenskar sällan uttrycker öppet att de tycker illa om judar såvida det inte är renodlade nassar. Det är betydligt vanligare bland andra nationaliteter och religioner. Men nu fick det ju en annan förklaring också.

ooh vad du är fördomsfull nu

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ja det gör det i den mån att svenskar sällan uttrycker öppet att de tycker illa om judar såvida det inte är renodlade nassar.

Nu är det här egentligen en annan tråd men hur vanligt är det bland svennebananer att ogilla judar?

Jag vet att det är vanligt i andra länder och följaktligen då bland många invandrargrupper men hur vanligt är antisemitism bland "vanliga" svenskar?

Orsaken till min fråga är att jag aldrig stött på antisemitism från någon i min närhet vare sig privat eller på jobbet. (Nu pratar jag inte om befolkningen i allmänhet utan om ENBART de jag haft runt omkring mig)
Jag har hört rätt dryga kommentarer om svarta, om zigenare om muslimer och om skåningar och finnar men faktiskt aldrig hört någon som på allvar sagt något om judar. Å andra sidan umgås jag för närvarande inte med någon som är jude så därför har jag aldrig kunnat fråga var/när/hur han/hon stött på antisemitism.
Nej Bazooka, att kritisera Israels förehavanden är fortfarande inte att vara antisemit.

Min fråga är uppriktigt ställd. Var är antisemitismen som mest utbredd bland etniska svenskar? Är det en åldersfråga eller en geografisk företeelse? Är det vanligare bland äldre som har kvar forna tiders fördomar? Du skriver ju i var och vartannat inlägg att alla är antisemiter och därför undrar jag var/när/hur detta gestaltar sig och var man oftast stöter på antisemitism bland svenskar.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Nu är det här egentligen en annan tråd men hur vanligt är det bland svennebananer att ogilla judar?

Jag vet att det är vanligt i andra länder och följaktligen då bland många invandrargrupper men hur vanligt är antisemitism bland "vanliga" svenskar?

Orsaken till min fråga är att jag aldrig stött på antisemitism från någon i min närhet vare sig privat eller på jobbet. (Nu pratar jag inte om befolkningen i allmänhet utan om ENBART de jag haft runt omkring mig)
Jag har hört rätt dryga kommentarer om svarta, om zigenare om muslimer och om skåningar och finnar men faktiskt aldrig hört någon som på allvar sagt något om judar. Å andra sidan umgås jag för närvarande inte med någon som är jude så därför har jag aldrig kunnat fråga var/när/hur han/hon stött på antisemitism.
Nej Bazooka, att kritisera Israels förehavanden är fortfarande inte att vara antisemit.

Min fråga är uppriktigt ställd. Var är antisemitismen som mest utbredd bland etniska svenskar? Är det en åldersfråga eller en geografisk företeelse? Är det vanligare bland äldre som har kvar forna tiders fördomar? Du skriver ju i var och vartannat inlägg att alla är antisemiter och därför undrar jag var/när/hur detta gestaltar sig och var man oftast stöter på antisemitism bland svenskar.

Det jag stöt på är att man inte får skämta om judar pga av det som hände under WW2. O med tanke på hur man indoktrineras i skolan att automatiskt tycka synd om dem så är det kanske inte så konstigt.

Själv var jag likadan fram till de äldre tonåren då jag fick upp ögonen för vad de pysslar med där nere.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Bland vänsterslödder och nazzar.

Nassarna köper jag men du hävdar att vänsterpatraskets hårda kritik mot israel alltså grundar sig i antisemitism?

Under de senaste dagarnas stök & bök har jag klickat runt bland allehanda bloggar från extremhöger till extremvänster och allt däremellan men jag kan faktiskt inte säga att jag stött på någon antisemitism bland vänsterbloggarna. Mycket islamhat bland högerextremerna. En hel del antisemitism bland en del muslimska bloggare och mycket hård Israelkritik ju längre ut på vänsterskalan man kommit. Men fortfarande utan några tydliga antisemitiska utspel.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Bland vänsterslödder och nazzar.

What he said.

Angående vänsterslöddret så är det ju inte PK för dem att säga att de inte gillar judar men så är det ändå. Inte hos alla, men det är vanligt. Där är inte enbart hat mot Israel utan även en klassfråga som spökar. Man stör sig på tex "judelobbyn" eller att Hollywood styrs av judar och att det gått bra för många i den judiska gruppen i de flesta länder. Och klassfrågor vet vi all handlar om avundsjuka, allt annat är skitsnack. Sen är det nog inte en rasfråga på samma sätt som hos nazis.

När det kommer till nassar tror jag förklaringar är överflödiga.

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nassarna köper jag men du hävdar att vänsterpatraskets hårda kritik mot israel alltså grundar sig i antisemitism?

Under de senaste dagarnas stök & bök har jag klickat runt bland allehanda bloggar från extremhöger till extremvänster och allt däremellan men jag kan faktiskt inte säga att jag stött på någon antisemitism bland vänsterbloggarna. Mycket islamhat bland högerextremerna. En hel del antisemitism bland en del muslimska bloggare och mycket hård Israelkritik ju längre ut på vänsterskalan man kommit. Men fortfarande utan några tydliga antisemitiska utspel.

Vänsterslöddret är som mig, fast tvärtom. Eftersom de har hela tungroten uppe i Islams rektum så måste ju Judarna vara de onda eller hur? :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vänsterslöddret är som mig, fast tvärtom. Eftersom de har hela tungroten uppe i Islams rektum så måste ju Judarna vara de onda eller hur? :)

Tvärtom alltså.....
Har du tungan uppe i judendomens rektum med tanke på att du ser islam som fienden?:va

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Tvärtom alltså.....
Har du tungan uppe i judendomens rektum med tanke på att du ser islam som fienden?:va

Njae, jag menade mest att jag ser Islam som the motherload of evil, så om jag måste välja sida i den där gröten så framstår ju judarna som korgossar. :)
Vad det gäller svensk antisemetism så tror jag som nån annan här skrev att eftersom vi svenskar är ett av världens mest lurade och rövknullade folk så har vi blivit indoktrinerade att per automatik tycka synd om judar sedan WW2 (och eftersom vi alltid får höra att vi var fega och vände kappan efter vinden under ww2 så ska vi på nåt sätt vara skyldiga judarna nåt?)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Helst väldigt sakligt. Det här ska inte bli en debatt om vem som är elakast utan den slutsatsen kan man väl själv få dra efter att man har fått ta till sig informationen.
Jag vill med andra ord inte att Korvgubbe och Marcus ska börja kasta skit hit och dit. Inga andra heller

:gnissla

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Helst väldigt sakligt. Det här ska inte bli en debatt om vem som är elakast utan den slutsatsen kan man väl själv få dra efter att man har fått ta till sig informationen.
Jag vill med andra ord inte att Korvgubbe och Marcus ska börja kasta skit hit och dit. Inga andra heller

:gnissla

Ok ok! Men jag tror att vi kan vara överens om att de som är dummast är ijallafall Svensken. Varför bryr vi oss ens om vad som händer där nere? Och varför får de svenskar som var med på båten medial uppmärksamhet?
Jag åkte buss häromdan, det stod inget i Aftonäcklet om det!?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Titta hur de är, samma här som där. Tio män på en bunden kvinna, inte förvånande alls.

Nu vill jag se faktor 1000 på dödsfall och vit fosfor i överflöd.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste nån artikel, minns inte var.
Först en någorlunda objektiv beskrivning innan den gick över till hur Israel hade provocerat fram denna, vad jag förstår, förvånansvärt välplanerade attack.

Never gets old:

View attachment 490547
Jo, de har ju samarbetat med Hamas, och försökt få lite ordning pooå all skit så nog har de provocerat fram det genom att försöka använda dplomati...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är de största skillnaderna och likheterna mellan konflikten i Sverige/arabvärlden och Israel/Palestina tycker ni? Jag håller på och sorterar tankarna men det finns nog fler likheter än skillnader skulle jag säga.

Det här är möjligen början på något stort, Israel vet ju bevisligen inte exakt vad de ska gå på nu så de har att välja på civila eller Iran/Libanon/Syrien.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet inte sanningshalten i det, men flera användare på twitter hävdar att Israel har släppt kartor på 7 områden i Gaza som ska utrymmas och sedan jämnas med marken av Israel.

Israel träffar ju dessutom det dom skjuter på,.

Reuters har en live stream av Gaza på Youtube och det hamras rätt hårt redan nu.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år