Pang pang, Lucky Luke.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Märkligt och skrämmande om det är äkta.
Varför skulle en militärmakt erkänna att de håller på med rena mord som det här genom att släppa en sån här film? I början ser det ju helt klart ut som att målen är helt ovetande om faran. Sedan skjuts 3-4 personer ut, även skadade. Är det inte mord så vet inte jag...

Nånstans måste ju gränsen mellan krig och mord gå och fan vet med det som visas här...

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Funkar inte för mej, webläsaren bara hakar sej och måste avslutas :confused:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Chrille skrev:
Märkligt och skrämmande om det är äkta.
Varför skulle en militärmakt erkänna att de håller på med rena mord som det här genom att släppa en sån här film? I början ser det ju helt klart ut som att målen är helt ovetande om faran. Sedan skjuts 3-4 personer ut, även skadade. Är det inte mord så vet inte jag...

Nånstans måste ju gränsen mellan krig och mord gå och fan vet med det som visas här...

Ja precis, det är de frågorna jag ställde mig oxå! Helt sinnesjukt. Men å andra sidan en apache måste la fan låta en del? De verkar ju ha noll koll de som springer där ner. Men visst är det rent mord. Helt sanslöst. Om det nu är äkta vill säga, det är ju inget man "skryter" med direkt...

Hmm, nä, märkligt är det.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
TheDude skrev:
Funkar inte för mej, webläsaren bara hakar sej och måste avslutas :confused:
Samma här :huvet

Men jag har sett den förut, vet inte vad jag ska tro om det riktigt. Skulle inte förvåna mig om det är autentiskt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Man är väl bra naiv om man tror något annat.Hederskodexer fanns möjligtvis bland duellerande adelsmän under medeltiden. Krig är sånt,smutsigt och jävligt, kan man klippa motståndaren när han är oförberedd så klart man gör det. Att man skjuter på skadade är väl heller knappast nån nyhet. Även om det givetvis ser för jävligt ut.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Man är väl bra naiv om man tror något annat.Hederskodexer fanns möjligtvis bland duellerande adelsmän under medeltiden. Krig är sånt,smutsigt och jävligt, kan man klippa motståndaren när han är oförberedd så klart man gör det. Att man skjuter på skadade är väl heller knappast nån nyhet. Även om det givetvis ser för jävligt ut.

Jo visst är det så. Det är ju säkerligen inte många av de "internationella krigsregler" man lärde sig i lumpen som följs när det väl kommer till kritan. En sak förstår jag ju dock inte, hur dom inte "upptäcker" apachen... OKej, det är ju en hightech-helikopter men den måste ju ändå låta en del????

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:
Jo visst är det så. Det är ju säkerligen inte många av de "internationella krigsregler" man lärde sig i lumpen som följs när det väl kommer till kritan. En sak förstår jag ju dock inte, hur dom inte "upptäcker" apachen... OKej, det är ju en hightech-helikopter men den måste ju ändå låta en del????

Apachen kan utan problem ha varit på ett par kilometers håll.

"Officiellt" lärde man sig internationella krigsregler, annars var man utelämnad till vad befälen tyckte och tänkte, det var inte helt vackert alltid. Fast vem fan bryr sig om regler när man håller på och dödar varandra.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Apachen kan utan problem ha varit på ett par kilometers håll.

"Officiellt" lärde man sig internationella krigsregler, annars var man utelämnad till vad befälen tyckte och tänkte, det var inte helt vackert alltid. Fast vem fan bryr sig om regler när man håller på och dödar varandra.

Hmm, jo förvisso. Va det inte nån uppvisning som FVM hade i Sverige med en helikopter som va asdyr å skitbra som skulle skjuta på nått mål å missade med flera mil. Eller har jag drömt det? Nåväl.

Du har rätt med "officiellt" att man lärde sig krigets regler, men som du säger, det är nog rätt ofina saker som sker under de dagar kriget utspelas... Fy fan, vill inte ens tänka den tanken faktiskt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:
Hmm, jo förvisso. Va det inte nån uppvisning som FVM hade i Sverige med en helikopter som va asdyr å skitbra som skulle skjuta på nått mål å missade med flera mil. Eller har jag drömt det? Nåväl.

Du har rätt med "officiellt" att man lärde sig krigets regler, men som du säger, det är nog rätt ofina saker som sker under de dagar kriget utspelas... Fy fan, vill inte ens tänka den tanken faktiskt.

Inget jag har hört talas om, attackhelikoptrar finns inte i Svenska armén även om ryktet talar om att vi håller på att utvärdera ett gäng inför ett köp. Bland annat Apache Longbow II. En sån kan slå ut stridsvagnar på 8km med Hellfires, precisionen är utmärkt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad jag vet är filmen autentisk. Finns rätt många såna här filmer att hitta.

Och för en apachehelikopter att gå omärkt under natten är inga problem. Sen så märkte man oxå att eftersom siktet var felinställt vid första skottavlossningen så träffade helikopter typ bara i marken långt från dem, men det hördes dock av killen som stannade upp, men som fortsatte i tron att helikoptern syssla med annat.

Sen även som de säger i videon! Endast när de kan se att dessa killar uppenbarligen sysslar med krigsföring med mindre altilleri så måste de ju "tas bort" så de inte blir ett framtida hot.

Den som ger sig in i leken får leken tåla.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Swedie skrev:
...

Sen även som de säger i videon! Endast när de kan se att dessa killar uppenbarligen sysslar med krigsföring med mindre altilleri så måste de ju "tas bort" så de inte blir ett framtida hot.

....

Så sett kan man försvara hela händelseförloppet fram tills de skjuter på den krypande killen som just legat i skydd under en exploderande lastbil. Det är de skotten som gör att det luktar mord. Att bemanna en artilleri-postering innebär naturligtvis vissa risker...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
japp! Det håller jag med om... MEN, saken är den att hela packet var där med ett syfte...! Varför benåda nån bara för att denne ansåg sig smart genom att lägga sig under en lastbil?

Visst, de hade absolut noll chans att klara sig.

Jag hatar krig!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Så sett kan man försvara hela händelseförloppet fram tills de skjuter på den krypande killen som just legat i skydd under en exploderande lastbil. Det är de skotten som gör att det luktar mord. Att bemanna en artilleri-postering innebär naturligtvis vissa risker...

Solklart är det närmast en avrättning, att skjuta på en skadad lastbilschaffis med 30mm Akan är varken snyggt eller enligt regelboken. Men att det är förvånande eller "märkligt" håller jag inte med om.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
japp! Det håller jag med om... MEN, saken är den att hela packet var där med ett syfte...! Varför benåda nån bara för att denne ansåg sig smart genom att lägga sig under en lastbil?

Visst, de hade absolut noll chans att klara sig.

Jag hatar krig!

Därför att denne var skadad och försatt ur stridbart skick, han utgjorde knappast något hot mot attackhelikoptern. "Bekämpa" är inte samma sak som "Förinta", som faktiskt fanns i flera krigsmakter för inte så länge sedan.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
i hettans stund är det nog inte så lätt att se om personen är allvarligt skadad eller ej. När jag såg den först så syntes det ju att halva kroppen var i trasor, iaf var benet rättså "borta" o hängde kvar i lite kötttrådar och senor.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...