Pappa och racing. Funkar det?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Om allt går precis som det ska blir jag Pappa den 14 juni. Köpet av min TZ250 var inte så lite ett känslomässigt impulsköp bottnat i rädsla att fastna i destruktiva kärnfamiljsaktiviteter. Ni vet: Åka till Coop och se slitna föräldrar i noppiga gympabrallor/snedtrampade gympadojor skrika "sluta med det där!" åt sina barn, göra utflykter med andra barnfamiljer, besöka svärföräldrarna och prata om barnens utveckling och framsteg, åka till leksaksaffärer och besöka museum som ha "barnutställningar". Lugn, jag inser samtidigt att många av de här aktiviteterna säkert blir meningsfulla tillsammans med ett eget barn. Men för att kunna ägna mig åt något jag verkligen gillar och för att kunna dra mig undan när det känns viktigt verkade det som en bra idé att köpa en TZ250. Och det innan barnet föds för att slippa besvärliga diskussioner.

Jag vill veta hur ni som redan har barn gör när ni ska mecka, träna och tävla. Har ni sambos, fästmöer och fruar som stannar hemma och tar hand om era barn? Eller hänger hela familjen med? Är det gnälligt hemma för att ni ägnar er åt racing? Har många slutat med racing pga familjen? Har ni avundsjuka kompisar som inte har mod/kraft att göra som ni?

Berätta!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Funkar nog om hon har egna intressen, eller delar ditt.

/F.Rånskiljd

Madicken

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2004
Hoj
GSX R1000
Hej !
Jag är själv mamma och kör hoj så gör även fadern.Barnet är så van redan från magen vid ljudet och allt som rör depåliv så för oss kommer det inte bli problem.Vi kommer lösa det så att vi turas om.När jag kör så tar pappan barnet och tvärtom.
Jag har inte kört nått på länge nu eftersom jag dels varit gravid och dels varit för stor helt enkelt,så denna sommar är min.Om jag har lite flyt så kanske kan jag ta licens och uppfylla min dröm.Jag kör inte gärna på gatan.
Önskar dej all lycka till och jag lovar dej att du har nått helt underbart framför dej,nämligen bli pappa.Det går absolut att kombinera med hoj.Det viktiga är att ni pratar med varandra och att du vet att det kasnke inte kommer så inteligenta meningar från oss när vi är gravida och en tid efter förlossning.Köp inte skit men ta det mesta med en nypa salt.
LYCKA TILL ! :banana

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Allt handlar om hur man låter sin partner ha egna intressen. Den tiden man är med familjen blir mer kvalité om man inte går och längtar nån annan stans. Hustrun tränar 3 ggr i veckan hela året, jag kör racing 5 helger + träning varannan vecka under sommaren, inga problem! Att ta med knodden till banan, tja, gillar hustrun depålivet så funkar det, men personligen blir ungarna ointresserade efter ca 10 minuter. Därefter är det enbart långtråkigt.Jag behöver väl inte tala om vad som händer när barn har tråkigt? Hela familjen brukar komma lagom till rejs på de närmsta banorna, då slipper dom hela den tråkiga delen och tycker att det är coolt när pappa tävlar :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gratulerar först och främst!

Det är coolt och roligt med motorcyklar men att få barn är ännu roligare tycker jag. Albin är det bästa som har hänt mig alla kategorier.

Hur det funkar med tävlandet vet jag inte direkt men det beror ju mycket på hur din sambo är. Den första tiden är det nog ingen vidare idé att ha barnet med på alla dagarna eftersom det inte är en miljö anpassad för småbarn, Albin var iofs på SO innan han fyllt två månader så det går om man vill. Spädbarn sover ju förvisso mest men allt annat runt omkring gör att det är mycket smidigare att barnet stannar hemma. Det räcker ju om familjen kommer ner till racet så blir det inte för mycket tråkig dötid - om din sambo inte delar din passion för olja, sena meknätter och regndäcksbyten. :hihi

Tror att Sandra och Albin kommer stanna hemma mestadels under racen i sommar, också beroende på att Sandra ska vara mammledig under sommaren och vara mycket på våra familjers respektive sommarställen.
Mycket beror ju dessutom på vilken typ av boende man har. Har man en stor bekväm husbil så funkar ju mycket enklare än om man bor i skåpsläpet med en sovsäck och en kupévärmare....

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Eddie Meduza har klargjort detta för länge sedan.

1. Käringar sa inte tro di ä mer intelligenta än karlar, för dä ä di inte se.
(Här finns utrymme för att ljuga om kostnader etc,)

2. Om käringa är 3 meter från spisen ä ho på rymmen.
(Hon kommer således aldrig att se vad som finns i garaget. Dit har hon INTE tillträde.)

3. Fruntimmer sa hölla sig på matta!
(Tja, sammanfattar egentligen allting. Hon tar hand om barnen och ger dig pengar till racingen.)

Klart?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jalle skrev:
Eddie Meduza har klargjort detta för länge sedan.

1. Käringar sa inte tro di ä mer intelligenta än karlar, för dä ä di inte se.
(Här finns utrymme för att ljuga om kostnader etc,)

2. Om käringa är 3 meter från spisen ä ho på rymmen.
(Hon kommer således aldrig att se vad som finns i garaget. Dit har hon INTE tillträde.)

3. Fruntimmer sa hölla sig på matta!
(Tja, sammanfattar egentligen allting. Hon tar hand om barnen och ger dig pengar till racingen.)

Klart?
Kristallklart.

4. Sänga ska stå i köket. Där ska fruntimmrena hôlla sä.

Bifogat

• emrlogo.jpg
    emrlogo.jpg
    6.6 KB · Visningar: 33
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Det handlar om respekt,respekterar man inte eller kväver sin älskades intressen så älskar man inte den personen.Jag har fått en pojke nyligen och mitt liv har blivit roligare:) man ska inte sluta leva när man får barn,det är livet börjar :) Jag är också skitskraj för det där svenssonlivet,men jag tror inte man bara blir sån automatiskt när man får barn,det är man redan innan i såfall.

// Har iofs en sambo som har ett eget liv/kompisar också,alla har inte sån tur!! det gör att vårat förhållande är väldigt okomplicerat :yoparty

Grattis och lycka till :tummenupp

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
twinner skrev:
Det handlar om respekt,respekterar man inte eller kväver sin älskades intressen så älskar man inte den personen.Jag har fått en pojke nyligen och mitt liv har blivit roligare:) man ska inte sluta leva när man får barn,det är livet börjar :) Jag är också skitskraj för det där svenssonlivet,men jag tror inte man bara blir sån automatiskt när man får barn,det är man redan innan i såfall.

// Har iofs en sambo som har ett eget liv/kompisar också,alla har inte sån tur!! det gör att vårat förhållande är väldigt okomplicerat :yoparty

Grattis och lycka till :tummenupp

Detta håller jag fullständigt med om. Barn i sig är inget som gör att man automatiskt måste bli en sån som släpper allt som hör den egna personen till.

Naturligtvis måste man prioritera, men för att vara den person som man vill vara kan man inte utplåna sina intressen och därmed sin personlighet, för vad blir då kvar?

Jag har själv två barn, 8 och 10 år gamla. Vissa saker har man naturligtvis under åren fått prioritera ned, men för för den sakens skull behöver man inte bli en sån där orakad lönnfet radhuszombie i mjukisbyxor som man kan se på OBS på helgerna.

Man får prioritera, och är det din prioritering att du helst vill köra RR så ska du naturligtvis inte ge dig föränn du testat det

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Man får väll gratulera! Fast jag förstår dina funderingar, själv får man ju :näsblod av att tänka på sådant :tungan

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag tycker att det hänger på en själv hur man vill vara (och vilken relation man vill ha med sina barn), många i min närhet har helt tappat alla ambitioner att ta sej framåt och lever enbart för att tillgodose sin familjs behov. Själv förstår jag inte hur man kan göra så, då känns det som att livet tar slut och man blir degraderad till gödko. Själv sa jag upp mej lagom till vi fick barn och började plugga på universitet. Det funkar och man får ingen andra chans. Saker ska man göra nu, inte när man blir för gammal för att ha glädje av det.

Vill man köra racing så får man sy ihop det så det passar hela familjens behov och har man en vettig relation där man, som någon påpekade, respekterar varandra så går det. Lycka till :tummenupp

Nyteknik skrev:
Jag vill veta hur ni som redan har barn gör när ni ska mecka, träna och tävla. Har ni sambos, fästmöer och fruar som stannar hemma och tar hand om era barn? Eller hänger hela familjen med? Är det gnälligt hemma för att ni ägnar er åt racing? Har många slutat med racing pga familjen? Har ni avundsjuka kompisar som inte har mod/kraft att göra som ni?

Berätta!

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
Nyteknik skrev:
Om allt går precis som det ska blir jag Pappa den 14 juni. Köpet av min TZ250 var inte så lite ett känslomässigt impulsköp bottnat i rädsla att fastna i destruktiva kärnfamiljsaktiviteter. Ni vet: Åka till Coop slippa besvärliga diskussioner........

Jag vill veta hur ni som redan har barn gör när ni ska mecka, träna och tävla.....
Berätta!

:yoparty
Fråga Mikael Nilsson/veidec trophy han har dragit runt på landets alla banor i hundra år med fru o barn/bebis det går asså så det e ba o dra iväg!
Glöm coop/ikea stunder det e kass iallafall! det är bara förvirrade män som säger att de har hållning av sånt piss
/E

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Känner igen frågeställningen. Blev själv pappa i okt.
Jag tävlar med snöskoter, inför säsongen hade jag stora planer på att köra än den ena och än den andra tävlingen, brukligt är också att byta maskin inför säsongen men eftersom jag inte visste hur saker och ting skulle bli med den lilla så behöll jag min gamla maskin. Ett tag efter min son föddes kom den första snön, de första träningarna var så otroligt roliga man var full av positiv energi som nybliven pappa. Men ju längre säsongen led fick jag mer och mer dåligt samvete, inte för att min sambo klagade utan gentemot lillgrabben. Kontentan blev att jag drog ned på tränandet från 3 ggr i veckan till 1-2 ggr, strök de mindre viktiga men ack så roliga tävlingarna ur kalendern. Beslutade att ta tävling för tävling.

Mitt råd blir: sluta inte med det du tycker är roligt men sätt heller inte upp för höga mål innan du vet hur saker och ting kommer att fungera.

Lycka till med barnet, att bli pappa är bland det häftigaste som finns! :)

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Nyteknik skrev:
Om allt går precis som det ska blir jag Pappa den 14 juni. Köpet av min TZ250 var inte så lite ett känslomässigt impulsköp bottnat i rädsla att fastna i destruktiva kärnfamiljsaktiviteter. Ni vet: Åka till Coop och se slitna föräldrar i noppiga gympabrallor/snedtrampade gympadojor skrika "sluta med det där!" åt sina barn, göra utflykter med andra barnfamiljer, besöka svärföräldrarna och prata om barnens utveckling och framsteg, åka till leksaksaffärer och besöka museum som ha "barnutställningar". Lugn, jag inser samtidigt att många av de här aktiviteterna säkert blir meningsfulla tillsammans med ett eget barn. Men för att kunna ägna mig åt något jag verkligen gillar och för att kunna dra mig undan när det känns viktigt verkade det som en bra idé att köpa en TZ250. Och det innan barnet föds för att slippa besvärliga diskussioner.

Berätta!

Här är en kille som kör NSB. Han lyckas tidligen få ihop det med övriga familjen. Kolla på http://www.hulth.info/

JB

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...