Paris-Dakar

Quart

problemlösare
Gick med
8 Sep 2004
Ort
i en håla utanför GBG
Hoj
Honda vfr 800 -06
Är det bara jag som tycker Paris-dakar är den ultimata motortävlingen ?
Matrial och förare pressas till max.

Kan man inte på nån tv kanal se mer av Paris-dakar tävlingarna.
Eurosport sänder en halv timme varje kväll men 30 minuter med två reklam avbrott ger inte mycket.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Quart skrev:
Är det bara jag som tycker Paris-dakar är den ultimata motortävlingen ?
Matrial och förare pressas till max.

Kan man inte på nån tv kanal se mer av Paris-dakar tävlingarna.
Eurosport sänder en halv timme varje kväll men 30 minuter med två reklam avbrott ger inte mycket.


Vad gör man om man inte har Eurosport? :(
 

Coola Ola

Guest
Quart skrev:
Är det bara jag som tycker Paris-dakar är den ultimata motortävlingen ?
Matrial och förare pressas till max.

Håller med. Ett 45 minuters race är säkert nog så krävande men under Dakar-rallyt måste man behålla skärpan under en hel dag, flera veckor i följd. Man har ju dessutom naturen att kämpa mot på ett helt annat sätt än på en RR-bana. Känns som att det är mer människa/psyke än maskin/pengar som avgör vem som vinner också.

Blandningen av hojar, bilar och lastbilar gör det ännu lite ballare imo.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Såg på Eurosport att det var några som skulle köra Paris-Dakar med en ombyggd HD med sidovagn. Ska bli kul att se om de kommer i mål. :hihi
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Halogen skrev:
Såg på Eurosport att det var några som skulle köra Paris-Dakar med en ombyggd HD med sidovagn. Ska bli kul att se om de kommer i mål. :hihi

-'Ja, mycket krom är det i alla fall.' :rolleyes:

Baja och Dakar. Det är rejs för karlar.

(Och Tina Turner..)
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Fjollsport.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tyvärr är Eurosport den bästa kanalen bortsett från franskt television, synd att de har tagit bort live sändningarna under dagen de har brukat förstöra allt arbete under första halvan av januari.....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Halogen skrev:
Såg på Eurosport att det var några som skulle köra Paris-Dakar med en ombyggd HD med sidovagn. Ska bli kul att se om de kommer i mål. :hihi
Startnummer 242 (Whitney/Mc Dowell) tror jag redan har brutit, men jag vet inte riktigt. Det är mycket ovanligt att en hoj med sidovagn lyckas slutföra hela loppet.

Det var ju bara för ett par år sedan som den första quaden lyckades ta sig igenom ett helt dakar.

Ni håller väl ett öga på svenskarna i bil 399? Skitkul att de lyckades vinna Dakar Challenge (eller vad det hette) och högg sig en plats i tävlingen.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Coola Ola skrev:
Känns som att det är mer människa/psyke än maskin/pengar som avgör vem som vinner också.

Tror tyvär inte det, var på ett föredrag av norrlänningen som åkte för några år sedan. Han sade att han fick meka på natten med en låda med det nödvändigaste. KTM hade en lastbil full med däck, en lastbil med reservdelar, en lastbil med mekaniker som meckade när förarna sov osv.
Dom borde lägga till en klass på loppet när man gör allt själv :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
General E skrev:
Tror tyvär inte det, var på ett föredrag av norrlänningen som åkte för några år sedan. Han sade att han fick meka på natten med en låda med det nödvändigaste. KTM hade en lastbil full med däck, en lastbil med reservdelar, en lastbil med mekaniker som meckade när förarna sov osv.
Dom borde lägga till en klass på loppet när man gör allt själv :yoparty

Visst är det så, fabriksförarna har ju en massa förmåner, men även för en fabriksförare blir det tufft om dom har otur på en sträcka, dom kan tvingas stressmecka i flera timmar innan första servicetruck är på plats med mekaniker och delar.

Är det föresten någon som vet vilka delar DAF/VanDeroy försökte fuska med?
Han är ju alltid en krydda i sammanhanget, likaså Schlesser, fast den fan tål jag inte, det är nog bara han jag inte önskar i mål av hela startfältet.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
GuW skrev:
Visst är det så, fabriksförarna har ju en massa förmåner, men även för en fabriksförare blir det tufft om dom har otur på en sträcka, dom kan tvingas stressmecka i flera timmar innan första servicetruck är på plats med mekaniker och delar.

Är det föresten någon som vet vilka delar DAF/VanDeroy försökte fuska med?
Han är ju alltid en krydda i sammanhanget, likaså Schlesser, fast den fan tål jag inte, det är nog bara han jag inte önskar i mål av hela startfältet.

Det står lite om det på soe.se.

"Enl. vad skrev på raid-racing sida; det var ingen direkt tekniskt "fel" eller "fusk"med själva lastbilarna... Det handlade om att DeRooy teamet (som bygger DAF's tävlings ekipager) inte hade dom rätta Homologation Dokuments och papperna med sig till scrutineering. "Homologation" är ju själva blueprints och tek spec. från tillverkarna (DAF) som är bevis att komponenter i bilarna är ju enl. reglarna... Utom dom kan man ju inte bevisa om en komponents ursprung är standard (legalt) eller inte. Och utan sådant dokumentation få man inte starta enl. regelboken... FIA har varit välkännde under åren att inte tillåta (icke franskt ) teams som inte har alla papparna i ordning att starta! ... Fast (ett år) dom gav Puegeot tills dom kom i mål linjen i Dakar att hösta fram med deras papperna!! DeRooy och DAF skulle vetat bättre... men det hela är ju politiskt!"
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Mike the bike skulle väl köra iår? Någon som vet hur det blev med det?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ni skulle sett Yamaha Moto france i fjolårets dakar, jag hade turen att få gå in i deras servicetruck och tom jag blev impad.
De krängde inga däck under tävlingen utan hade med sig 25 uppsättningar hjul, de hade 8 framgafflar 8 bakdämpare. Allt i motorn byttes varje kväll men efterssom man endast får använda två block alternerar man mellan dessa, det som inte sitter i får allt rörligt utbytt under dagens gång. Bara att se 16st toppar ligga bredvid 16st kolvar är klart mäktigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Blue skrev:
Det står lite om det på soe.se.

"Enl. vad skrev på raid-racing sida; det var ingen direkt tekniskt "fel" eller "fusk"med själva lastbilarna... Det handlade om att DeRooy teamet (som bygger DAF's tävlings ekipager) inte hade dom rätta Homologation Dokuments och papperna med sig till scrutineering. "Homologation" är ju själva blueprints och tek spec. från tillverkarna (DAF) som är bevis att komponenter i bilarna är ju enl. reglarna... Utom dom kan man ju inte bevisa om en komponents ursprung är standard (legalt) eller inte. Och utan sådant dokumentation få man inte starta enl. regelboken... FIA har varit välkännde under åren att inte tillåta (icke franskt ) teams som inte har alla papparna i ordning att starta! ... Fast (ett år) dom gav Puegeot tills dom kom i mål linjen i Dakar att hösta fram med deras papperna!! DeRooy och DAF skulle vetat bättre... men det hela är ju politiskt!"

Det är ju däremot skitsnack, "strulet" upptäcktes ju före jul, och på den tiden borde ju dokumenten hinna fram även om du tejpar dom på en sköldpadda.

Snubben har använt otillåtna grejor, och även otillåtna grejor borde man hinna byta ut mot tillåtna grejor på den tiden, det är därför jag undra om någon vet vad som har försigått bakom kulisserna.

Att sen DAF rullade iväg med alla sina bilar från starten betyder ju bara att antingen har det fuskats med alla bilarna redan på ett tidigt stadium, eller så försökte DAF att sätta press på ledningen för Dakar...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
GuW skrev:
Det är ju däremot skitsnack, "strulet" upptäcktes ju före jul, och på den tiden borde ju dokumenten hinna fram även om du tejpar dom på en sköldpadda.

Snubben har använt otillåtna grejor, och även otillåtna grejor borde man hinna byta ut mot tillåtna grejor på den tiden, det är därför jag undra om någon vet vad som har försigått bakom kulisserna.

Att sen DAF rullade iväg med alla sina bilar från starten betyder ju bara att antingen har det fuskats med alla bilarna redan på ett tidigt stadium, eller så försökte DAF att sätta press på ledningen för Dakar...

Nu är jag inte riktigt med på alla turer kring detta men DAF har alltid varit bångstyriga när det gäller papper och det är alltid ett evigt käftande när de skall igenom besiktningen med sina lastbilar. Bilarna byggs medvetet i utkanten av regelverket och sen har man med påtryckningar fått de godkända då man är den största fabrikören i dakar.
I år verkar dakar folket ha varit sena med käftandet och när de väl kom igång så vägrade DAF att ändra utförandet på lastbilarna och trodde att organisationen skulle vika sig vilket de inte gjorde.

DeRoy är för övrigt en skitstövel som får Schlesser att verka sympatisk i jämförelse....
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Tyvärr missade jag starten som vanligt när jag ska kolla på paris-dakar. Men nu är jag fäst igen. Underbar tävling och väldigt medryckande tycker jag. Nu är jag på jakt efter sidor med filmer och klipp från olika moment.

Vet någon när danmark tv2 sänder sitt program? På eurosport är det ju 22.30 men det sku vara kul att kunna se någon annan tid också..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Boris JR skrev:
DeRoy är för övrigt en skitstövel som får Schlesser att verka sympatisk i jämförelse....

Det intrycket har jag också fått, men jag trodde att ingen kunde vara värre än Schlesser.

Shlesser satte väl sin bottennotering när han fuskade i starten och gick ut före sin konkurent, dessutom beordrade han en teamkollega att göra samma sak, och att dra upp så mycket damm som möjligt, och förhindra omkörningar så mycket det bara gick.

Nu tjänade han inte så mycket på det, förutom att han som borde ha vunnit krashade ut sig, då han fick ett extra straff så han själv hamnade långt bak i listan, men även det straffet skulle han tjafsa om, och hävdade med en dåres envishet att han var "den ende rätte vinnaren så väl sportsligt som moraliskt"
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top