Parkering av mc under utlands-semestern...?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har sökt på forumet och inte hittat någon tråd om detta. Ursäkta om jag missat......

Någon som vet hur det funkar generellt vad det gäller parkeringsavgifter för mc i utlandet? Jag och min sambo ska igenom nästan hela östeuropa nu i sommar på våra motorcyklar och jag undrar lite hur man ska göra gällande detta. Förr om åren (15 + år sedan) flängde jag runt i Europa på hoj en hel del och då kunde man i princip parkera var som helst utan att riskera en parkeringsbot. Hur är det nu för tiden? Har ni någon erfarenhet gällande detta? För vår del är det ju framförallt östeuropa det gäller nu i sommar men även västeuropa vore det bra att bli lite uppdaterad på. Det jag undrar är följande:

* Ska man generellt alltid betala för att parkera sin mc på parkeringsplatser eller varierar det från land till land - stad till stad?

* Om man måste betala för MC parkering, får man stå flera hojar i samma p-ruta och, i så fall, räcker det med att en betalar? Betalar man för varje hoj eller betalar man för p-rutan?

* Är det smart att skaffa någon form av låsbar biljetthållare så att man inte får p-biljetten stulen? I så fall, vet ni var dessa finns att köpa? Gärna en länk.

* Hur funkar det att betala via SMS i utlandet om man bara är på tillfälligt besök?

* Lappar dom över huvudet taget utlandsregistrerade motorcyklar? En del har ju förändrats sen vi gick med i EU så nu för tiden kan ju böter skickas även mellan EU länder. Så var det inte för 15 år sedan. I England är det rent livsfarligt (framförallt för bilar) då dom klampar däcken ofta inom några få minuter efter det att p-tiden gått ut.

Allmänna tankar och råd om detta ämne? Någon som har erfarenheter? Framförallt gällande östeuropa men även väst..... Eller andra delar av världen också för den delen.... :tummenupp

MVH//Jan

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Vart hade du tänkt att de ska skicka påminnelsen om du inte betalar? ;)

Fast i vissa länder hänger de block på bilar eller forslar bort fordonen. Men jag har aldrig sett det med MC:s.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Böter är nog som sagt det sista att oroa sig för. Det är nog ingen risk att du får p-böter hemskickade till Sverige. Jag skulle fundera mer på stöld risk eller risken att man forslar bort motorcykeln om den står fel.

Ta seden dit du kommer. Titta hur folk ställer sina fordon och använd sunt förnuft.

I de nordiska länderna tror jag man har samarbete när det gäller indrivning av p-böter. Däremot vet jag inte hur hårt man går på motorcyklar som parkerats fel eller där man struntat i p-biljett.

Tror inte man kommit så långt att man hjälps åt att driva in p-böter inom EU i stort än, men det kommer nog förr eller senare.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Böter är nog som sagt det sista att oroa sig för. Det är nog ingen risk att du får p-böter hemskickade till Sverige. Jag skulle fundera mer på stöld risk eller risken att man forslar bort motorcykeln om den står fel.

Ta seden dit du kommer. Titta hur folk ställer sina fordon och använd sunt förnuft.

I de nordiska länderna tror jag man har samarbete när det gäller indrivning av p-böter. Däremot vet jag inte hur hårt man går på motorcyklar som parkerats fel eller där man struntat i p-biljett.

Tror inte man kommit så långt att man hjälps åt att driva in p-böter inom EU i stort än, men det kommer nog förr eller senare.

En polare fick Kronofogden på sig efter att ha fått parkeringsböter på bil i London. Den vart inte klampad utan bara en bot. Dom drev in pengarna via svenska Kronofogden. Hur det är med detta runt om i östeuropa vet jag som sagt inte men tänkte mest det vore bra att fråga runt lite hör för att höra vad folk har för erfarenheter.

Sen har du helt rätt angående stöldrisk och att man ska vara aktsam. Men i många länder är det inte högre stöldstatistik än i Sverige. Det rullar några väldigt fina hojar även i öst. Det vart nästan absurt förra sommaren då vi rände runt nordkalotten. Det KRYLLADE av sprillans nya totalkittade Honda Goldwing´s runt Kirkenes/Nordkap e.t.c. Hur många som helst. Helt sjukt..... Men fordon med utländska skyltar blir väl mer ofta drabbade då man ofta måste åka över och själv ta del av en eventuell rättegång om man nu lyckas haffa någon skyldig. Och det drar sig många för så då blir den skyldige frikänd. Och känner nog buset väl till, kan jag tro......

//J

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En polare fick Kronofogden på sig efter att ha fått parkeringsböter på bil i London. Den vart inte klampad utan bara en bot. Dom drev in pengarna via svenska Kronofogden. Hur det är med detta runt om i östeuropa vet jag som sagt inte men tänkte mest det vore bra att fråga runt lite hör för att höra vad folk har för erfarenheter.

Jag var i Polen förra året och tyckte att det fanns en relativt modern bilpark där. Stölder av motorcykel kan man nog råka ut för även här hemma. Anledningen att jag skriver att man bör vara aktsam för det är just att det vore extra tråkigt att råka ut för stöld under en semester utomlands.

Ett annat tips är att skaffa ett grönt kort om du ska köra genom Östeuropa. Kontakta ditt försäkringsbolag.

Jag har fått böter utomlands av olika slag. Blir man tagen på bar gärning är det bara att betala på plats. Fått p-böter i Frankrike på hyrbil och där har jag inte sett någon faktura eller att man debiterat mitt kreditkort. I Italien fick jag krav hemskickade att jag kört i fel fil samt någon annan förseelse jag inte minns. Jag har ännu inte betalt dem och kommer aldrig att göra det heller. Några ytterligare krav har inte kommit till min kännedom. Känns som det lika gärna kan vara buffel och båg från myndigheternas sida om jag ska vara helt ärlig. Vet t ex att det finns privata aktörer som delar på intäkter från kameraövervakning i det landet. Väldigt svårt att veta att jag gjort vad de påstår i efterhand. Uthyrningsföretaget tog ut avgift för att förmedla mina adressuppgifter till italienska myndigheterna.

Vill du vara helt säker på vad som gäller bör du nog kolla med landet i fråga. Du kan ju också undersöka vilka samarbetsavtal våra myndigheter skrivit mellan olika länder i Europa. Jag känner till att man har avtal mellan de nordiska länderna. Kanske även England av ditt inlägg att döma. Låter vara osagt vad som gäller i Tyskland. På sikt kommer nog samarbetet att utökas till alla länder inom EU. Nu är det antagligen för byråkratiskt att driva in pengar för p-böter och dylikt utan rätt avtal mellan länderna.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum