Parkering med mc

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Goddages

Hur fungerar det med parkering för mc?? Mcfickor är ju en sak. Men "vanliga" parkeringar, längs väg, vid köpcenter motsv., skall p-skiva används då? Var fäster man ev. betald p-biljett?

Gäller samma sak som för bil helt enkelt?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag brukar ta med biljetten så att den inte riskerar att bli snodd. Om man sen får en bot får man la gå och visa upp att man hade betalt antar jag. Har inte hänt hittils. Än så länge har jag bara fått böter för att ha parkerat på trottoar. :mad:
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Nej, det fungerar inte som med bil. Jag brukat parkera var som helst, hur som helst och utan hänsyn till andra. Cykelställ går prima. Var ska man fästa parkeringsbiljetten? Antingen har den blåst bort eller så har någon stulit den... :yoparty
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Det är väl lite olika från stad till stad? I Göteborg vet jag att man får parkera i anslutning till cykelställ (frågad en p-nisse som gick runt på stan).
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det är väl lite olika från stad till stad?

Ja, vad som gäller kan man läsa i de lokala bestämmelserna för respektive kommun.

Här är t.ex. reglerna för STHLM:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=27064

Där framgår det att man får parkera Moped klass II på trottoar som en vanlig cykel.
Motorcykel får INTE parkeras på trottoaren.

För sthlms ytterområden gäller förljande:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/Page.aspx?id=26929


Ja, för de som bor i Göteborg...
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag brukar ta med biljetten så att den inte riskerar att bli snodd. Om man sen får en bot får man la gå och visa upp att man hade betalt antar jag.

Det där köpte de inte när jag försökte, hon sa att "den kan du ha hittat på marken". Men jag fick ett bra tips av p-lisan, tejpa fast biljetten över skattemärket. Om de ska bötfälla så kollar de på skylten och då ser de ju lappen. Mindre risk att folk som är ute efter att sno lappen ser den, men p-lisan ser den iallafall.
 

Johan H

grus trivs bäst som asfalt
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 1000 F-97
Det där köpte de inte när jag försökte, hon sa att "den kan du ha hittat på marken". Men jag fick ett bra tips av p-lisan, tejpa fast biljetten över skattemärket. Om de ska bötfälla så kollar de på skylten och då ser de ju lappen. Mindre risk att folk som är ute efter att sno lappen ser den, men p-lisan ser den iallafall.

En jävla tillmötesgående p-lisa.

Sånna finns inte i Jkpg.
Där finns bara pissfittor som uggla sjunger
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
lustigt det där, har läst att p-bot MÅSTE placeras under vindrutertorkaren... så hur fan lyckas dom på lagligt sätt bötesfälla nån som kör hoj?

är det ändrat?
 

Stev-O

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600 -05
Jag ringde ett av p-företagen för ett år sedan, kommer inte ihåg vilket... och undrade över mc ruta i p husen som inte verkar finnas, svaret var att man får lösa biljett som för bil och är man orolig att någon snor biljetten kan man ringa bolaget och informera om sin biljett och vilken regplåt man har... väldigt smidigt ;(

Så hittar man inte en mc ruta är det väl till å lösa en biljett och lyfta luren

Brukar själv stå vid cykel ställ när jag inte hittar en mc ruta och än så länge utan bot, men å andra sidan har jag bara en 600 ;)
 

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyk
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
ha ha tycker mc ska vara grattis att parkera!! lappen skulle nästan vem som helst sno tror jag!! skulle inte våga riskera att få böter!! men ringa till bolaget var ju smart ide!!
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Som jag ser det så är "kreativ" parkering en av de fina fördelarna med MC. Alltid plats - alltid fritt :tomten
 

Stev-O

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600 -05
Uppdatering...
Idag ringde jag Kista galleria om vad som gäller i deras parkering hus, blev kopplad till parkerings avdelningen och där sa man klart och tydligt att det är fri parkering för mc för Kista galleria, bara glida förbi bommarna och ta någon plats där man inte står ivägen...
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Det där köpte de inte när jag försökte, hon sa att "den kan du ha hittat på marken". Men jag fick ett bra tips av p-lisan, tejpa fast biljetten över skattemärket. Om de ska bötfälla så kollar de på skylten och då ser de ju lappen. Mindre risk att folk som är ute efter att sno lappen ser den, men p-lisan ser den iallafall.

Ofta man har tejp med sig i fickan när man åker mc.

En ren hypotes, förresten. Dom som är rörelsehindrade och åker tex. fyrhjulig eu-moppe, var sätter dom handikapptillståndet?

Det står ju klart och tydligt på tillståndet att det är en värdehandling och att det är stöldbegärligt. Det lämnar man ju liksom inte obevakat om det inte är inlåst.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top