Parkeringsböter

swmike

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
TL1000S
Jag har fått en parkeringsbot av Carpark AB, för att jag parkerade i "förbud att parkera, zon". Grejen är den att hojjen inte stod på parkeringen utan på gräsmattan sidan om parkeringen, kan detta fortfarande räknas som överträdelse av parkeringsförbud?

Nån som vet hur zonen definieras? Finns det nån utsikt att vinna ifall jag bestrider ärendet? Finns det nån risk att jag åker på något värre, pga att det är högre böter att parkera på gräsmattan?

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
Fanns det inga skyltar som markerade var det var tillåtet att parkera?

Här är p-vakterna nitiska som fan, särskilt vid högskolan där jag går. Spelar ingen roll om bilen inte står i vägen, inte skymmer eller inte stör någon/något, är den det minsta utanför vad skyltarna anger sitter det en bot under vindrutetorkaren.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det var det första man fick lära sig i stockholmsförorten - parkera aldrig på ett privat parkeringsbolags domäner... dom lever på sina böter...

Det beror på vad som står på böteslappen - står det fel så är den ogiltlig - men du måste lyckas att övertyga dom om det oxå...

swmike

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
TL1000S
Thomas skrev:
Fanns det inga skyltar som markerade var det var tillåtet att parkera?

Det fanns många markerade parkeringsplatser (reserverade) men jag stod som sagt på gräsmattan.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det vore väl förbaskat enkelt att slippa böter om det räckte med att inte ställa sig i en ruta.... :rolleyes:
Carpark äger/hyr väl tomten, då är det självklart att du får böter när du parkerar på plats som inte är godkänd för det !

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Klurigt som sagt, vet du om det är ett zon-förbud i staden/området? I så fall är det ju uttryckligen förbjudet att parkera på annat än anvisad plats.

Vart parkerade du? Jag menar...om t.ex. en skola har anlitat carpark för att hålla ordning på hur folk parkerar så kommer dom också bötfälla alla som står på skolans gräsmatta. Annars skulle ju plötsligt alla bilar köra upp på gräset, som också är skolans mark liksom parkeringen.

Får jag tro något, så är du körd, och får pröjsa. :fakta Sorry bout that.

Lisa

vem bryr sig?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
......
Som sagts ovan, de här är inte trevliga, man måste skicka in en skriftlig överklagan, har ingen telefontid. Ringer man till dem är de mycket otrevliga och om man inte betalar in sin bot i tid...... Kronofogden.... Se över lappen ordentligt, är rätt överträdelse ikryssad, rätt datum, rätt färg, rätt modell........

Passa er när ni står på privata parkeringar.......

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
men vänat du ställde den ju i en parkeringsficka.. och när du kom tibax så hade någon snott din pplats och så stod din mc på gräset.. men billjetten har du väl kvar... :tummenupp

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Parkeringseländet, suck!

Kolla upp med www.trafikjuristen.se och vem som egentligen äger marken där bågen stod. Det är inte alls säkert att p-bolaget har rätt - de chansar ganska vilt för de vet att folk inte orkar krångla. Ge dem vad de tål..... (den anställda tränas förmodligen i att bli folkilskna)

:mad:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Därför har man fäst reg. plåten med karborre,
bara att ta av plåten när man parkerar "olämpligt" :fakta :tummenupp

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
SSB skrev:
Klurigt som sagt, vet du om det är ett zon-förbud i staden/området? I så fall är det ju uttryckligen förbjudet att parkera på annat än anvisad plats.

Vart parkerade du? Jag menar...om t.ex. en skola har anlitat carpark för att hålla ordning på hur folk parkerar så kommer dom också bötfälla alla som står på skolans gräsmatta. Annars skulle ju plötsligt alla bilar köra upp på gräset, som också är skolans mark liksom parkeringen.

Får jag tro något, så är du körd, och får pröjsa. :fakta Sorry bout that.

Man behöver inte stå på gräsmattan, utan det kan vara på gruset eller asfalten på parkeringen men en dm utanför skylten. Visst skall folk hindras från att parkera på gräsmattor osv men vem tar skada av att bilen står lite, lite utanför gränsen utan att blockera vägen eller vara till besvär för någon? Dessutom vid en högskola långt ifrån centrum där parkeringen är gratis. Lite väl petigt tycker jag.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Affe_R1 skrev:
Därför har man fäst reg. plåten med karborre,
bara att ta av plåten när man parkerar "olämpligt" :fakta :tummenupp

Tyvärr kan dom ta fram regnr via chassinumret.
Eller i värsta fall bärga bort hojen som oreggat
fordon och då blir det jävligt dyrt :(

doppsko

Danne
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Ducati Monster S4
swmike skrev:
Jag har fått en parkeringsbot av Carpark AB, för att jag parkerade i "förbud att parkera, zon". Grejen är den att hojjen inte stod på parkeringen utan på gräsmattan sidan om parkeringen, kan detta fortfarande räknas som överträdelse av parkeringsförbud?

Nån som vet hur zonen definieras? Finns det nån utsikt att vinna ifall jag bestrider ärendet? Finns det nån risk att jag åker på något värre, pga att det är högre böter att parkera på gräsmattan?

Carpark AB ÄR inte ett bra företag. Jag bor i sollentuna och har fått totalt 4 st böter av dom. har lyckats överklaga 3. Fy fan!

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Carpark är ett parasitföretag!
Jag kommer personligen se till att nån som har jobbat där aldrig blir anställd på mitt företag.
Tyvärr är det så att dom lever på en gråzon. Om du får p-böter fast du har betalat och lappen ligger synlig i rutan och har vittnen, så hävdar dom att du har införskaffat kvittot i efterhand. Enligt Carpark så gör deras kontrollanter inga fel. Jag tog kontakt med advokaten som sa att även om jag har rätt så kommer att kosta mer att få den upphävd änn att betala. Undrar hur Carparks affärsplan ser ut?! Jag kommer inte kunna göra så mycket åt Carpark men jag kommer aldrig hjälpa/anställa någon som har/haft nån anknytning till det företaget.

/N

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Suzuki address
Carpark går fan inte å ha att göra med!
Fick 2 böter på 24 timmar när P- automaten var trasig å det inte gick att betala avgiften.
Trots fina förklaringar på lappar i rutan på bilen så fick jag böter.
Har försökt överklaga både på telefon och skriftligt men de skiter helt och hållet i vad man säger och skickar glatt ut påminnelser. Har betalat nu för bilen stod inte på mig, å vill inte sätta ägaren i klistret. Men det känns ju jäkligt surt!
Carpark suger! :kocko

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...