Parkeringsbot på bågen!!

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Kom ut från jobbet och hade en botjävel på min gumma! Hade, nu så här i efteråt inte så smart, gått i en dröm värld där man inte botfällde mc. FEL, det gör man viss, iaf i Oslo! Det finns säkert nån som lyckats halka ur denna sits? Kan man överklaga för att man aldrig fått boten, menar det är inga torkare på en TLR precis :fakta Kanske finns det en botjägare här?

Berättelser i detta ämne skriver du nedan.

Superhawk

Egen
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Låst
Jag slapp undan böter på hojen då jag förklarade att jag inte låst hojen och att någon hade rullat bort den för att kunna parkera sin bil.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Dåliga nyheter vad gäller göteborg oxå.

Förr (förra sommaren iaf) kunde man, med p-lisornas goda minne, alltid ställa sig på en vanlig parkering utan att betala. Detta har de tydligen ändrat tills i år enligt en p-lasse jag talade med igår. Alltså, det som gäller är Mc-parkeringarna, parkera på en vanlig, ta med lappen i fickan, få böter och protestera i efterhand (jo, han sa så...) alternativt ställa sig på utsidan ett cykelställ, vilket fortfarande verkar vara tillåtet.......

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
t-rex skrev:
Dåliga nyheter vad gäller göteborg oxå.

Förr (förra sommaren iaf) kunde man, med p-lisornas goda minne, alltid ställa sig på en vanlig parkering utan att betala. Detta har de tydligen ändrat tills i år enligt en p-lasse jag talade med igår. Alltså, det som gäller är Mc-parkeringarna, parkera på en vanlig, ta med lappen i fickan, få böter och protestera i efterhand (jo, han sa så...) alternativt ställa sig på utsidan ett cykelställ, vilket fortfarande verkar vara tillåtet.......

Tror inte det är OK att ställa vid cykelställ faktiskt. Intressant det med att nån rullat en olåst hoj :slicka kanske ska man testa den fulingen? Kanske kan jag använda ett handikapp intyg, blindhet eller nåt, säga att lappen "blåst" bort?

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Om man löser en parkeringslapp och sätter fast den mellan tank och sadel så bör det väl vara ok.

Att det sedan alltid är någon som har stulit den... :eek:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Pappsen skrev:
Tror inte det är OK att ställa vid cykelställ faktiskt. Intressant det med att nån rullat en olåst hoj :slicka kanske ska man testa den fulingen? Kanske kan jag använda ett handikapp intyg, blindhet eller nåt, säga att lappen "blåst" bort?

Nu blev jag ju lite matt så jag ringde trafikkontoret;

Cykelställ ÄR ok, iallafall gbg. Kravet är att man ställer sig på kortsidan, vid ett cykelställ som står på asfalterad/belagd mark, samt att man använder insidan av skallen och inte spärrar gångbanor o dyl.

Vidare är den officiella hållningen att man, om man parkerar på en vanlig väg, skall betala och ha lappen i fickan. Den INOFFICELLA hållningen när vi snackat ihop oss och var kompisar, var att p-lisornas praxis är att släppa cyklar. Detta är dock ingen "regel" man kan använda för att bli av med en ev bot.

Alltså, vill man vara säker, betala och se glad ut. Man kan dock spela på de (ganska goda) oddsen att man inte får böter. Dock innebär det väl inte att man skall parkera hejdlöst överallt. Lite sunt förnuft, så kan vi få fortsätta att parkera på det sättet.

EmilJ

Glidarn skrapar fotpinnar
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Honda Rebel CA125
Tredje dagen med kortet (och andra dagen jag körde till skolan) fick jag p-böter när jag parkerade på skolans parkering. Jag var ju ovan vid alla skyltar och visste itne hur jag skulle tolka dom. Så jag chansade och parkerade.
Jag fick en p-bot på 450kr. Riktigt taskigt att ge p-böter till en hoj som tar upp en halv p-ruta på en stor parkering som är fylld till 1/3. :mad:

//EmilJ

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Skaffa kardborrefäste till skylten o ta av den när du parkerar sen kan dom försöka lappa

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Blondie skrev:
Skaffa kardborrefäste till skylten o ta av den när du parkerar sen kan dom försöka lappa

Jo, fast då kommer väl bärgningsbilen och kör bort hojen för dig?

EmilJ

Glidarn skrapar fotpinnar
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Honda Rebel CA125
Gustav1 skrev:
Jo, fast då kommer väl bärgningsbilen och kör bort hojen för dig?

Kan man inte ta med sig ett jättelångt kedjelås och dra kedjan genom en ramdel och sen runt något fast objekt så den inte kan flyttas.

//EmilJ

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
EmilJ skrev:
Kan man inte ta med sig ett jättelångt kedjelås och dra kedjan genom en ramdel och sen runt något fast objekt så den inte kan flyttas.

//EmilJ

Jovisst, eller så kan man betala 2 kronor i automaten :p

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Gustav1 skrev:
Jovisst, eller så kan man betala 2 kronor i automaten :p

Man kan betala många parkerings lappar innan man når upp till de där 3000kr som ett abus fetelås kostar...

I Helsingborg är det gratis parkering på MC platserna, och i vissmån (beroende på p-lisas humör) även på bilplatser med MC. Dock med en viss betydande not. Om det t.ex står max två timmars parkering så är det max två timmar, sedan får man böter. Jag har frågat en P-vakt. Jag gick helt enkelt fram till en av dem och snackade lite. :)
(han hade oxå en MC visade det sig... :D )

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jag har lyckats få böter två gånger redan :(

Ena gången stog jag mellan en cykelväg och en gågata brevid en busskur och 2m från ett övergångs ställe(vid 7eleven, för er hbg:are).. det blev 500:- :hej

Andra gången var det på en sido gata från en gå gata (vid bruksg. tretton, för er hbg:are).. det blev bara 300:- :hej

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
om man får en bot så kan man ju alltid vänta tills någon åker därifrån med bil och be snällt att få deras parkeringbiljett och sedan skicka in den med boten och påstå att jag hade vist betalt men jag kan ju inte fästa lappen på hojen så jag hade den i fickan!

:notme

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
hornet oskar skrev:
om man får en bot så kan man ju alltid vänta tills någon åker därifrån med bil och be snällt att få deras parkeringbiljett och sedan skicka in den med boten och påstå att jag hade vist betalt men jag kan ju inte fästa lappen på hojen så jag hade den i fickan!

:notme

Dagens tips :bow :bow :bow

Och som vanligt :notme .

:hej

L-Born

Hustler
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Jag har hört att P-lisorna inte får lappa ett fordon om det står tex på trottoaren....det får bara polisen göra.

Kanske är fel av mig men jag bor i sthlm o ställer alltid min mc på trottoaren i stan och har alldrig fått en Bot.

L-Born

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
P-lisorna har inte lappat mig en enda gång i år (förra året blev det två en pga städning som jag fick betala och den andra pga icke betald biljet som polisen senare rev), står på gatan där det är betalparkering 9-18! Har dock plastöverdrag på hojen!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0