Parkeringsljus

jogutby

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2020
Hoj
Honda VTR 2003
Jag har en VTR från 2003 där det inte finns nån switch för ljus av/parkeringsljus/vanligt ljus. Både halvljus och parkeringsljus lyser bägge med andra ord med tändning på.
Enligt besiktningen måste parkeringsljuset kunna tändas enskilt.
Elektronik är inte min starka sida så vad är enklast/lämpligast?
Montera en brytare till halvljuset?
Alla inputs mottages tacksamt!

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Finns det inte ett P-ljusläge i tändningscylindern?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Har den sidvagn? (tvåhjuliga motorcyklar behöver inte ha parkeringsljus)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Brytare till halvljuset verkar enklast.
Annars brukar det vara så att när man låser hojen vrider styret åt vänster och sedan vrider om nyckeln.
Så om
man vrider nyckeln lite till
från läget styret låst
så kommer man till Parkeringsljus tänds fram och bak (vanliga bakljuset)
Läget brukar vara markerat på låset med ett P.
Kan behövas trycka in nyckeln eller dra ut den lite för komma förbi spärren till Parkeringsljus.
Man vill ju inte föraren ska tända Parkeringsljus av misstag och hitta hojen med tömt batteri när det är dags ut och åka nästa gång.

jogutby

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2020
Hoj
Honda VTR 2003
Har den sidvagn? (tvåhjuliga motorcyklar behöver inte ha parkeringsljus)

Har inte sett nån ännu i alla fall...:)
Är du söker på att det är så?
Jag besiktigade en av bilarna i förrgår och passade på att fråga och fick då till svar att p-ljuset minsann ska finnas och fungera.

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Original har vtr en switch på vä sida 0-pljus-halvljus med tändning på, är det bytt på din ?.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Jag kollade i manualen på min Z800. Där finns ett läge på tändningslåset där endast blinkers kan vara på. Även varningsblinkers då antar jag. Något parkeringsljus ser jag inte.

Åk till en normal bilprovning, fråga inget. De släpper igenom dig om din mc ser ut som en mc och inte låter allt för mycket. De har en familj att försörja och om de krånglar för mycket försvinner deras kunder och deras jobb också.

ultraclass

Medlem
Gick med
31 Dec 2011
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster
Har besiktigat alla mina hojar med samma funktion, Aldrig varit problem, Hade hyosung 650 som man va tvungen att ha igång för att ljuset skulle funka. Så han hade nog en dålig dag på besiktningen, eller va det första gången han gjorde en hoj besiktning.

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
MT10 SP
Låter lite konstigt kan jag tycka, kan möjligen vara krav på att P-ljus måste finnas.
Den sista årsmodellen som jag har haft med brytare Av-P-Halv-Hel var 2001. Därefter brytare Halv/Hel och P har tänts när tändningen slås på.
När motorn startas lyser P och Halv. Går inte att ställa in endast P när motorn är igång.
Sista året med funktionen med P i ett särskilt läge för nyckeln var 2008, därefter fungerar endast 4-vägsblinkers i det läget. Det har iof varit Yamaha-hojar.
Har aldrig fått något påpekande av besiktningen med anledning av att det inte går att köra med bara P-ljus.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som vanligt bara att just brytaren för ljus av/p-ljus och vanligt ljus saknas.

Jag har haft en hel drös med hojar utan p-lyse, och har aldrig haft problem med det på besikningen. Tror inte någon av mina nuvarande hojar har det.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Behöver man verkligen har parkeringsljus som kan vara tända separat?
Jag har inte det på min helt nya hoj, men typ två positionsljus, som lyser tillsammans med ordinarie belysning.
Det finns ett "P" läge på tändningslåset, som dock saknar funktion.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Parkeringsljuset/positionsljuset finns till för att du inte skall bli helt osynlig om halvljuslampan går sönder...

Jfr möte i mörker/snörök med ”enögd” bilist som dessutom haft trasigt positionsljus. Borde vara snorhöga böter på sådant istället för någon kilometer för hög hastighet på sommarnattstom europaväg.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tog en timme av mit liv och försökte hitta svar på frågan. Det enda jag kan inte hitta är att man inte är tvungen att använda parkeringsljus när man stannar vid vägkanten. Inget annat. Som flera redan har nämnt så finns det ju hojar utan batteri som är både regbesiktigade och besiktigade utan att kunna tända parkeringsljus endast.

Har någon en lagtext eller förordning där detta tas upp? Verkar finnas många trådar om just denna frågan, både på Sporthoj och andra forum. Hade varit nice att kunna slå spiken i kistan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Gäller inte tvåhjuliga hojar vill jag minnas - dem kan man ju leda bort från vägen om man får stopp på olämpligt ställe...

Frågan är ju vad 2+1 med vajerräcken på bägge sidor innebär om man får stopp...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka