Parkeringsskada - vad gäller?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Nu är det nån korkad bilistjävel som backat på min hoj IGEN så den ramlade i backen. Fast nu ställde de den upp igen så jag inte skulle märka nåt. Resultat:

Krossad blinkers.
Skrapad sidokåpa.
Skrapad backspegel.
Krökt styre, vilket ger ofrivillig "semestergas".
Skrapade fotpinnar.
Skrapad ljuddämpare.

Inga vittnen den här gången, så nu får man antagligen stå för självrisken själv :huvet Fan jag blir så in i &/(#&)¤"&% förbannad att folk bara smiter ifrån sitt ansvar.

Vad är det som gäller i sådana här lägen? Är det trafikskadeföreningen eller vad de heter, som går in och ersätter skador man inte själv är vållande till? Vad är självrisken på ett sånt projekt?

Edit: Ska prata med farbror blå och försäkringsnissarna imorgon, så då får jag antagligen svar. Behövde skriva av mig lite dock.

Last edited:
Skalman skrev:
Nu är det nån korkad bilistjävel som backat på min hoj IGEN så den ramlade i backen. Fast nu ställde de den upp igen så jag inte skulle märka nåt. Resultat:

Krossad blinkers.
Skrapad sidokåpa.
Skrapad backspegel.
Skrapade fotpinnar.
Skrapad ljuddämpare.

Inga vittnen den här gången, så nu får man antagligen stå för självrisken själv :huvet Fan jag blir så in i &/(#&)¤"&% förbannad att folk bara smiter ifrån sitt ansvar.

Vad är det som gäller i sådana här lägen? Är det trafikskadeföreningen eller vad de heter, som går in och ersätter skador man inte själv är vållande till? Vad är självrisken på ett sånt projekt?

Edit: Ska prata med farbror blå och försäkringsnissarna imorgon, så då får jag antagligen svar. Behövde skriva av mig lite dock.
Åk och polisanmäl som parkeringsolycka (smitning) och skadeanmäl till ditt försäkringsbolag, så får du ersättning från trafikförsäkringsföreningen. Självrisken är 1965 kr.

www.tff.se

Tack - ska göra det imorgon (har redan pratat med Hr. Blå och de sa så). Sura 1965:- dock :( men bättre än att pröjsa allt själv.

Saxat från deras sida

#######
För att få ut ersättning måste du som skadelidande kunna visa att skadan har orsakats av ett okänt motorfordon och att skadan hände när ditt motorfordon stod parkerat.
#######

MAO.... fixxxa vittnen :tummenupp

LÄNK

Skalman skrev:

Krossad blinkers.
Skrapad sidokåpa.
Skrapad backspegel.
Skrapade fotpinnar.
Skrapad ljuddämpare.

Fan det är ju bättre att bilisten står kvar eller försöker få tag i dig, det skulle ju vara värt att ta ut det på bilens vagnskada, jag skulle nästan betala det själv. Självrisken på en bil är ju som en fis i en vind......

R1 Uffe skrev:
Fan det är ju bättre att bilisten står kvar eller försöker få tag i dig, det skulle ju vara värt att ta ut det på bilens vagnskada, jag skulle nästan betala det själv. Självrisken på en bil är ju som en fis i en vind......

Kan aldrig gå på bilens vagnskada. Vagnskada täcker enbart skador på det egna fordonet. Däremot skall det gå på bilens trafikförsäkring, som regel utan självrisk, men med ev höjd premie framöver. (gamla försäkringskunskaper som poppar upp igen).

Skalman
Normalt brukar man i ärenden med TFF behöva vittnen på att fordonet var oskadat när man lämnade det. Alternativt någon som sett fordonet stått parkerat oskadat. Kan vara kollega eller granne så kolla det innan du skriver anmälan.

Last edited:
Skalman skrev:

Råkade ut för exakt samma sak för några år sedan utanför mitt jobb!

Jag tog kontakt med försäkringsbolaget INNAN jag flyttade hojen (som var körbar) för att försäkra mig om att jag inte i efterhand skulle bli anklagad för att ha fabriserat skadorna själv. Eller att bolaget ville att polis skulle komma till platsen först! Så var nu inte fallet!

Jag åkte raka vägen till polisen och anmälde händelsen som en parkeringsskada och smitning (vilket ger indraget körkort om man kan få fast den som smet).

Jag fick sedan en kraftig reducering på självrisken från trafikskadeföreningen och behövde bara betala 33 % av min ursprungliga självrisk!

// Niklas

Avarage skrev:
Råkade ut för exakt samma sak för några år sedan utanför mitt jobb!

Jag tog kontakt med försäkringsbolaget INNAN jag flyttade hojen (som var körbar) för att försäkra mig om att jag inte i efterhand skulle bli anklagad för att ha fabriserat skadorna själv. Eller att bolaget ville att polis skulle komma till platsen först! Så var nu inte fallet!

Jag åkte raka vägen till polisen och anmälde händelsen som en parkeringsskada och smitning (vilket ger indraget körkort om man kan få fast den som smet).

Jag fick sedan en kraftig reducering på självrisken från trafikskadeföreningen och behövde bara betala 33 % av min ursprungliga självrisk!

// Niklas

Här är ju 2 problem för mig då. (1) Jag upptäckte det inte förrän dagen efter då de jävlarna rest den upp igen så det inte skulle synas. (2) Polisen sa personligen åt mig att köra ut på trafikskadeenheten, vilket jag ska göra nu.

Update: Får antagligen inte en spänn från TFF eftersom snubben på besiktningsstationen inte kunde se några märken efter "den påstådda bilen". Det räcker tydligeni nte med att det är fullständigt uppenbart vad som hänt. (* suck *) :mad:

Samma har hänt mig. Hittar dom inget "märke" efter bilen så rubriceras det som vanlig skadegörelse å då får man ännu högre självrisk!

Till alla som tänkt bli påbackade i framtiden RING POLISEN DIREKT!! rör inte en pinal! sen försök fånga in så många som möjligt som kan ha sett nått!

alt. sköt det själv å skjut cepet som inte kan köra bil! oj tog jag i för mycke nu igen. sorry

Skalman skrev:
Update: Får antagligen inte en spänn från TFF eftersom snubben på besiktningsstationen inte kunde se några märken efter "den påstådda bilen". Det räcker tydligeni nte med att det är fullständigt uppenbart vad som hänt. (* suck *) :mad:

Meddela TFF att du inte godtar deras beslut och överklaga beslutet omgående.

Alla som har mc vet hur lätt det är för en hoj att ramla och endast en lätt smekning från en bil kan få hojen till att trilla. Behöver definitivt inte synas någonting på hojen. problemet är väl sanerare att det är svårt att bevisa att det verkligen är ett fordon som fick hojen att ramla...

Stå på dig annars står någon annan på dig.

UrbanTiger skrev:
Det brukar bli väldigt små märken av påstådda bilars stötfångare på däcken när dom kör på, så be honom kolla noga en gång till. Vilket pucko :kocko

Då vet man det den dagen det drabbar en själv så gäller det att se till så att den har ett märke efter bilen. Alternativt att man upptäcker det innan man åker iftån parkeringen. Det finns inga märken i asfalten på den platsen däe du varit parkerad som kan övertyga besiktningsmannen om vad som hänt ?

Han hävdade bestämt att MCn inte ramlar om en bil backar på framhjulet. För att demonstrerar detta visade han genom att trycka lite med foten på framdäcket varpå höjen förflyttade sig någon centimeter medan sidostödet skrapade i marken. Hmm...

Det finns inga asfaltmärken på plats, men den krossade blinkers ligger i hundra bitar där. Han höö dock med om att den måste ha ramlat eftersom det var skrapmärken längs hela sidan, på kåpor, fotpinnar och slipon. Antagligen tror han att jag klantat mig och försöker blåsa FB, vilket naturligtvis inte är sant. Ska själv ta kontakt med TFF, där jag bland annat kommer att meddela att förra gången nån körde på den blev det inga märken då heller efter bilen. Hoppas de är förnuftigare än besiktningsmannen.

Edit: Jag har alltså inte varit i kontakt med TFF än. Om det varit obestritt (med märken) att det var en bil som kört på den hade besiktningsidioten skickat in anmälan till TFF. Jag antar därför att det blir svårare att få ersättning när mina uppgifter inte stöds av besiktningsidioten.
Antagligen skulle jag själv backat på den i efterhand och sett till så det blev märken :rolleyes: men jag är för dumsnäll för det.

Last edited:
Eller gör som många andra, fuska, kör på den med din egen bil & ta ut den på den

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick