Passera djurtranport?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Har funderat på detta under de senaste veckorna, hur fan passerar man t ex en djurtransport på bästa sätt?
Givetvis är ju det bästa att redan komma med fart så man bara behöver glida förbi, men det är inte alltid det är så.

Det är ett jävla elände, man vill inte trycka ur så hästen/djuret sparkar bakut i vagnen då det kan skapa ett jävla kaos efter vägen, och sluta med att man blir indragen i en olycka. Men man vill å andra sidan inte mesa sig förbi heller då omkörningen i sig blir farligare :confused:

Kanske är det en konstig tanke, och kanske är djuren så van oljud och buller så det bara är att passera som vanligt, än med liiiite mindre gas?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kör inte om för kung och fosterland och flina brett över dina Hans&Vansinnetdämpare utan ta det piano.

Möter man/kör om en häst brevid vägen dra in kopplingen alt. döda motorn tills man kommit förbi en bit.

Respekt till medmänniskor, precis som i många andra fall av MC-åkning.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Gör en lite långsam omkörning, ger din hoj ifrån sig avgasknallar när du växlar kan det vara lämpligt att växla innan eller efter man kört om.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Planera din omkörning så du inte behöver hålla stumt för att komma förbi innan mötet..
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Är man ödmjuk så blir man ju bakom lite tyst om man nu har nerver för att stå ut med den låga farten eller så finns ju inget val utan man kör om helt enkelt utan att göra något större nummer av det med nedväxlingar och fullgas.Om det är hästar du syftar på så reagerar en del knappt alls medans andra blir klart oroliga bara vägen svänger lite.
 

jetson

Guest
Jag med, men det låter ändå svinhögt på högre varv med den.

Klart man inte bränner förbi på 1an 15000 varv, men man kommer ju om utan att gå över 6-7 tusen varv och då ska min låta ca 79dB. Ducati misstänker jag att dom låter som fan även original, har nog aldrig sett en tyst ducce :D
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Klart man inte bränner förbi på 1an 15000 varv, men man kommer ju om utan att gå över 6-7 tusen varv och då ska min låta ca 79dB. Ducati misstänker jag att dom låter som fan även original, har nog aldrig sett en tyst ducce :D

Beror på, min med orginalpipor låter mindre ur rören än det skramlar om motorn. :D
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ducati misstänker jag att dom låter som fan även original, har nog aldrig sett en tyst ducce :D

Jo och det är rasslet från torrkopplingen och resten av slammret som lätt överröstar din hoj.

Btw så kom min kära mors chef och körde bil på semestern och fick något som sprätte upp på framrutan från framförvarande ekipage, upptäckte att något inte stod rätt till och körde om och stoppade bilen.

Det var bland det värsta han varit med om, hästen hade stampat sönder golvet i hästfinkan och hade nästan nött ner benet till knäleden. Tiden innan polisen var ett jävla mörker (hästen skrek) och dom hade fullt upp med att hålla ordning på hästägaren som i princip var på väg att springa ut i trafiken.
 
Last edited:

HBSS

Guest
Lyckas man skrämma hästen så minskar risken för att dom lyckas få in hEsten i kärran nästa gång dom ska ut och orsaka trafikstockning. Kan hästen bli så rädd att den sparkar sönder kärran?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag brukar ha god fart in med kopplingen av med gasen och stealtha förbi:tummenupp
Detta brukar vara det bästa.

Är ofta iväg med flickvännen och hennes hästar och det brukar aldrig vara något större problem. Självklart får man vara bra dum för att dra en bombrepa förbi men är det en ordentlig släp och hästen är propert lastad ska det inte vara någon större fara som jag förstått det.

Blir väldigt glad varje gång folk tar det lugnt och försiktigt, fint med de som tar hänsyn till detta oberäkneliga och ibland fruktansvärda djur :gnissla:tummenupp
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Måste erkänna att min koppling är våt, men skramlet från motorn är ok. :tummenupp

Har en liten anekdot att berätta ang torrkoppling och skrammel från duccar. Har tidigare jobbat på en mc-firma och en ny kille på jobbet startade upp en 1098:a och kom sedan rusande till mig, "fan du måste komma och lyssna på hojen, jag tror den har skurit eller håller på att skära eller nåt" :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top