Passerkortshållare?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hej.

Det är så här att på jobbet så har vi ett kort som vi använder för att låsa upp
dörrar samt ett kort som vi loggar in med på datorerna.

Detta betyder att man ständigt måste ha två kort med sig. Korthållarna vi använder idag är
fullständigt värdelösa. Vi har två olika sorter. På den en så sitter korten på samma sida med lite förskjutning. Dessa knäcker vi lätt så man riskerar att tappa nedersta kortet. På den andra sitter korten på varsin sida. Men då dörröppningskortet är ganska tjockt så får man använda våld för att sätta tillbaks det varje gång man använt det så till slut går även denna hållare sönder.

Finns det någon här som upplevt samma problem och hur har ni i så fall löst det?

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Jag hade börjat med och kollat upp om det gick och para ihop korten.
Vi har många kunder som har olika kortläsare men vi får oftast fram ett tvilling kort som täcker upp dom flesta typer.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag hade börjat med och kollat upp om det gick och para ihop korten.
Vi har många kunder som har olika kortläsare men vi får oftast fram ett tvilling kort som täcker upp dom flesta typer.

Om du menar att parar ihop korten så man bara har ett så funkar inte det tyvärr. Vi har kollat upp detta redan. Dessutom ska inloggnings-korten bytas varje halvår så då blir det en väldig massa meck. Tyvärr annars hade det varit det bästa.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Är det bara magnetremsan som ska dras i spår som tex Ica bonuskort eller ska kortet matas in som i minuten?
Är det som Ica hade jag testat att tejpa ihop korten så magnetremsorna är på var sin sida och går fritt. Sen hade jag slagit hål med hålslag och fäst en ögla typ samma som man har till remmen på digitalkamera.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Liftkortsjojo? Då behöver de inte tas loss ur hållaren när de dras..
470.jpg

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Är det bara magnetremsan som ska dras i spår som tex Ica bonuskort eller ska kortet matas in som i minuten?
Är det som Ica hade jag testat att tejpa ihop korten så magnetremsorna är på var sin sida och går fritt. Sen hade jag slagit hål med hålslag och fäst en ögla typ samma som man har till remmen på digitalkamera.

Tror inte det funkar.

Inloggs-kortet sätts i en läsare så det måste gå att ta loss från hållaren då chipet sitter väldigt centrerat.
Det andra kortet har en streckkod på ena sidan som måste vara scanningsbar.

Vet i fan hur man ska lösa det. Jag har hittat hållare för dubbla kort men då måste man köpa ett gäng. Vi är några som pratat med chefen och han vägrar köpa in andra hållare. Så vi får betala dem själva. Men trots att vi är några stycken så blir det ändå rätt dyrt för en lite plastbricka.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Om du menar att parar ihop korten så man bara har ett så funkar inte det tyvärr. Vi har kollat upp detta redan. Dessutom ska inloggnings-korten bytas varje halvår så då blir det en väldig massa meck. Tyvärr annars hade det varit det bästa.

Ja det var så jag tänkte.
Men såg du hade chip och streckkod så det funkar inte på samma sätt som våra kort vi använder oss av.

Skriv här om du hittar en vettig hållare.

Det skulle inte fungera och ha dom i plånboken?
Sträckkods kortet i körkortsfickan med genomskinlig plast du du kan fläcka upp den som värsta fbi agenten och
chipkortet i nått annan kortficka så du lätt kan ta fram det.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Ja det var så jag tänkte.
Men såg du hade chip och streckkod så det funkar inte på samma sätt som våra kort vi använder oss av.

Skriv här om du hittar en vettig hållare.

Det skulle inte fungera och ha dom i plånboken?
Sträckkods kortet i körkortsfickan med genomskinlig plast du du kan fläcka upp den som värsta fbi agenten och
chipkortet i nått annan kortficka så du lätt kan ta fram det.

Nja, att ha dem i plånkan funkar tyvärr heller inte. Jag jobbar på ett lager för läkemedel där vi ofta går in i ett rum för narkotikaklassade läkemedel och att ta plånboken hela tiden för att öppna dörren dit kommer att ta för lång tid.

Jag får nog helt enkelt googla vidare och beställa ett gäng hållare med jojo och försöka få med mig ett gäng kollegor som vill dela på kostnaden.

Tack för tipsen i alla fall

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jojo och ett litet hål i korten, som man fäster den i - funkar bra, men kan slita på korten en aning runt hålen.

Men ett tips är ju att de synkar inloggning och inpassering till samma kort. Det finns bra kort som har både, chip, remsa och RFID. Kärnkraftverken och Vattenfall kör med sånt och landstingen har t.o.m. ännu bättre kort där man lagrar e-cert som kan användas även privat. Korten är programmerbara, liksom systemen som använder dem, så man kan använda en mängd olika läsare.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du sätter det tjocka kortet med sträckkoden framåt så du inte måste ta bort det o inloggningskortet på den nedre fliken som du kan ta ur.
Gissar på att ni har dedär svarta hållarna o att inloggningskortet är som ett vanligt kreditkort? Isf är man retard om man lyckas knäcka korthållaren mer än en gång vartannat år.
Men ni kanske har några helt andra kortläsare än vad jag har.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Du sätter det tjocka kortet med sträckkoden framåt så du inte måste ta bort det o inloggningskortet på den nedre fliken som du kan ta ur.
Gissar på att ni har dedär svarta hållarna o att inloggningskortet är som ett vanligt kreditkort? Isf är man retard om man lyckas knäcka korthållaren mer än en gång vartannat år.
Men ni kanske har några helt andra kortläsare än vad jag har.

Jepp svart hållare och inloggninskort som kreditkort. Vi knäcker dem vid det inringade området. Detta gör att man tappar det ena kortet ganska lätt.
Det tjocka kortet måste sitta överst annars är hållaren sönder redan innan man börjar använda hållaren.

Bifogat

• card.jpg
    card.jpg
    11.8 KB · Visningar: 884

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker det låter som om det där är något som behöver lyftas till ansvarig för inköp och material, för det är bara dumt att ha flera kort, speciellt när det ökar risken för att tappas. Det bästa hade nästan varit RFID-chip för då hade ni kunnat ha vilka fickor eller behållare ni vill och ändå bara tuffat vidare.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag är ledsen att behöva säga det här men jag tror inte det finns några simpla, billiga korthållare som är anpassade för två kort som har helt olika funktioner. Jag har iaf inte sett någon under mina 7 år som väktare.
Dessutom är det bara leva med att hållarna går sönder om man har dom exempelvis i bältet. På mitt jobb byts dom ut många gånger om året så vi har en stor låda på kontoret med nya. Bättre då att ha dom exempelvis uppe på axeln om man nu råkar ha möjlighet till det (som många väktare har kort man använder ofta)

RFID kort vore absolut det smidigaste. Tom gymmet delar ju ut såna nuförtiden.
Men det vore nog lite för mycket begärt att företaget ska byta ut hela sitt system pga att korthållarna är dåliga :p

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jepp svart hållare och inloggninskort som kreditkort. Vi knäcker dem vid det inringade området. Detta gör att man tappar det ena kortet ganska lätt.
Det tjocka kortet måste sitta överst annars är hållaren sönder redan innan man börjar använda hållaren.

Har två sånadär i jobbet jag använder ständigt, tror jag bytt ut dem en gång, då var de tillome bättre begagnade o snarare clipset man fäster dem med som paja när man fastnat i något :D
Om ni böjer korten o tar ur dem istället för o försöka vålda ut dem så går det bättre :p

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad är det för företag som inte kan täcka en sån skitkostnad?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping