PC – MAC vad välja?

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
PC – MAC vad välja?

Min sambo vill ha en liten bärbardator och jag funderar på att köpa en MAC.

I familjen har vi nu 3st PC och nu kanske den fjärde blir en MAC, gör jag rätt eller skall även min sambo ha en PC? :gnissla

Vad är för och nackdelar.

Kan PC och Mac kopplas ihop i ett nätverk?

Kanske dumma frågor men vad gör man om man är okunnig. :tungan

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Den här tråden skall bli intressant att följa. Jag e i groparna att tjöpa nån laptop/htpc, och har sneglat lite på en Mac.

Jag har haft PC sedan 286'an som jag tjackade typ 1992 och alla varianter däremellan fram tills idag. Det vore lite kul att testa en Mac för en ggns skull. Jag har småfluktat lite på en Macbook. Det enda som känns lite jobbigt är att ta sig över den första inlärningströskeln. Och att man kommer att sakna alla sköna spexial proggys som jag e van att köra enda sen DOS-tiden. Typ Norton Commander som för mig e ett oumbärligt verktyg.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag gissar att det här blir en pajkastar tråd.

Vad tror ni? :hihi

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Den här tråden skall bli intressant att följa. Jag e i groparna att tjöpa nån laptop/htpc, och har sneglat lite på en Mac.

Jag har haft PC sedan 286'an som jag tjackade typ 1992 och alla varianter däremellan fram tills idag. Det vore lite kul att testa en Mac för en ggns skull. Jag har småfluktat lite på en Macbook. Det enda som känns lite jobbigt är att ta sig över den första inlärningströskeln. Och att man kommer att sakna alla sköna spexial proggys som jag e van att köra enda sen DOS-tiden. Typ Norton Commander som för mig e ett oumbärligt verktyg.

Köp Mac så blir du lika snygg och glad som jag är!

Seriöst: Testa på bara! Skulle ni verkligen lida av Mac OS går det ju alltid att sätta in windows på den sen och ha en snygg hårdvara men köra det ni är mer bekanta med :) (inte för att jag tror att det blir så efter att ni gett det en chans)

>>Kan PC och Mac kopplas ihop i ett nätverk?

Jadå, men beror lite på vad du ska köra. Viss diskdelning till och från maccen kan kräva extrameck för att det ska funka riktigt bra. Vad är det du har för funktioner?

Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
>>Kan PC och Mac kopplas ihop i ett nätverk?

Jadå, men beror lite på vad du ska köra. Viss diskdelning till och från maccen kan kräva extrameck för att det ska funka riktigt bra. Vad är det du har för funktioner?

Tänkte bara att man kan komma åt bilder, musik och filmer i nätverket.

FreddaGädda

Guest

Du tjänar för bra! :mad:

Trådskaparn: PC är ju knappast krångligt idag, men det är svårt för någon att opartiskt uttala sig då folk alltid är stark vänster eller stark höger. Mycket sällan ett mellanting.

Ole, dole, doff?

Last edited:

R1-TheOnlyReal

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2008
Hoj
R1 2008
Det beror på. Att kopiera en fil i Unix är svårt.

Här är en beskrivning i wav-format.

Precis, de absolut flesta verkar tro att PC är Microsoft Windows eller liknande.

Pc står för personal computer och avser oftast en persondator som är mer eller mindre kompatibel med IBM PC som lanserades år 1981 av IBM. Begreppet myntades under 1970-talet av Commodore i samband med lanseringen av PET, en dator som inte är kompatibel med IBM PC. En pc kännetecknas kanske främst av att den har en processor kompatibel med 8086 eller senare från Intel. Pc körde ursprungligen PC-DOS och MS-DOS och nuförtiden vanligen Microsoft Windows. Men det går också att köra flera Unix-varianter på pc, däribland GNU/Linux, Plan9, OpenBSD och FreeBSD.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Trådskaparn: PC är ju knappast krångligt idag, men det är svårt för någon att opartiskt uttala sig då folk alltid är stark vänster eller stark höger. Mycket sällan ett mellanting.

Ole, dole, doff?

Hur sant som helst, men hur många PC-användare har mer än 5-10 minuter "erfarenhet" av Mac, om ens det? Det är ju inte så att man föds som Mac-användare (är väl inte stor procent av Mac-användare som inte börjat sina första år med datorer med PC/Windows (eller ja, ABC80/Amiga/Dos), utan man provar på Mac, ger det en ärlig chans längre än 5-10 minuter, och sedan visar statestiken att risken för att man kommer gilla Mac OS X mycket mer än Windows är väldigt stor.

jag är en switcher, sedan ett och ett halvt år sedan ungefär, jag har inget emot PC/Windows, men jag kommer aldrig köpa en dumburk som inte kör Mac OS X igen.

Windows är bra, men Mac OS X är bättre, får ut mer av datorns prestanda och smidigare för användaren.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...