Pegout 405 (något o ha?)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har kikat lite på en Pegga. Närmare bestämt på 405an och då MI16 modellen. Gärna med 4x4 men ej krav. Hur är dessa bilar? Lättmeckat? Allment om dem?



(inget skitsnack om att bara för att det är franskt så suget det baguette eller nåt i den stilen utan fakta)
 

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
Flera bekanta kör 405:an. Oftast en bra bil för pengarna och de verkar rulla hela tiden. 405:eek:rna de jag känner har är mest de enklare versionerna.

Men, ju äldre och mera suspekt bilmodell man köper desto vettigare verkar det att köpa en enklare modell ifall det skiter sig.

Jag som ogärna mekar i onödan skulle vara skeptisk till en fyrhjulsdriven toppmodell som är nästan lika gammal som mig själv och då får bilen heta Peugeot, Audi eller vad som helst...

405 lider ofast mest av olika småfel, typ läckage, problem med drivaxlar och spindelleder och underliga elektroniska fel.

Köptips: En MI-16 utan fyrkrafset gärna så ny och i så bra skick som budgeten tillåter...
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Kul att köra men..

De rostar, har dålig bakaxel, dålig växellåda, rostar, konstiga elfel och brukar vara rätt välanvända. (läs hårt körda)
4x4 är väldigt ovanligt och reservdelarna kostar skjortan.

Satsa på en Golf Gti. :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag börjar gråta så fort jag hör ordet peugeot 405 :( Jag har inte träffat på en enda som inte har haft problem.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Se till att inte krocka bilen, det är fan asjobbigt att byta lyse fram för du måste ha loss hela kofongarn, nästan...
Sen så blir det majonäs i hela motorn på vintern, och så får du köpa ojla lika ofta som bensin, nästan...

Annars är de en kanon bil! Jag är skitnöjd! :) Har en -90 SRI
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köp ej om du vill ha en driftsäker bil e de enda jag hört..har själv vart inne på en...

golf gti kanske :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ju mer avancerad ju sämre egentligen.
Jobbigt uppbyggda i min mening.

Ska du ha denna typ av bil så är nog Cosworth Forden eller tom Opel Calibran 4x4 bättre.

Men de är gaska snygga och verkar den fungera bra så är det ju ok, men förvänta dig inte tat begripa dig på den om nåt blir fel.
Jag har uppmärksammat att de dras med mycket elektroniska fel och sådant, jag tappar sugen direkt för den här typen av bil, men mycket handlar ju om inställning.

Innna någon börjar tjoa så anser jag att Peugeot idag är en bättre bil än på den tiden, de har lärt sig något iaf.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Tror du ska köpa så ny som möjligt. Hör på peugeot-sport-club.com
Tycker peugeotbilar har grymt skön körkänsla, framförallt 205orna då förståss. Saknar min fortfarande :(
 

Lill-Duccen

kör hoj o har skoj
Gick med
4 May 2003
Ort
Tyresö -Stockholm
Hoj
SUZUKI
Jag minns vår Peugeot 405:a -90 som vi hade när jag var liten. Det var en sprillans ny tjänstebil.

På vintersemestern med 30° kallt så frös filtret i vehusventilationen, det blev övertryck i motorn så att oljestickan sköt upp i huven. Motorn blev helt nersölad med olja, det kom olja i fördelaren så att motorn misstände. Motorerna i centrallåsen brann upp och hastighetsmätarens plastkuggar gav upp i kylan.

I övrigt så var den fin med vit skinnklädsel och röda bälten kom jag ihåg :)
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Gillar peugeot, snygga och bra bilar.
Hade en mi16 i tre år som gått ca 25000mil ,hade aldrig några problem det enda som som behövdes göra var att byta ut dom vanliga slitdelarna som på vilken bil som helst.
405 modellen är galvad och rost säger mer om tidigare ägaren än om bilen, har haft tre peggor utan några större rostproblem nu har jag en rostig 855:a.

Sen det här med att peugeot är svårmekat och inte går att förstå sig på har jag svårt att relatera till.
Det enda är att det kan va lite trångt i motorrummet ibland när man håller på.



Vill du ha riktigt kul leta reda på en 205:a med 405 t16 motorn i.


Hittar du ett skapligt ex, så köp. :tummenupp
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Lill-Duccen skrev:
Jag minns vår Peugeot 405:a -90 som vi hade när jag var liten. Det var en sprillans ny tjänstebil.

På vintersemestern med 30° kallt så frös filtret i vehusventilationen, det blev övertryck i motorn så att oljestickan sköt upp i huven. Motorn blev helt nersölad med olja, det kom olja i fördelaren så att motorn misstände. Motorerna i centrallåsen brann upp och hastighetsmätarens plastkuggar gav upp i kylan.

I övrigt så var den fin med vit skinnklädsel och röda bälten kom jag ihåg :)

Ja, detta fenomen är inte helt ovanligt för 405:an...och brand i motorrummet är reltivt vanlig. :brinnerup Dom har även en "special" fjädring bak som brukar jävlas. T16 är inget jag rekomenderar,dyra i drift och jävligt dyra prylar. En polare har haft den sådan i typ 3 år nu.. den har stått still minst 2år av dom. bytt fördelningslåda á 22000. turbo m.m... iofs kör(de) han som en biltjuv.

Kolla hellre efter tex en saab 9000 lr liknande.

OT:
Jag hade en 309xri som första bil, och det var fan bästa bilen jag haft. Drog ingen olja, startade alltid. Enda jag behövde göra med den det var att byta bromsklossar och svetsa avgassytem efter att jag råkakade hoppa med bilen :rolleyes: körde rätt hårt med den..
Men det var nog bara jag som hade tur med bilen. Peugeot av äldre modell brukar inte vara nån höjdare tyvärr.
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Silwer skrev:
Sant, den är notoriskt, kolla när ni ser en 405 MI16 eller nåt hur hjulen ofta lutar inåt i överkanten bak, hua.


Har inte hört så mycket om att fjädern jävlas, sitter en torisionfjäder(stavning?) i bakaxeln.
Hjulen bak ska luta inåt lite grann, det fel du beskriver är när bussningen(lagringen) är slut.Relativt dyrt fel att fixa på verkstad ca 3000kr.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
P@trik skrev:
Har inte hört så mycket om att fjädern jävlas, sitter en torisionfjäder(stavning?) i bakaxeln.
Hjulen bak ska luta inåt lite grann, det fel du beskriver är när bussningen(lagringen) är slut.Relativt dyrt fel att fixa på verkstad ca 3000kr.

Stämmer bra och är mycket vanligt förekommande på de där, folk struntar i att byta dem när bilarna blivit gamla, och jag kan säga att körkänslan inte blir på topp.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
P@trik skrev:
Har inte hört så mycket om att fjädern jävlas, sitter en torisionfjäder(stavning?) i bakaxeln.

Precis det jag menade men skrev inte ut det eftersom jag inte visste hur det stavades! :) Dom har en tendes att bli väldigt låg bak.

på 4X4/T16 4X4 versionen vet jag inte hur det ser ut,tror det är automatisk nivåreglering bak på dom iaf.
 
Last edited:

Bevel 900SS

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati 900SS -82
Jag hade en MI16-89 i fem år. Maskinellt är den överdimensionerad hur bra som helst. Rost såg jag inte skymten av även om bilen var nästan åtta år och med 25 000 mil på mätaren när jag sålde den.

På tvåventilsmodellerna (SRi m fl) kan man ha problem med ventilstyrningar som gör att den tar en del olja. Även torsionsbakaxeln och bromsarna bak är värt att kolla upp. Det som jag tyckte var negativt var att bilen är lite vek i karossen och för en del oljud från inredningen samt att det elektriska kan ställa till spratt, men en kul bil var det!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Den bilen jag kikat lite på är : http://www.fordonskammaren.se/sokni...g_beskrivning=&maxpersida=1000&backscriptname
(näst längst ned).

Alltså en bil som gått knappt 17k mil, -90 4x4 Mi16. Men oren motorgång som negativ punkt (mm vad nu det innebär).

Pengar ha jag nästan inga, men kan gissa att den går rätt billigt och om det verkar schysst i övrigt och om man kan gissa sig till vad det kan vara så.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Mi16 fyrhjulsdrift ?

Är väl bara T16 som var fyrhjulsdriven om jag inte är helt ute och cyklar.


Edit. googlade lite och såg att mi16 oxå fanns som 4x4, så nu sticker jag ut och pumpar däcken..
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top