Pendling vad är rimligt?

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
Har hittat två st jobb som jag vill söka, nackdelen är att de ligger 8 mil bort vilket gör pendling 16 mil om dagen. Verkar inte passa med bussar eller tåg heller så skulle jag få jobbet så blir jag tvungen att åka bil? Finns det fler pendlare här och hur upplever ni det?

/Sussi

Det är för långt... tro mig.

Jag pendlade 4 mil ner till Malmö med mitt gamla jubb med en bilpool... dödstråkigt. :huvet :arsele

Pendlar 4 mil till skolan varje dag med bil, lite surt men helt ok.

Jag pendlade 18 mil per dag under ett år. Funkade helt okej, men ett tips är att kika på att flytta.

Jag tyckte inte det var så kinkigt att pendla. Åkte bil.
Försök få ett par samåkare med dig, så ni kan turas om att köra/sova i bilen.

Pendlar till Växjö från Jkpg varje dag till skolan!!!!!

INTE OK!!! :4skrika

8 mil är väl ingenting, en knapp timme. Sommartid pendlar jag ofta ca 7 mil och det funkar kanon. Hellre 8 mil i bil på riktig väg än en timme på buss eller tåg. Änn värre är det i så fall att ha två mil till jobbet som man avverkar på 1 tim+, vardag när jag jobbade inne i stan.

Jag pendlar mellan Strängnäs och Stockholm varje dag med bil, det är ca. 8 mil enkel resa.
Jag tycker det inte är ett dugg jobbigt!

Nästan tvärt om. Det är rätt skönt att få en lugn stund i bilen. Man kan sitta och lyssna på radio, käka lite frukost och bara softa i 40-45 minuter.

Har pendlat till och från sedan 96, och har inte tröttnat än iaf...

Mitt tips är att prova!

Det är tom skönt att pendla med buss/tåg men med bil kan det vara lite motigt. Hade det lite tufft efter arbetsdagarna att hålla mig pigg i bilen. Önskade att jag åkte tåg/buss då....

Annars jättebra tid att tänka lite! Det har man sällan nuförtiden..

Pendlar 12 mil till jobbet t/r, e väl inga problem om man samåker...

Åker har ungefär 7 mil till jobbet uppsala - stockholm blir en 14 mil om dagen.. det är inga problem man vänjer sig snabbt och man hinner vakna på morgonen och rensa huvudet när man åker hem...

Hinner åka en massa hoj på sommaren oxå!!

Har oxå pendalt fårn stockholm - gävle i en månad det var lite hårdare 16 mil enkel... :yoparty

Jag pendlar ca 26 mil per dag och det går, men roligt är det inte. I synnerhet på vintern...

Pendling är ju oftast ett nödvändigt ont. Själv veckopendlar jag nu och DET suger satan på andra sätt kan jag meddela... :mad:

Sträckan är inte så avgörande. Däremot tiden och färdsättet. En timme är väl lite över smärtgränsen för vad jag skulle stå ut med dagligen i bil.
8 mil på taskiga vägar/grusväg mm är ju inte så kul medans 8 mil mestadels motorväg/bra större väg säkert funkar. Betänk att du ska göra resa varje morgon och kväll i ALLA väglag och ljusförhållnden. Kan man sen variera och ta hoj när väder tillåter kan de ju va kul. Bäst mår man helt klart om man bor så att man kan cykla till jobbet dagligen på 5 - 15 minuter.

Tänk bara på att all tid du lägger på att pendla är tid du annars kunde nyttjat till att ha kul, umgås med familj, vänner, hobbies mm. Dessutom får du ju knappast betalt för den.

Jag har 16 km, jupp endast 16 km till jobbet och det tar c:a 50 minuter med egen bil, strax över timmen med kommunalt. Runt 20 minuter med mc (såld, snyft)
Längtar till 24/10 då södra länken öppnar.

Ähh lägg inte ner för mycket tid på att grubbla på det. Det är ju inte ens säkert att du får jobbet...

Sök! Om du sedan skulle få det så får du fundera på om det är värt det.

Som många andra så pendlar jag. Trivs man med jobbet så går det bra att pendla.

Jag fattar inte riktigt hur en del har råd att pendla!
som tex du SComfort, det är rätt stora pengar i månaden i bränsle, som du knappt får se hälften av från svenska staten eller?
Jag pendlade runt 12 mil om dagen förut men sa upp mig för att man förlorade så in i helvete med pengar på det, fick ju knappt en tredjedel tillbaka på skatten, och då åkte jag ändå bensinsnåla bilar.
Alla stackars satar uppe i norrland måste ju under med såna hutlösa priser på både diesel och bensin. Och stockholmarna klagar över några ynka biltullar och några bilköeer här och där :va

Själv pendlar jag från skövde-göteborg varje dag med tåg. = 1,5 h enkel resa, har gjort detta i fyra år då det inte fanns några fasta tjänster inom sjukvården i skövde (men snart är det slut på tuffandet).

Har en pojkvän som arbetar i norge (just nu oslo) . Åker ner sön natt och åker hem torsag morgon. Detta är rena lyxen jämfört med när han arbetade i Hemsedal och hade 60 mil till jobbet!!. Att samåka med någon är nästan ett måste då.

Last edited:
Vägen till och från jobbet avgör också mycket. Jag har Östhammarsvägen i hela sin härlighet att åka och sedan tvärs genom Uppsala med alla segmuppar som ligger ivägen. Kör jag inspirerat med bil och när det inte är rusningstrafik så går det på 50-55 minuter enkel väg. Med motorcykel tar det faktiskt ca 45 minuter trots en tämligen hög marschfart. Det är inte kul att det tar så mycket tid och pengar (tankar fullt med diesel nästan en gång per vecka), men buss är inte så roligt alternativ. Bussarna tar ungefär 1,5 timme på sig och inkluderar ett byte samt väntan vid hållplatser i regn och rusk och en promenad på 5 minuter väl framme vid jobbet. Där är väl fördelen att man kan ta en tupplur eller sitta och läsa/jobba.

Jag har dock sådant jobb att jag kan utföra det mesta hemifrån och ska deala till mig distansarbetsförmåner och därmed spara både tid och pengar. Kanske ett par dagar i veckan i alla fall. Dyker det dock upp ett lika trevligt och välbetalt jobb på närmare håll, så tar jag det utan att tveka! Fritiden och familjen är trots allt det jag värdesätter mest.

Att pendla suger nästan alltid, men har man valt att bo på ett ställe man tycker om och det bästa jobbet man kan tänka sig finns en bra bit därifrån, så kan det bli så...

Dee_cati skrev:
Jag fattar inte riktigt hur en del har råd att pendla!
som tex du SComfort, det är rätt stora pengar i månaden i bränsle, som du knappt får se hälften av från svenska staten eller?
Jag pendlade runt 12 mil om dagen förut men sa upp mig för att man förlorade så in i helvete med pengar på det, fick ju knappt en tredjedel tillbaka på skatten, och då åkte jag ändå bensinsnåla bilar.
Alla stackars satar uppe i norrland måste ju under med såna hutlösa priser på både diesel och bensin. Och stockholmarna klagar över några ynka biltullar och några bilköeer här och där :va

Jag har så pass bra att jag har bilersättning för alla mil jag kör, och ser man då till att ha fordon som inte har någon större värdeminskning så mår det vara hänt. Men någon bra affär är det aldrig, men så ser min verklighet ut och det är bara att gilla det. Jag körde ihop över 10 000mil ett år och det var lite jobbigt.
En fördel är att jag ofta kan använda hojen för att ta mig till jobben då det bara är min hjärna mina kunder är ute efter. (har aldrig fattat varför, men...) Så då är resorna till och från jobben ett rent nöje.

SComfort skrev:
Jag har så pass bra att jag har bilersättning för alla mil jag kör, och ser man då till att ha fordon som inte har någon större värdeminskning så mår det vara hänt. Men någon bra affär är det aldrig, men så ser min verklighet ut och det är bara att gilla det. Jag körde ihop över 10 000mil ett år och det var lite jobbigt.
En fördel är att jag ofta kan använda hojen för att ta mig till jobben då det bara är min hjärna mina kunder är ute efter. (har aldrig fattat varför, men...) Så då är resorna till och från jobben ett rent nöje.
Pendlade 10 mil enkel resa i 2år. Tyckte det var ganska skönt att bara sitta i bilen och lyssna på musik och trycka pelle i botten på motorvägen. :musik

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back