Pengar på fickan. Hojtips?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Har precis sålt min gamla trotjänare, en cbr 600 f-sport som jag haft mycket skoj med de senaste 5 åren.

Letar nu efter hoj i prisklassen 50-65000. vill testa något annat än en 600, även om effekten i dessa räcker till i de flesta fall.

Det ska vara en hoj med sportig framtoning, dvs sporthoj eller streetfighter.

Är som sagt lite insnöad på Honda men andra märken fungerar också. gärna nyare än 2006

Modeller jag funderar på:

Cbr 1000 06-07
Gixxer 750 eller 1000 06-
zx 10r 04-05
R1 06-07
Daytona 675 (SE)
Superduke 07-
streettriple (R)

Har som sagt tänkt fortsätta med en hel del bandagar och knix, vad passat bäst, vilken har man roligast med? för det är just roligt jag vill ha! samtidigt vill man ha mycket för pengarna.

Länka gärna till prisvärda annonser så här i höstrusket!
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Daytona om du vill ha sporthoj. Annars street triple. Bästa gathojen jag kört!
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Håller med Göran. Satsa på en CB1000R, har allt du frågar efter. :)
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ducati Hypermotard 1100 kan du nog få inom 65k, det är en riktigt fin rolig hoj! Stark, smidig med ett grymt vrid och ljudet är gott:)
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Av de hojarna du listade så rekomenderar jag en Gixxer. Cbr'en är nofg den bästa allroundhojen men den sticker inte ut speciellt mycket. Vill du stanna kvar i 600 segmentet så är det Daytona'n som gäller !

Jag har annars en zx10r -06, svart, Öhlins + lite annat, för 60 om du är intresserad....
Mest pulver på listan men otroligt körbar !!

/M
 

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
Försök hitta en Mv Agusta! Jag är så sjukt nöjd med min mv. Den har inte krånglat, har många smarta smidiga lösningar, är sjukt snygg, går fantastiskt bra och låter ännu bättre! Med ett slipon på så går inte ljudet att beskriva. Det måste upplevas. Har du tur kan du säkert hitta en äldre brutale till ett bra pris! Annars tyckte jag om min Fireblade 07. Men det är roligare med något ovanligt:)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Helt personligt, hade det varit jag just nu med de pengarna hade jag inlett min Hayabusa-period!:)
Provsatt den här: http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GSX_1300R_HAYABUSA_FRAN_0KR_43753843.htm?ca=11&w=1
Upplevde sittställningen som snarlik cbr600f samt min egen Suzuki, dvs framåtlutad på sportigt vis och kändes lätt trots sina kilon, men inte lika mycket som supersportarna. Kanske inge vidare för bana dock, men h**vete vad snygg den va i verkligheten, ännu mer än på bilderna...!!
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Ojoj, problemet är att det finns för mycket att välja mellan...

Rent ekonomiskt får man ju massa hoj om man väljer en 1000cc sporthoj. Massa prestanda för pengrana helt enkelt. Det är ofta därför jag väljer bort hojar som cb1000r tyvärr.

Aprilia Touno har säkert jämförbar prestanda med en mille, men den är i mina ögon rätt ful.

Ducce är alltid ducce, och skulle gärna välja en 10/1198 men då blir också prisbilden en annan mot en hypetmotard.

Streetfighter-bladen såg brutal ut, men till det priset borde man få en med orginalkopor osv.

Ni med CBR1000rr från 06-07 och kört denna på bana, hur känns den mot en 600cc? jag uppskattade min lilla 600a och dess smidighet på bana. Kommer jag tycka att 1000rr är ett blysänke?

Svinkul att få input från annat håll, som vanligt snöar man in lite när man scannar blocket
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
CBR1000rr före -08 är riktiga sömnpiller!
Haft en själv. Det enda positiva är nog bromsarna och känslan från framhjulet. Välj annars nåt roligare! Till och med en 08 blade är tröttare än övriga literhojar från 05.
Men bättre än en 600 på gatan.


Ojoj, problemet är att det finns för mycket att välja mellan...

Rent ekonomiskt får man ju massa hoj om man väljer en 1000cc sporthoj. Massa prestanda för pengrana helt enkelt. Det är ofta därför jag väljer bort hojar som cb1000r tyvärr.

Aprilia Touno har säkert jämförbar prestanda med en mille, men den är i mina ögon rätt ful.

Ducce är alltid ducce, och skulle gärna välja en 10/1198 men då blir också prisbilden en annan mot en hypetmotard.

Streetfighter-bladen såg brutal ut, men till det priset borde man få en med orginalkopor osv.

Ni med CBR1000rr från 06-07 och kört denna på bana, hur känns den mot en 600cc? jag uppskattade min lilla 600a och dess smidighet på bana. Kommer jag tycka att 1000rr är ett blysänke?

Svinkul att få input från annat håll, som vanligt snöar man in lite när man scannar blocket
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ni med CBR1000rr från 06-07 och kört denna på bana, hur känns den mot en 600cc? jag uppskattade min lilla 600a och dess smidighet på bana. Kommer jag tycka att 1000rr är ett blysänke?

Nu blir detta i tredje hand så att säga... men vet en instruktör som har en cbr600rr men som förra säsongen körde på en cbr1000rr 2012 och reagerade direkt på hur mycket tyngre/trögkörd och större den var, han är nu tillbaka på sin cbr600rr.

Själv kör jag en cbr1000ra från 2010 och är toknöjd, men så har jag aldrig kört en 600:a på bana. :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
CBR1000rr före -08 är riktiga sömnpiller!
Haft en själv. Det enda positiva är nog bromsarna och känslan från framhjulet. Välj annars nåt roligare! Till och med en 08 blade är tröttare än övriga literhojar från 05.
Men bättre än en 600 på gatan.

Nja, av alla testar så vågar man väl påstå att den "känns" tröttare men presterar i paritet med sina rivaler från samma årsmodell... det är vad jag kunnat utläsa i diverse tester i alla fall, och att det är tack vare/på grund av den jämna effektkurvan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vill du ha nåt roligt lättkört skulle jag säga radfyra 600.

R6, gsxr 600 osv osv...


Om jag skulle köpa en allroundhoj idag, bana/gata/knix/bus, då hade jag köpt en hypermotard.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har en R6 och en R1, samma årsmodeller.
Åtminstone i Yamaha-fallet så är 600:an ljusår mkt mer lättkörd och känns MYCKET lättare än literstrutsen.

Ser också att du skrivit R1 06-07 som exempel. Isåfall borde även R1 04, 05 duga. 04-06 är i princip samma hoj.
 
Last edited:

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag betvivlar att motoreffekten är det som sätter pinnar i hjulen för mig oavsett vilken 1000cc jag skulle välja.

På bana är jag van att hänga på diverse 1000cc med min cbr 600 fs... endast i de riktigt snabba partierna och ut ur böj saknar man lite vrid och hamnar på efterkälken.

Det är väl just därför jag kört min gamla hoj i så pass många år också...

Hanterbarhet är nog viktigt i mitt hojval. Tror också att ett starkare mellanregister är att föredra än de sista hästarna på topp...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
leka bana?
Daytona grymt rolig och smidig på bana.
Mycket bredare register än radfyrorna 600cc.
Vanlig daytona kontra SE är bara lack ska du ha en daytona som har bättre komponenter än den vanliga Daytonan så ska du köpa en daytona 675R, Öhlins fram, bak och Brembo bromsar. Tror dock inte du får en sådan för den pengen du nämner.
Bra försäkring för daytona utan R på IF, köper du med R går premien upp.

Jag är sjukt nöjd med min Daytona men det innebär inte att övriga hojar i 600 klassen är kassa. de kan vara minst lika bra som Daytonan. Men jag personligen gillar daytonan och dess motorkaraktär.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top