Pengar på fickan. Hojtips?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Förresten, om du har en cbr600f idag och byter till en modernare sporthoj så kan du redan nu börja förbereda dig på en "annan" försäkringspremie :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kika på lite sporttourers kanske?
De brukar vara hyfsat kompetenta, bra drag i mellanregistret och inte helt skamliga kostnader...
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Låter som GSXR1000 -05 el -06, du kan ev få köpa min -06 billigt!

Fredrik
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Absolut får man räkna med en större kostnad på en dyrare hoj, men det finns med i kalkylen.

Om nu 1000cc kommer kännas tungt och segstyrt så börjar man ju fundera på något mittemellan..
Gixxer 750? typ från 07, vad har ni för erfarenheter av denna?

Något som tilltalar mig när jag provsuttit daytona 675 är den sportiga framtoningen. Detaljkvaliteten känns dock inte lika övertalande som de japanska hojarna. Betvivlar inte att det är en bra hoj för det.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Varför inte provköra ett par av dem? Det finns ju trots allt relativt torra dagar av och till, bara o klä sig varmt ^^
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag tycker du borde köpa en r1 99, röd/vit med låga mil (3700). Som fungerar klockrent och har aldrig strulat, växlarna hoppar ej ur och rakt fram så är det väldigt få hojar som hänger med. Jag råkar ha en sån till salu, kolla mitt garage för bilder! Jag hade tänkt mig 70000 för den, men nu är det ju inte säsong och för din skull kan jag tänka mig gå ner till 65000. Mycket hoj för pengarna! Anledningen till att jag säljer är för att jag inte får köra på gatan längre för mamma och ska bara köra bana.. Pm mig om du är intresserad! :banana
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Testa twin.
Jag är lite partisk för ducce.
Modell äldre 748, 916 996 etc är i din prisklass, rimliga att försäkra och grymt kul att köra.
Dom är också lättmekade jämfört med 4cyl, så om du inte har något emot att skruva själv kommer du undan lika billigt om inte billigare än en japanes.

Edit: du kan nog få tag på en 749/999 för dom pengarna också.
Ska du leka på bandagar/knix så har du med en sport ducce väldigt mycket att leka med
 
Last edited:

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Givetvis är provkörning att föredra, men vädret stimulerar inte direkt:huvet

Har förövrigt testat en del hojar genom åren. där i bland:

Superduke, s 1000rr, vtr 1000, 1198, ducce streetfighter, monster 1100, smt 990, duke 690, multistrada, 1200 gs, osvosv... har dock inte hittat riktigt rätt.

De flesta hojarna i trådens början har jag dock inte haft möjlighet att testa.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Kan du beskriva lite mer detaljerat vad du är ute efter för egenskaper?
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Har en blå Kawasaki ZX10R. 04:à till salu. Kolla min profil. Grym hoj
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Ska försöka förklara lite närmare vad jag är ute efter iaf:)

Nr 1: Rolig
Nr 2: smidig och lättsvängd som en 600cc
Nr 3: Bättre botten/mellanregister än en 600cc
Nr 4: Rejsig framtoning (alltså behöver inte vara bekväm)
Nr 5: Självklart bra chassi, bromsar och fjädring

Sammanfattningsvis ska den vara bättre på alla punkter än min gamla f-sport, som jag tyckte saknade lite av de punkter jag nämnt om än den var skoj. Hojen ska vara ett rent nöjesfordon, ut å busa på kvällarna, ett par bandagar varje sommar samt kontinuerlig knix.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Testa äldre ducce racer prickar in på samtliga punkter :)
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag ska sälja min turbo R1, sporthojen för den som har bråttom på allvar! :) Kasta iväg ett PM om det är intressant!
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag har en cbr600rr 08 i kanon skick aldrig bankörd. Yoshi slipon o lite annat godis. Går i funderingarna på att sälja o köpa större. Rullat ca 800 mil kan skicka lite kort vid intresse;)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Underbart att 75% av inläggen rekomenderar helt andra hojar eller bara vill säga "min hoj är bäst"!

Det där med kännas som en 600cc och gå som en 1000 brukar man hälvhjärtat säga om en 750 men det vete fan...

cbr1000 04-07 har fantastiskt chassie men lite mjäkig vilket till viss del kan drevas/trimmas bort.

Gsxr 1000 05-07 är grym på alla sätt men lite vildare än hondan och var de aktuella årens etta.

Kawwan är minst sagt vild men måste ha en vettig styrdämpare och normalt sämst kvalité av japanerna.

Yamahan är störst och går som tåget på slangen.

Nakenhojar går bort då de är roliga att leka med men är en pina i "riktiga" farter.

Har inte kört trajjan och den har bara fått beröm men skulle bara ha den som banhoj!
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag har en cbr600rr 08 i kanon skick aldrig bankörd. Yoshi slipon o lite annat godis. Går i funderingarna på att sälja o köpa större. Rullat ca 800 mil kan skicka lite kort vid intresse;)

Skulle definitivt kunna välja en cbr 600 igen, men just nu vill jag nog testa något annat..
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Underbart att 75% av inläggen rekomenderar helt andra hojar eller bara vill säga "min hoj är bäst"!

Det där med kännas som en 600cc och gå som en 1000 brukar man hälvhjärtat säga om en 750 men det vete fan...

cbr1000 04-07 har fantastiskt chassie men lite mjäkig vilket till viss del kan drevas/trimmas bort.

Gsxr 1000 05-07 är grym på alla sätt men lite vildare än hondan och var de aktuella årens etta.

Kawwan är minst sagt vild men måste ha en vettig styrdämpare och normalt sämst kvalité av japanerna.

Yamahan är störst och går som tåget på slangen.

Nakenhojar går bort då de är roliga att leka med men är en pina i "riktiga" farter.

Har inte kört trajjan och den har bara fått beröm men skulle bara ha den som banhoj!

Ja det är väl lite av köparens marknad nu, och en del passar på att försöka få iväg sin hoj, inget större fel med det. Det blir väl dock inte så objektiv bedömning om man rekar endast sin egen hoj.

alla tips är som sagt välkomna!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top