Penicillin och alkohol?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Äter penicillin nu men jag finner inte nån varning på förpackningen, burken eller i "instruktionerna" om att man inte får dricka alkohol medans man äter dom. Inte ens under "vad du inte får göra medans du äter det här" står det nånting. Ska jag lita på det eller?

Såhär har jag lärt mig. Om du tar penicillin så bör du inte dricka alkolhol för att du fördröjer processen, alternativt stannar av processen tills du nyktrar till igen. Dvs att du försenar din förfriskning beroende på hur mkt alkohol du dricker, däremot så skadar det inte, dvs att det skulle gå i negativ riktning. Jag vet inte vad du är drabbad av och hur viktigt det är att bli full men du bor i norr så man vet inte riktigt.

PS. Det handlar om livsstil du vet.... :hihi DS.

Josafan skrev:
Såhär har jag lärt mig. Om du tar penicillin så bör du inte dricka alkolhol för att du fördröjer processen, alternativt stannar av processen tills du nyktrar till igen. Dvs att du försenar din förfriskning beroende på hur mkt alkohol du dricker, däremot så skadar det inte, dvs att det skulle gå i negativ riktning. Jag vet inte vad du är drabbad av och hur viktigt det är att bli full men du bor i norr så man vet inte riktigt.

PS. Det handlar om livsstil du vet.... :hihi DS.

Du har lärt dig helt rätt! Iaf som läkarna säger.

Okej, men borde det inte stå under "saker jag inte får använda medans jag tar det"?? Det är heracillin jag äter om det säger nånting till någon?

Enligt en fd granne som är läkare så kan man dricka alkohol utan problem, det blir bara sämre effetkt om du super dig dyngrak dag efter dag.

honkiie skrev:
Äter penicillin nu men jag finner inte nån varning på förpackningen, burken eller i "instruktionerna" om att man inte får dricka alkohol medans man äter dom. Inte ens under "vad du inte får göra medans du äter det här" står det nånting. Ska jag lita på det eller?

Alkohol påverkar inte effekten av penicillin. (finns ett par som gör det)

Bara läsa innan till här:
Vårdguiden

Jag frågade skolsköterskan om det var ok att dricka samtidigt som man gick på pencilin. Hon sa att det var helt grönt. Dock ska man kanske ta det lungt så länge man känner sig sjuk.

Konstaterade en gång när jag var på en dunderkur av penicillin över valborg ("Bah, det lilla hacket är ingen fara, inte behöver jag söka läkare... än... egentligen... vad sjutton menar du med 'blodförgiftning'?") att fyllan blev det dubbla men bakfyllan det fyrdubbla.

Iofs är det väl inte osannolikt att det berodde mer på infektion i kroppen än på penicillinet...

Drick bara, det är ingen fara.
Det man ska passa sig för är dock att supa sig redlös, för kroppen kan reagera annorlunda för att du går på penicillinet.

Jag har frågat läkare, och de menar ju att man inet BÖR (står i FASS)supa och ta en sån kur, men egentligen är det inte farligt.

Farligare då som nån sa att infektionen kan göra tat du inte tål så mycket och blir sjuk.

Starstriker skrev:
Eller om man vänder på det:

"Penicillin påverkar inte effekten av alkohol" :hihi
Antar att det är det du oroadr dig över

Ehm, det också :) Jag tror det blir till å ta det lugnt iallafall.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick