Pensionsparar du?

Pensionssparar du?

• Antal röstningar
    0

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Nu när nya ppm-pengar kommer och det pratas dagligen om pensionen.
Sparar ni och hur länge har Ni gjort det i så fall?
Själv började jag när jag var 25 och sparar inte speciellt mycket men några tusenlappar om året blir det i alla fall.

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
För ca ett halvår sen hoppade jag på ett erbjudande. Fick presentkort på 500 kr på interstport om jag började spara. Lägger undan 400 i månaden.

Blir mycket pengar det på 40 år. :yoparty

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Ja, jag sparar varje månad.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
För ca ett halvår sen hoppade jag på ett erbjudande. Fick presentkort på 500 kr på interstport om jag började spara. Lägger undan 400 i månaden.

Blir mycket pengar det på 40 år. :yoparty

Ja, du har råd att köpa en ny mc och försäkra den i 4 månader år 2048 :tungan

Själv sparar jag ingenting just nu. :gnissla

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lite tidigt att börja när man är aderton så svaret är givet.

Absolut inte. Kolla lite på hur investeringar växer över tiden så ser du hur svårt det är att komma ikapp ju senare man börjar sparandet.

Skickade själv in runt 20k i år och mitt företag matchar med lika mycket.

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
200 i månaden de märker man ju ändå inte... men jag räknar inte med att blir rik på ålderns höst (om man lever då)

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Absolut inte. Kolla lite på hur investeringar växer över tiden så ser du hur svårt det är att komma ikapp ju senare man börjar sparandet.

Skickade själv in runt 20k i år och mitt företag matchar med lika mycket.

:fakta
Önskar att jag själv börjat när jag var 18, men bättre sent än aldrig.

Numera sparar jag 600:-/mån. i fonder. Ungefär lika mycket placeras i antingen aktier, fonder eller på mitt vp-konto beroende på vad jag tror på för stunden. Har dessutom ips på 1500:-/mån från firman och två mindre pensionsförsäkringar från tidigare anställningar. Amorterar även på huset vilket kan ses som ett slags pensionssparande.

Jag räknar med att leva ett aktivt liv även efter pensionsåldern så då gäller det att se till att man har råd med det ;)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag saknar alternativet; jag är för dum för att förstå mig på och sätta mig in i det där, så jag drömmer vidare om den där lottovinsten "25 i 25", trots att jag inte ens spelar på lotto...

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
Jag saknar alternativet; jag är för dum för att förstå mig på och sätta mig in i det där, så jag drömmer vidare om den där lottovinsten "25 i 25", trots att jag inte ens spelar på lotto...

Fast 25k i månaden i 25år som jag antar du menar är väl triss :D

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ja, men verkligen inte i nått pensionskonto med massa sletna avgifter, bindningstid bla bla bla...

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Yepp! Varje månad, så betalar jag av på huset så mycket jag kan, inga förvaltningskostnader:tummenupp

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Jag är väl insatt i PPM och ITPK och ammorterar dessutom 1400kr/mån på huslånet förhoppningsvis har man rätt låga boendekostnader vid pensionsålder. Tycker änsålänge inte det finns ytterliggare behov för privat pensionsparande.

Saxat från ppmdoktorn

"En person börjar arbeta vid 25 års ålder och går i pension vid 65 år. Hon har en inkomst på 25000:- per månad. Hon har varit duktig på att placera sina PPM pengar och har fått en årlig avkastning på 10%.

Resultat: Vid 65 års ålder kan hon från PPM-kontot plocka ut 22 983:- per månad utöver den vanliga pensionen livet ut. "

Jag snittar iallafall 14% årligen sedan ppm-start, dock är frågan hur länge man vågar ha denna höga risknivå.
:näsblod

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...