Peterpains Kawasaki 500 mach 3 1970

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
det är inte så att du har några slangar kvar kanske

Nej tyvärr. Men det sitter liknande arrangemang (förmodligen samma underleverantör av pump och slangar) på flera andra samtida tvåtaktare. Suzuki T20, GT380,500, 550 och 750 tex. Så kanske går det att plocka flera delar från sådana? Slangarna borde ju vara i termoplast, så måhända kan man kröka om dem med värmepicka?

Vad jag minns (det är ju 25 år sedan) så står pumpen endast för pumpslaget, dvs backventilsfunktionen när pumpkolven går tillbaks, ligger helt på backventilerna i slangarna. Så (vad jag minns) var det så, att om en enda backventil vart otät, ja då hade man snart luftbubblor i slangarna till alla cylindrar...
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
olika

metzeler eller olika bredd eller ........
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä, jag tänkte på att det är olika mönster på dom..:)

Det där är faktiskt "samma" däcktyp, Metzeler Lasertec. Metzeler kör dock annorlunda mönster fram och bak. Framhjulsmönstret är en klassiker, minns dem redan på 80-talet sittandes fram på Katanorna som de stora pojkarna körde. Idag är dock gummiblandningen förstås utvecklad, även om fram-mönstret är det klassiska.

De där däcken är bra, bland de bättre diagonaldäck vad gäller fäste som går att få tag på, ett bra val till dessa gamla hojar som inte har radialdimensioner. Jag har kört den kombon på min sportster.
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Det där är faktiskt "samma" däcktyp, Metzeler Lasertec. Metzeler kör dock annorlunda mönster fram och bak. Framhjulsmönstret är en klassiker, minns dem redan på 80-talet sittandes fram på Katanorna som de stora pojkarna körde. Idag är dock gummiblandningen förstås utvecklad, även om fram-mönstret är det klassiska.

De där däcken är bra, bland de bättre diagonaldäck vad gäller fäste som går att få tag på, ett bra val till dessa gamla hojar som inte har radialdimensioner. Jag har kört den kombon på min sportster.

Jaha, där ser man!:) Är det annorlunda med diagonaldäck och olika däckmönster?:)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När de där hojarna var hot shit bytte man till Dunlop TT100 när originaldäcken var slut, kraftigt triangulär däcksprofil som funkade när det svängde med slet ner mitten på ett par hundra mil utan överdriven gasning.
Beteckningen kom från att det sas vara däcket man använde för första varvet på Isle of Man med snitt över 100 Mph.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
vafalls dom hot stuff idag oxå:banana
Lite hetare var de nog '69, skamslog Honda 750 och allt annat på två hjul och världens mcblaskor skrev SUPERBIKE!!! i rubrikerna.
Så het var den att en ung kille jag känner väl tog flyget till Sthlm där det fanns en till salu för att ingen annan skulle hinna före. Sedan körde han nästan ihjäl sig direkt, ingen annan knarr hade förut axat till 150-160 UPPFÖR Västerbron.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
jaja jag skojja bara lite typ

jag gillar såna här storys från den tiden för alla har något minne som håller på med hojjar och som känner nån som känner någon.
så det ska bli roligt att köra med den när den är helt frisk och går som den ska göra.
vincent du har väl haft en sån här gammal kawa du med,kanske några kort som du kan dela med dig för i tråden skulle det var härligt med nåra.

idag har jag tagit isär cdi boxarna för att lämna dom till eloxering så att dom ska bli så lika original som möjligt009.jpg010.jpg011.jpg

peter
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
jaja jag skojja bara lite typ

jag gillar såna här storys från den tiden för alla har något minne som håller på med hojjar och som känner nån som känner någon.
så det ska bli roligt att köra med den när den är helt frisk och går som den ska göra.
vincent du har väl haft en sån här gammal kawa du med,kanske några kort som du kan dela med dig för i tråden skulle det var härligt med nåra.

idag har jag tagit isär cdi boxarna för att lämna dom till eloxering så att dom ska bli så lika original som möjligt
peter

Lustigt att du säger det, den första hojtidning jag läste, och den första hoj jag fastnade för var just Jörgen Karlssons Kawa trepip och blaskan den var med i, och så här hundra år senare så sitter den fortfarande kvar på näthinnan.. FAN JÖRGEN, DET ÄR DITT FEL!;):D
Och Peter, Kawa trepip är ALLTID hotstuff!:):tummenupp
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Tror den enda bild jag har visats förut men här är den:

Kawa-3pip.jpg


Märk: Regad i Borås, försäkringsbedrägeri, förhoppningsvis preskriberat nu.
PS Hörde efter 2-300 mil att det skramlade något rent ohälsosamt från cylindrarna, ledde den hem och plockade av topp och cylinder. Allt i ordning men passade på att blästra och lägga på svart mattlack vilket faktiskt hjälpte lite mot skramlet.
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
tjena

en liten grejj klar idag005.jpg

sen fick jag en ideee om att kolla upp växellådan efter ha kollat på youtube vad som kan vara galet efter mycket växlande genom åren och det visade sig ju snabbt att det var så på min oxå.

så nu ska jag leta vidare efter nya delar på ebay

007.jpg
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lustigt att du säger det, den första hojtidning jag läste, och den första hoj jag fastnade för var just Jörgen Karlssons Kawa trepip och blaskan den var med i, och så här hundra år senare så sitter den fortfarande kvar på näthinnan.. FAN JÖRGEN, DET ÄR DITT FEL!;):D
Och Peter, Kawa trepip är ALLTID hotstuff!:):tummenupp

Som jag minns det, bodde jag hemma hos föräldrarna, Patrik Furstenhof gasade på gatan utanför med en RR hoj( för han bodde där )och jag läste MCM med Jörgens mintgröna trepip med beige sadel. Och året var -89. Kan det verkligen stämma eller är det fel år:brynad
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Som jag minns det, bodde jag hemma hos föräldrarna, Patrik Furstenhof gasade på gatan utanför med en RR hoj( för han bodde där )och jag läste MCM med Jörgens mintgröna trepip med beige sadel. Och året var -89. Kan det verkligen stämma eller är det fel år:brynad

Jag tror det, reportaget, (som Jörgen förövrigt har har lagt in en scan av) är Bike från 1986(?)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu ska vi se. Grävde fram numret ur lådorna.
Det var aprilnumret av Bike 1989. Reportaget gjordes av Björn Renvall sommaren 1988.
Det var en 1973 500 H1 med en H2-motor från 1972.
Egenräknande och hemsvetsade exp.kammare mm.

Här är de inskannade bilderna igen.
Jäddra pudding man var, persikokinder.... hår på huvet...slank....vad hände :confused:

kawabike1.jpg

kawabike2.jpg

Borde ta och skanna om numret till en bättre upplösning, hoppas det går att läsa.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tjena

en liten grejj klar idagView attachment 379966

sen fick jag en ideee om att kolla upp växellådan efter ha kollat på youtube vad som kan vara galet efter mycket växlande genom åren och det visade sig ju snabbt att det var så på min oxå.

så nu ska jag leta vidare efter nya delar på ebay

View attachment 379967

Det där är tyvärr en klassiker på de här hojarna. Hade samma problem på min. Bytte skiftgafflar och drevpar på min 750.
Kolla även axiallåsningen av en av axlarna eftersom din skiftgaffel visar tecken på att den har spottat ur tvåans växel, det är ett härdat stift.

Hade jag börjat bygga på en trepip idag, hade jag definitivt undercuttat lådan. Iaf de första växlarna.
Men när jag var 18-20år med studentekonomi och mindre erfaren, så ville jag ju inte inse det. Och då dröjde det ju inte länge innan det nya drevparet och skiftgaffel pajade.

500-motorn var det dock inga problem med, så endera var det effekten i den trimmade 750-motorn som kanske tarvade undercuttat, eller så var det att mitt 750-block hade lagerlägen och axialstyrningar som fått smisk av tidigare växellådshaverier och inte längre höll geometrin. Jag hade inte riktigt samma förmåga att se helheten när jag var 18-20, jag bytte bara de trasiga delarna och körde igen. Åtgärdade symptomen och fattade inte vad som var orsaken. Men så är det ju när man är ung och världsmästare :D
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Nu ska vi se. Grävde fram numret ur lådorna.
Det var aprilnumret av Bike 1989. Reportaget gjordes av Björn Renvall sommaren 1988.
Det var en 1973 500 H1 med en H2-motor från 1972.
Egenräknande och hemsvetsade exp.kammare mm.

Här är de inskannade bilderna igen.
Jäddra pudding man var, persikokinder.... hår på huvet...slank....vad hände :confused:

View attachment 379986

View attachment 379987

Borde ta och skanna om numret till en bättre upplösning, hoppas det går att läsa.

Vet du vad som hände med den? Lever den fortfarande?:)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top