Peterpains Kawasaki 500 mach 3 1970

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag minns att de triplarna kostade några tusenlappar..
Inte tänka så, man blir bara deprimerad!
Som småkillar salade vi till knarrar för 25-50 kronor, riktigt dåliga men de gick. Hemma fick vi inte ha sådant så de parkerades i skogen, cyklade dit med med bensin i brännvinslitrar och åkte tills de inte kunde gå en meter till. Lämnade då vraken mot ett träd, bl.a. en Panther 350, och sparade ihop till en annan.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
kunde fan inte låta bli att hänga på det nya avgassystemet idag BAAAAra för att se hur det skulle se ut


002.jpg003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg007.jpg
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans -01 Honda VFR800 Movistar -15 VFR1200FD
Undrar hur många historier det finns om dessa raketer!
H1 och H2...

En skall ha landat i ett skyltfönster i Enköping enl källor av tveksam karaktär.

Jorå,
Goldina hette affären, ligger Intersport där idag, full makaron från Domus sen kom en bil ut i korsningen.
Men han körde för sakta så han överlevde!
T.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

lite mer grejjat idag med förgasarna och chokwires,jag köpte alla nya vajjrar och har monterat en del av dom såsom gas o choke och tajmat in trottlarna o monterat en renoveringsats i varje förgasare så nu blir det som nytt det oxå
fick gjort i ordning lite saker till tändningen oxå

ha det014.jpg015.jpg016.jpg018.jpg019.jpg020.jpg021.jpg
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Synkronisering..

Hej Peter,
Det här säkert visste du redan, men för några "nyare" trippelmekaniker: ett enkelt sätt att synka gasvajrarna är att använda 3st lika (rostfria) tesked: Helt av med tomgångsskruvarna först, sen in med skedar (skedkanterna) under throttles presis lika mycket. -Då man sakta vrider gas ska alla tre skaften börja svänga presis samtidigt..

/egge
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    242.2 KB · Visningar: 124
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hehe hightech som fan ,man tackar för tipset och jag kommer att länsa skedlådan ikväll o prova
hörs sen
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
hehe hightech som fan ,man tackar för tipset och jag kommer att länsa skedlådan ikväll o prova
hörs sen

Med ett dyrt verktyg skulle du åstadkomma samma slutresultat, förutsatt att du är noggrann med både.. Duger helt för syftet. :)
-med 4-taktare med samma synkningsbehov skulle du sen slutföra med motorn på näst efter tomgång och vakuum-mätare i varje insugsrör. Men i K-3an finns det knappast insugsrör mellan förgasare och cyll, och absolut inga proppar för att skruva av och ansluta en vakuummätare..
-sådana kort-korta rör: "racer - ger bra gasrespons, men problemet är att med vissa lägre varvtal, t.ex 3200-3400 i H2 kommer det en "stående pelare"/luftresonans i röret, vakuum vid nålöppningen försvinner=soppainmatningen försvinner=motorn "dör". (I praktiken, motorn börjar rycka). Lösningen: gasa allt eller intet! :)
(eller byt konstruktionen, tex Reed-valves (svårt, dyrt, påverkar t.om utseendet; eller längre insugsrör med cross-overs mellan -också svårt, och syns..))
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Tjena hej

Så äntligen fick jag dom nya kolvbults lager som jag väntat på ett tag nu så nu kunde jag fortsätta med monteringen av cyllarna,satte ditt kolvarna och började med den mittersta kolven men ack så svårt det var att få in kolvringarna utan att dom skadades så det blev att ta bort kolvarna från stakarna igen och trycka ditt dit kolven lös i alla cyllarna och sen hänga dit dom på stakarna.

Det var en skön känsla att ta ett steg tillbaka och se på sitt arbete o sänka en kall öl och bara sitta o titta en stund sen var det dags att dra topparna med ooooooootroliga 2,5 kilo verkar lite men så stod det i boken iallafall,passade på att fylla oljematningen ner till vevlager så att den kommer att få smörjning innan oljepumpen är ur luftad.
Kommer att köra med lite olje inblandning i bensinen i början ändå,sen ställde jag in markeringen för att ställa tändningen som ska vara 25 grader innan och som blev vad har läst mig till på internätet vara 3.45 mm om man mäter höjden istället så fick det bli.När jag våtslipade kolvarna så såg att det satt en liten aluflis just vid kolvringstyrningen tur att jag kollade dom noga.
fick lite andra grejjer oxå bensinslangar o klämmor och batterikabel med.
fan det börjar närma sig:yoparty008.jpg009.jpg010.jpg011.jpg012.jpg013.jpg014.jpg015.jpg
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jo, det var knöligt att trycka in kolvringarna så cylindern halkade på med kolvarna fast i motorn. Funkade dock fastän jag mekade på ett skynke på asfalten utanför rivningskåken i Gårda där jag bodde.
Där ute stod den hela säsongerna 1970-72 med bara originallås, hade inte stått kvar en vecka idag ens med massor av jordankare och klass 3-kättingar. På vintern stod den i köket och när det var fest startade alltid någon den - jättekul, rök rejält.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
jasså en klassisk inne start skönt att höra
kommer ihäg när man åkte till stan o var på bio o ställde hojjarna utanför inga problem med det fast nu skulle man knappt våga lämna bilen istan näääääää det var bättre förr med vissa saker
ha det:fyllisar
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Tjena hej

Så äntligen fick jag dom nya kolvbults lager som jag väntat på ett tag nu så nu kunde jag fortsätta med monteringen av cyllarna,satte ditt kolvarna och började med den mittersta kolven men ack så svårt det var att få in kolvringarna utan att dom skadades så det blev att ta bort kolvarna från stakarna igen och trycka ditt dit kolven lös i alla cyllarna och sen hänga dit dom på stakarna.

Det var en skön känsla att ta ett steg tillbaka och se på sitt arbete o sänka en kall öl och bara sitta o titta en stund sen var det dags att dra topparna med ooooooootroliga 2,5 kilo verkar lite men så stod det i boken iallafall,passade på att fylla oljematningen ner till vevlager så att den kommer att få smörjning innan oljepumpen är ur luftad.
Kommer att köra med lite olje inblandning i bensinen i början ändå,sen ställde jag in markeringen för att ställa tändningen som ska vara 25 grader innan och som blev vad har läst mig till på internätet vara 3.45 mm om man mäter höjden istället så fick det bli.När jag våtslipade kolvarna så såg att det satt en liten aluflis just vid kolvringstyrningen tur att jag kollade dom noga.
fick lite andra grejjer oxå bensinslangar o klämmor och batterikabel med.
fan det börjar närma sig:yoparty

Fan, om du fortsätter att lägga ut porr så kommer Swedie att banna dig! :D;) Undrar om hojen var lika fin när den var ny!:Bugar
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ojoj det var fanimig en seriös manick ingen tusendelsklocka hoppas jag :?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Som jag minns: På min 69:a var de tre cylindrarna gjutna i ett block med tre separata topplock.
Dags att gå till senildoktorn?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top