Peugeot 1.6 går på 3 cylindrar

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Peugeot 206 1.6 XS 2004

Tjejen ringde mig idag då hon blivit stående påvägen hem från jobbet.

Åker dit och startar bilen, motorn vibrerar kraftigt en stund till att gå över till normalt och samma visa om och om igen. Då man meckat lite bilar så känns det som att nån cylinder ej funkar och vibrationerna kommer när just denna cylinder ska tända. Efter ett tag kom ett meddelande upp i displayen "antipollution och catalythic". Motor lampan lyser, då jag misstänkte att det var fel på tändkasetten eller nån av tändstifen körde vi hem den då vi inte hade så mycket annat till val då jag ej kan bogsera den med hojen.

Nu 5 timmar senare när den stått var jag ute efter massa googlande och 10 000 olika svar och startade bilen, och problemet finns inte. Varvtalet stod stabilt på tomgång och provade att gasa och det funkade bra, vet inte om jag inbillar mig men gasar man så verkar varvräknaren gå tillbaka lite trögare än normal.

Drog ut kontakten för luftmassemätaren och då höjdes vartalet men reagerade knappt när man gasade.

För lite mer än en månad sen servades den med Olja, oljefilter, bosch tändstift, luftfilter, och en peugeot verkstad byte kamrem.

Nån som har en aning vad det kan vara? innan man köper delar i onödan och det visar sig vara nåt annat?

Jag misstänker som sagt antingen tändstift, tändkasett eller spridare. Tändstiften byta som sagt nyligen men kan ju vara fabrikationsfel på nån av dem.

Det bästa är att ta en diagnos på den, givetvis har du en felkod nu på luftmassemätaren eftersom du kopplade bort den.
Jag gissar på en tändkasett, kostar 1565:- hos Mekonomen.

Fabrikationsfel på stiften eller fel stift kan ge de symptomen.
Tändkasett som felar när den blir varm har jag haft på en bil
och den gick som en påse gurkor då, ungefär som du beskrev.

Har du tillgång till OBD-avläsare så borde du kunna se sparade felkoder.

Om det visar sig vara fel på ett tändstift och jag har kvitto kvar kan jag begära de ska ta tillbaks den? tändstiftet är trotts allt 1 mån gammal. Om tändstiftet pajat och påverkat kasetten som gett upp kan jag begära detta från mekonomen på nåt sätt?

Ska börja med tändstiften som är det billigaste.

Jag fick exakt samma på min Peugeot och då var det tändmodulen som det var fel på, stiften var det inte. Hade även strul med tändkablarna.

Jag fick exakt samma på min Peugeot och då var det tändmodulen som det var fel på, stiften var det inte. Hade även strul med tändkablarna.

Byte du tändkasetten eller är tändmodul nåt annat? vore tacksam om du beskrev mer vad du byte exakt så jag inte köper massa onödiga grejer eller pillar sönder nåt :)

Byte du tändkasetten eller är tändmodul nåt annat? vore tacksam om du beskrev mer vad du byte exakt så jag inte köper massa onödiga grejer eller pillar sönder nåt :)

Ja självklart, jag bytte tändspolen, kallas även tändmodul och tändkassett på peugeot i alla fall på 2,0-motorn. Men på din 1,6 kan det finnas flera jag är osäker på det. Artikelnummer är 597075, det var det enda jag bytte sedan dess fungerade den strålande. Tydligen ett vanligt fel på Peugeot.

Ja självklart, jag bytte tändspolen, kallas även tändmodul och tändkassett på peugeot i alla fall på 2,0-motorn. Men på din 1,6 kan det finnas flera jag är osäker på det. Artikelnummer är 597075, det var det enda jag bytte sedan dess fungerade den strålande. Tydligen ett vanligt fel på Peugeot.

Har du både tändkassett och tändkablar?

Då får vi hoppas det är tändkasetten då :( annars är man 1600kr fattigare om det visar sig att det inte är det och ännu fattigare om det är nåt annat dyrt som måste bytas.

Jag har tappat räkningen över hur många Peugeot jag har lämnat in för byte av tändspolar eller vad fan de kallar det på sina fransoser, vanligt är det hur som helst. Hade det varit Boschprylar så hade det säkerligen inte varit ett problem.
Vi hade många Peugeot på firman jag jobbade på för länge sedan, sedan lärde vi oss och skippade det skitmärket helt och hållet.

Nu är tändkasetten bytt och bilen spinner riktigt bra utan några konstigheter. Men upptäckte att kylarfläkten ej funkar, skulle kolla reläna och det visade sig att en kabel till relät hade oxiderat så pass att det inte fanns nå koppar kvar i kabeln, och det var riktigt mycket oxidation på alla kontakter. Rensade bort all oxidation och skarvade en ny kabel men fläkten funkar fortfarande inte så jag misstänker att relät tackat för sig.....eller har nån en annan fundering vad det kan vara?

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick