bullysmile
Killing time? time kills you!
- Gick med
- 27 Jul 2007
- Ort
- oped
Peugeot 206 1.6 XS 2004
Tjejen ringde mig idag då hon blivit stående påvägen hem från jobbet.
Åker dit och startar bilen, motorn vibrerar kraftigt en stund till att gå över till normalt och samma visa om och om igen. Då man meckat lite bilar så känns det som att nån cylinder ej funkar och vibrationerna kommer när just denna cylinder ska tända. Efter ett tag kom ett meddelande upp i displayen "antipollution och catalythic". Motor lampan lyser, då jag misstänkte att det var fel på tändkasetten eller nån av tändstifen körde vi hem den då vi inte hade så mycket annat till val då jag ej kan bogsera den med hojen.
Nu 5 timmar senare när den stått var jag ute efter massa googlande och 10 000 olika svar och startade bilen, och problemet finns inte. Varvtalet stod stabilt på tomgång och provade att gasa och det funkade bra, vet inte om jag inbillar mig men gasar man så verkar varvräknaren gå tillbaka lite trögare än normal.
Drog ut kontakten för luftmassemätaren och då höjdes vartalet men reagerade knappt när man gasade.
För lite mer än en månad sen servades den med Olja, oljefilter, bosch tändstift, luftfilter, och en peugeot verkstad byte kamrem.
Nån som har en aning vad det kan vara? innan man köper delar i onödan och det visar sig vara nåt annat?
Jag misstänker som sagt antingen tändstift, tändkasett eller spridare. Tändstiften byta som sagt nyligen men kan ju vara fabrikationsfel på nån av dem.
Tjejen ringde mig idag då hon blivit stående påvägen hem från jobbet.
Åker dit och startar bilen, motorn vibrerar kraftigt en stund till att gå över till normalt och samma visa om och om igen. Då man meckat lite bilar så känns det som att nån cylinder ej funkar och vibrationerna kommer när just denna cylinder ska tända. Efter ett tag kom ett meddelande upp i displayen "antipollution och catalythic". Motor lampan lyser, då jag misstänkte att det var fel på tändkasetten eller nån av tändstifen körde vi hem den då vi inte hade så mycket annat till val då jag ej kan bogsera den med hojen.
Nu 5 timmar senare när den stått var jag ute efter massa googlande och 10 000 olika svar och startade bilen, och problemet finns inte. Varvtalet stod stabilt på tomgång och provade att gasa och det funkade bra, vet inte om jag inbillar mig men gasar man så verkar varvräknaren gå tillbaka lite trögare än normal.
Drog ut kontakten för luftmassemätaren och då höjdes vartalet men reagerade knappt när man gasade.
För lite mer än en månad sen servades den med Olja, oljefilter, bosch tändstift, luftfilter, och en peugeot verkstad byte kamrem.
Nån som har en aning vad det kan vara? innan man köper delar i onödan och det visar sig vara nåt annat?
Jag misstänker som sagt antingen tändstift, tändkasett eller spridare. Tändstiften byta som sagt nyligen men kan ju vara fabrikationsfel på nån av dem.