Photoshop/avatar problem.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har problem med att göra avatarer i Photoshop. Dock endast när bilderna är från min digitalkamera.
Om jag tar en bild med mycket bra upplösning, tex en bild från Canoly, och gör en avatar i max storlek 133 x 133 pixlar så är det inga problem att spara bilden som jpeg och komma under maxgränsen för filstorlek.
Om jag däremot tar en bild från in digitalkamera och vill göra samma sak så spelar det ingen roll hur jag gör. Enda sättet att få avataren att bli tillräckligt liten är att gå ner så kraftigt i kvalité när jag sparar att bilden är obrukbar.

Vad är det för fel? Alla inställningar som jag vet om är annars lika.

Fattar noll. Inte så ovanlig iofs men hjälp mottages tacksamt. :va

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Här är två bilder. Den första har Canoly tagit och inga problem att göra avatar av. Den andra är på min finhoj men inte fan kan jag göra en avatar av den. Troligen är man för :kocko för sådant här svårt datatrassel....

Bifogat

• Gustav på Knudan.jpg
    Gustav på Knudan.jpg
    74.8 KB · Visningar: 40
  • Kåpor vänster sida.jpg
    Kåpor vänster sida.jpg
    78.9 KB · Visningar: 46

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Goodstuff skrev:
Här är två bilder. Den första har Canoly tagit och inga problem att göra avatar av. Den andra är på min finhoj men inte fan kan jag göra en avatar av den. Troligen är man för :kocko för sådant här svårt datatrassel....
Nu kommer jag ej ihåg hur stor i kB en avatar får vara men funkar dessa?

//\//\

Bifogat

• gustav.jpg
    gustav.jpg
    5.1 KB · Visningar: 26
  • gustav2.jpg
    gustav2.jpg
    6.9 KB · Visningar: 24
Last edited:

MikkE

Guest
Goodstuff skrev:
ÄNDRA BILDSTORLEK ---> 133x133pixlar... sen så SPARA SOM WEBBILD(SPARA BILD FÖR WEBBEN) Då kan du spara i god kvalle utan att du behöver han kvalité 0 typ.. prova

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Photoshop för att skala om bilder är väl som att jaga myggor med stridsvagn? Jag kan varmt rekommendera Irfanview för liknande smågrejor, utskärningar mm, blixsnabbt och fungerar även som bildvisare och konverterare mellan alla bildformat known to man.
www.irfanview.com

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
KAnske är något med upplösningen också? DPI alltså, se till att den är på 72 och inte något annat som 150 elelr vad det hoppar ut ur min kamera..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
MikkE --> Tack för tipset. Ska testa det.
Torkel --> Det lät ju ganska kul, myggjagandet alltså. Ska se om jag orkar ladda hem det över modemet....
Bulan --> Har provat det också utan resultat. Vissa bilder som jag har i 300 dpi kan jag utan problem göra avatarer av. :va
Mr. K. --> Vi får se, tack för erbjudandet.

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Verkar skumt det där.. tog din bild på din finhoj som du utryckte det och in i photoshop med den.
Resize till 100 x 133 och valde sen "save for web" drog ned Jpeg quality till 70% och sparade det hela.. Fick då en fil som var 8.69 kB (8*903 byte) stor, och den ska ju funka som avatar?

Max på avatar =Note the maximum size of your custom image is 133 by 133 pixels or 35000 bytes (whichever is smaller).

Bifogat

• Kapor-vanster-sida.jpg
    Kapor-vanster-sida.jpg
    8.7 KB · Visningar: 23
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bulan skrev:
Verkar skumt det där.. tog din bild på din finhoj som du utryckte det och in i photoshop med den.
Resize till 100 x 133 och valde sen "save for web" drog ned Jpeg quality till 70% och sparade det hela.. Fick då en fil som var 8.69 kB (8*903 byte) stor, och den ska ju funka som avatar?

Max på avatar =Note the maximum size of your custom image is 133 by 133 pixels or 35000 bytes (whichever is smaller).

Save for web verkar vara lösningen.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife