Piaggio Ciao

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Har en gammal piaggia ciao som jag tidigare använd som pendlarmoppen till jobbet.

Har en litet problem med den...
När moppen blir varm så börjar den tappa kraft på låga varv samt att den knappt går på tomgång.
Men när den är kall och nystartad så är det grymt stark från botten och tomgång. Sitter ett trimkit från polini med 60cc, förgasare samt avgasystem.

kanske någon som minns lite från moppetiden? :)

Vevaxeltätningarna som börjar läcka så du tappar vevhuskompen?

hur kontrollerar man det?
har också förstått att en kass kondensator kan framhäva liknande fel? någon som har erfarenheter av det?

har också förstått att en kass kondensator kan framhäva liknande fel? någon som har erfarenheter av det?

Nja, men det låter bekant och kondensatorer brukar kunna visa värmerelaterade fel.

Har du förresten kvar pluggen i insuget? Jag hade en Ciao för länge sedan och där gick inte pluggen att ta bort iom att slidventilen då läckte vid sidan av. Krävdes lite fixande... Sedan värmenöp den titt som tätt efter hårdtrimning :näsblod

Nja, men det låter bekant och kondensatorer brukar kunna visa värmerelaterade fel.

Har du förresten kvar pluggen i insuget? Jag hade en Ciao för länge sedan och där gick inte pluggen att ta bort iom att slidventilen då läckte vid sidan av. Krävdes lite fixande... Sedan värmenöp den titt som tätt efter hårdtrimning :näsblod

jo pluggen är urknackad! men jag vill minnas att det inte skulle vara några problem om man inte filade och hade sig i insuget?
men borde den inte gå dåligt då även när den är kall om det var urpluggningen som var problemet?

ang värmenypning så har jag klarat mig bra =)

Kolla så att tanklocket släpper in luft.. jag hade liknande symptom... ibland är ju felet löjligt enkelt =)

/Jeppe

Kondensatorer brukar bete sig rätt digitalt, antingen fungerar dom = 1 eller så fungerar dom inte = 0

Visst blir gamla elektrolytare dåliga, men då borde det yttra sig som att den dör helt och inte går att starta om alls förän den har kallnat.

Men byt förall del, en ny kostar 57,00:- och har artikelnummer 12-070 hos Duells.

Kondensatorer brukar bete sig rätt digitalt, antingen fungerar dom = 1 eller så fungerar dom inte = 0

Visst blir gamla elektrolytare dåliga, men då borde det yttra sig som att den dör helt och inte går att starta om alls förän den har kallnat.

Men byt förall del, en ny kostar 57,00:- och har artikelnummer 12-070 hos Duells.

jo enkelt att testa :tummenupp
lite svårare att enkelt testa slidmatningen och hur urpluggningen påverkade det =/

jo enkelt att testa :tummenupp
lite svårare att enkelt testa slidmatningen och hur urpluggningen påverkade det =/

Du vet att det finns 120cc kit att köpa till dom, det är i princip en ny motor man bultar i istället.

Populär i Italien tydligen.

Du vet att det finns 120cc kit att köpa till dom, det är i princip en ny motor man bultar i istället.

jo har hört talas om lite olika motorer :tummenupp
den gör iaf 60km/h med den remskiva jag kör med nu och ca 70 med den minsta skivan.

:näsblod Och hur farligt är det då på en skala, med det chassit och bromsarna :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back