Pinnbultade block, M12 vs. std 12.9?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Oj oj, det där blev en kryptisk trådtitel.:gnissla

I alla fall, cylinderbultarna på busan håller tydligen för ca 0.7 bar innan toppackningen blåser. Många gängar om blocken för M12 för att vara på den säkra sidan, men det finns även M10 pinnbultar av bra kvalitet (ARP, APE osv) där fördelen är att man slipper riva motorn för att installera dom.

Är det någon som vet hur mycket ladd M10:eek:rna håller för?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja jävlar du, där stod det mycket som man inte begrep sig på.

Andersson skrev däremot att ARP hade M10:eek:r som skulle funka, hoppas det dyker upp någon här som kört med dom och vet vad dom håller för. Jag har tidigare sökt runt på nätet efter info om vad dom tål men har än så länge inte hittat något.
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Ja jävlar du, där stod det mycket som man inte begrep sig på.

Andersson skrev däremot att ARP hade M10:eek:r som skulle funka, hoppas det dyker upp någon här som kört med dom och vet vad dom håller för. Jag har tidigare sökt runt på nätet efter info om vad dom tål men har än så länge inte hittat något.

Marklund kör med vanliga M12 12.9, så jag anammade det med egen tolkning. Köpte M10 12,9 200 lång på inseco. Kapade skallen och gängade 1,25, samt H12 M10 durlock muttrar inne i toppen. Håller för 1,4 bar på gammel suckan och kostade 125 pix. Nu kommer allla tekniker att bli tokiga med rullgänga, härdningar m.m. Men för mig funkar det. Det enda stället det inte trycker ur sig är cylfot och topp. Men som dom säger, "stora hästar drägglar mycket".

:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Där ser man, hur mycket drar du muttrarna?

Är det så noga med rullgäng på den sidan av pinnbulten som dras fast i blocket? Den rör sig ju ändå inte när muttrarna dras åt, och muttergängorna är ju rullade.

Btw, är det mer än toppackningen som blåser ifall man laddar för hårt på originalbultarna?

Marklund kör med vanliga M12 12.9, så jag anammade det med egen tolkning. Köpte M10 12,9 200 lång på inseco. Kapade skallen och gängade 1,25, samt H12 M10 durlock muttrar inne i toppen. Håller för 1,4 bar på gammel suckan och kostade 125 pix. Nu kommer allla tekniker att bli tokiga med rullgänga, härdningar m.m. Men för mig funkar det. Det enda stället det inte trycker ur sig är cylfot och topp. Men som dom säger, "stora hästar drägglar mycket".

:yoparty
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
På min busa så höll orginalbultarna upp till 1.0bar sen gick det åt helvete å den tryckte ut glykolen, dragna med 50nm, sen blev det iaf bultar köpta hos Marklund (M12) å dragna med 100nm å efter det läckte det aldrig mer å jag ladda 1.3bar.
Ska du inte ladda mer än 0.7 så räcker det ju med M10 skulle jag tro.
Fast mycket vill ju ha mer som sagt å jag gjorde det den långa vägen genom att riva motorn 2ggr.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Där ser man, hur mycket drar du muttrarna?

Är det så noga med rullgäng på den sidan av pinnbulten som dras fast i blocket? Den rör sig ju ändå inte när muttrarna dras åt, och muttergängorna är ju rullade.

Btw, är det mer än toppackningen som blåser ifall man laddar för hårt på originalbultarna?


Det beror nog på hur länge du kör. Min höll fastän jag lyfte toppen med laddtrycket x antal ggr.

Men jag tror du oroar dig för ett ickeproblem. Om du låter cylraden sitta kvar o tätar loppen med några slags lock så kan du båda borra o gänga det med endast toppen borta.
Det finns gängtappar med lååånga skaft och även borr. Det är gjort i ett nafs!

Bygg inte in dig i en lågtrycksinstallation bara för att riva o göra om efter nån månad.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bygg inte in dig i en lågtrycksinstallation bara för att riva o göra om efter nån månad.

Fast kan jag ladda över 1 bar med M10 12.9 och en TB60 (60.5mm inducer) så känns det spontant som att jag inte kommer uppleva att jag saknar effekt...:)
 
Last edited:

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Där ser man, hur mycket drar du muttrarna?

Är det så noga med rullgäng på den sidan av pinnbulten som dras fast i blocket? Den rör sig ju ändå inte när muttrarna dras åt, och muttergängorna är ju rullade.

Btw, är det mer än toppackningen som blåser ifall man laddar för hårt på originalbultarna?

75 Nm
Efterdrar 2ggr efter lite byakörningar. Tänkte från början sätta in Wurts stålhylsor M14 utvändigt, M10 inne. Men gängorna såg så bra ut när gammelskruven åkte.

Om laddet är för hårt så kan det mesta gå ju :D:D
Har man tur så är det packning. Glömde WG slangen en gång, Blev nog en rejäl baksmäll också. Saknade trottel, lock och lite annat. Men packningen var tät.

Bultarna gängade jag med kloppa i svarven. Blev lite vassa, men rev av dessa lite med smärjelduk.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
75 Nm
Efterdrar 2ggr efter lite byakörningar. Tänkte från början sätta in Wurts stålhylsor M14 utvändigt, M10 inne. Men gängorna såg så bra ut när gammelskruven åkte.

Om laddet är för hårt så kan det mesta gå ju :D:D
Har man tur så är det packning. Glömde WG slangen en gång, Blev nog en rejäl baksmäll också. Saknade trottel, lock och lite annat. Men packningen var tät.

Bultarna gängade jag med kloppa i svarven. Blev lite vassa, men rev av dessa lite med smärjelduk.

Det låter ju som att det helt klart är värt att prova, skulle det visa sig att det inte håller tätt när man pillat för mycket på laddtrycksskruven blir det väl till att riva och montera M12:eek:r men med ladd runt kilot borde det hålla ihop.

Massa pengar över till skruvarpilsner dessutom!:tummenupp
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top