Pinsamfråga om min kompis Runner SP50

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Min kompis har en Gilera Runner SP50 och hon vill att ja ska dra pluggarna... ja vill bara veta vart dom sitter och om det är lätt att dra dom själv? Ha aldrig skruvat i en plast raket... men ja har skruvat i massa andra motorer.... :rolleyes:

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Jag har varit me o trimmat en sån...om du tar av avgasröret ser du en s.k "blindtarm" som bara är en återvändsgränd för alla avgaser o motorn stryps.. bäst är att kapa den och sedan svetsa igen hålet, om du inte har tillgång till något att kapa med så kan du banka försiktigt (men HÅRT) så att det täpper till ordentligt där så att inga avgaser kommer in där..

Sen har du variatorn... det som driver moppen, du plockar bort locket där kicken sitter, sen ska du skruva av drevet längst fram, där bakom sitter remen och du kan se att remen driver på en s.k. plugg, det är precis samma sak som att moppen skulle ha ett megalitet drev fram, alltså den har dålig toppfart men fint axx. Kapar du bara röret i avgasröret kommer moppen gå med fint axx, vill hon sen att den ska gå snabbare får du ta väck pluggen i variatorn oxå.. lycka till

PS. Det kan vara jädrans svårt att få bort de drevet där fram, du behöver nåt liknande svänghjulsavdragare för att få bort det

Lycka till :tummenupp

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Olle_TZR skrev:
Min kompis har en Gilera Runner SP50 och hon vill att ja ska dra pluggarna... ja vill bara veta vart dom sitter och om det är lätt att dra dom själv? Ha aldrig skruvat i en plast raket... men ja har skruvat i massa andra motorer.... :rolleyes:

Gå in på www.moppenet.just.nu där finns det beskrivning med bilder och allt.

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Hehe! Finns mycke illa att säjja om dom iallafall... men hur F*N få man bort bulten som sitter på Variatorn!??!!? :mad:

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Det enda sättet att få bort den är att använda tryckluft. man kan alltid låna från någon mack! :tummenupp

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Hoj
Kommer
Jag har trimmat MÅNGA scootrar av alla slag... jag andvänder tryckluft för att få bort muttern, men andvänder du det var väldigt försiktig när du drar åt igen me tryckluften för du har ingen känsla hur hårt du drar så att du inte bränner gängan.

Det går oxå ganska lätt att ta en skruvmejsel och trycka in i den innre variatorhalvan på någon kugg om det finns och sen dra loss muttern med spärrskaft, det är de säkraste sättet men då lite krångligare, o sen är det ju bara att plocka bort strypnings ringen.

När du ska ta bort blindtarmen, strypningen på avgasröret så blir det inte helt bra om du bara sågar av den och böjjer ihop det hela.

För det första så blir det inte helt tätt och för det andra så sticker det alltid in en liten bit av strypningen in i det vanliga röret som då fortfarande sitter kvar. så om du har tillgång till svets, plocka bort hela o svetsa igen.

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
OKEY!! tack för alla svar! Nu vet ja nog det mästa! så ja lägger ner tråden snart! :tummenupp

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Är ni svaga eller? det är ju skitlätt om man har ett spärrskaft!!!
Det ända som du behöver göra är att kila fast startkransen med något plattjärn eller en bred fil eller nåt! bamselätt juh!!!
Detta har jag gjort på två torkarmoppar ännsålänge!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping