Pirelli och Metzeler är samma företag, hur mycket skiljer däcken sig åt?!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tydligen så ägs Metzeler av Pirelli, vilket kanske inte är uppenbart om man bara läser marknadsföringsbroschyrer för respektive märke. Som jag fattar det så finns inte ens Metzeler som ett separat företag utan det är bara ett varumärke som sorterar under Pirelli Tyre S.p.A. Någonstans har jag t.o.m. läst att båda märkenas motorcykeldäck tillverkas i samma fabrik. Samtidigt marknadsförs Metzeler som en ”tysk däcktillverkare”… ?

Men, nu till min egentliga fråga. Hur stor skillnad är de på de här två märkena, för man får ju förutsätta att de inte har två separat utvecklingsavdelningar för mc-däck inom samma företag? Visst kan det skilja i profil, mönster, och proportioner på de olika gummi ”compoundsen” men det lär nog vara samma grundblandningar och konstruktion eller? Konstigt då att man har däck för exakt samma syfte som konkurrerar på marknaden (tex m9rr vs diablo rosso IV)?

jag frågar för att jag ska köpa nytt bakdäck till duccen. Förra gången gick jag från rosso II till m7rr och upplevde ganska stor skillnad i uppträdandet när däcken var nya (alltså att ett nytt m7rr kändes mer lättsvängt än hur rosso II var när det var nytt) även om det även då var ett företag med två varumärke. Om jag minns rätt så hade också m7rr på den tiden en lite spetsigare profil än rosso II, så inte orimligt. Vissa menar också att Metzeler-däcket är bättte i väta/kyla än Pirelli. Sen dess har det dock släppts ett par nya generationer och jag tror att man modifierat Rosso-däcken för att bli mer lättsvängda. Men, i praktiken är det kanske bara mönstret som skiljer sig mellan Metzeler och Pirelli och resten är placebo?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tydligen så ägs Metzeler av Pirelli, vilket kanske inte är uppenbart om man bara läser marknadsföringsbroschyrer för respektive märke. Som jag fattar det så finns inte ens Metzeler som ett separat företag utan det är bara ett varumärke som sorterar under Pirelli Tyre S.p.A. Någonstans har jag t.o.m. läst att båda märkenas motorcykeldäck tillverkas i samma fabrik. Samtidigt marknadsförs Metzeler som en ”tysk däcktillverkare”… ?

Men, nu till min egentliga fråga. Hur stor skillnad är de på de här två märkena, för man får ju förutsätta att de inte har två separat utvecklingsavdelningar för mc-däck inom samma företag? Visst kan det skilja i profil, mönster, och proportioner på de olika gummi ”compoundsen” men det lär nog vara samma grundblandningar och konstruktion eller? Konstigt då att man har däck för exakt samma syfte som konkurrerar på marknaden (tex m9rr vs diablo rosso IV)?

jag frågar för att jag ska köpa nytt bakdäck till duccen. Förra gången gick jag från rosso II till m7rr och upplevde ganska stor skillnad i uppträdandet när däcken var nya (alltså att ett nytt m7rr kändes mer lättsvängt än hur rosso II var när det var nytt) även om det även då var ett företag med två varumärke. Om jag minns rätt så hade också m7rr på den tiden en lite spetsigare profil än rosso II, så inte orimligt. Vissa menar också att Metzeler-däcket är bättte i väta/kyla än Pirelli. Men i praktiken är det kanske bara mönstret som skiljer sig och resten är placebo?

Tja Volvo o polestar är ju en kinesisk Geely, volvon är en tråkig gunghäst som ingen borde bli glad av att köra, polestar känns spänstigare o mera Performance.

Dom flesta företag är sammägda med liknande eller delägda, allt för att kunna dela på dom stora kostnaderna, sedan trimmas det fram det uppträdandet just det specifika märket vill framstå att ha.

Vem blev inte småförvånad när Skoda rs släpptes o visade VW bak ändan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Pratade med Bohm de sista året han körde och enligt honom, som varvade mellan pirelli-metzeler så är det ingen större skillnad på de bara man köper samma generation.
Det året funkade metzeler bättre på gelleråsen och pirelli bättre på sviesta, har nog med att det var nyasfalterat på åsen då.
Pirelli käkades upp för mig medans metzeler fick mycket bättre slitage på åsen och tvärtom på sviesta så någon skillnad i stomme/gummiblandning var det då iaf.

När jag började så sa greven, som hade pirelli/metzeler då, att pirelli var ett år före men för den stora massan inklusive mig så räckte metzeler som var lite billigare men detta ska inte gälla längre utan de är väldigt likvärdiga om man jämför ur samma generation.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Pirelli är inte dumma. De vill naturligtvis göra som BMW, Held och Schubert som alltid verkar vinna Motorrads tester. Enklast gjort genom att registrera ett företag i DÅJTTSCHH-LANT och sedan sälja gamla grejer genom detta.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Pratade med Bohm de sista året han körde och enligt honom, som varvade mellan pirelli-metzeler så är det ingen större skillnad på de bara man köper samma generation.
Det året funkade metzeler bättre på gelleråsen och pirelli bättre på sviesta, har nog med att det var nyasfalterat på åsen då.
Pirelli käkades upp för mig medans metzeler fick mycket bättre slitage på åsen och tvärtom på sviesta så någon skillnad i stomme/gummiblandning var det då iaf.

När jag började så sa greven, som hade pirelli/metzeler då, att pirelli var ett år före men för den stora massan inklusive mig så räckte metzeler som var lite billigare men detta ska inte gälla längre utan de är väldigt likvärdiga om man jämför ur samma generation.
Bra svar, tack! De två olika varumärkena är alltså mest en marknadsföringsgrej med andra ord. Förmodligen då som Alatalo är inne på för att kunna sälja ”tyska” däck till tyskar.

Har för övrigt letat efter ett seriöst test av sporthojsdäck för gatbruk men hittar mest en massa sammanställningar av typen ”här är ett budgetdäck, här är ett lite dyrare däck och här är ett värstingdäck. Alla är bra på sitt sätt”. Skulle vilja ha ett test likt de brittiska performance bikes brukade göra, när de tog en kontemporär sporthoj, åkte till en bana med en hög däck och lät ett gäng förare testa de olika däcken på samma hoj. Men det kanske är för mycket begärt anno 2023 när sociala medier har urholkat tidningsbranschen?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Pirelli är inte dumma. De vill naturligtvis göra som BMW, Held och Schubert som alltid verkar vinna Motorrads tester. Enklast gjort genom att registrera ett företag i DÅJTTSCHH-LANT och sedan sälja gamla grejer genom detta.
Ja, lite så det känns. Men är det ens så gamla grejer som säljs som Metzeler? Rosso IV och M9RR är väl hyfsat jämförbara (har dock aldrig sett dessa däck testas mot varandra, av förklarliga skäl får man tro).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pirelli är inte dumma. De vill naturligtvis göra som BMW, Held och Schubert som alltid verkar vinna Motorrads tester. Enklast gjort genom att registrera ett företag i DÅJTTSCHH-LANT och sedan sälja gamla grejer genom detta.

Tja, eller så gör de helt enkelt ganska bra prylar.

Michelin brukar vinna, franskt… :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nädu, däremot ägde Michelin bilmärket Citroën mellan åren 1934 och 1975 (var det väl).
Ville ju bara skrämmas lite alla vet ju att franska saker är skit, Föresten särbons Peugott 206 har passerat 23000 mil nu utan annat än service o 2 bakhjulslager a 135 spänn st tycker det är riktigt dåligt att krångla så mycket?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ville ju bara skrämmas lite alla vet ju att franska saker är skit, Föresten särbons Peugott 206 har passerat 23000 mil nu utan annat än service o 2 bakhjulslager a 135 spänn st tycker det är riktigt dåligt att krångla så mycket?

Jag körde själv Peugeot i många år i stort sett felfritt. En gubbe på jobbet köpte en ny tror modellen hette 307 den var på verkstaden 14 gånger första året
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu måste jag erkänna att min erfarenhet av det franska, särskilt bilar, inte är stor. :rodnar

Däremot har jag kört tusentals mil med både M9RR och Roadtec01 och enligt denna video så stämmer mina erfarenheter.

Vill man köra långt och länge, ofta i både kyla och väta, är det Roadtec01 som gäller medans den som kör fort och vill ha bra väghållning på torr bana kör Supercorsa SP.

Att som däckstillverkare ha samma däck med olika namn verkar onödigt men tydligen är de också olika, inte bara till namnet.

1687716385556.png
1687716425694.png

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu måste jag erkänna att min erfarenhet av det franska, särskilt bilar, inte är stor. :rodnar

Däremot har jag kört tusentals mil med både M9RR och Roadtec01 och enligt denna video så stämmer mina erfarenheter.

Vill man köra långt och länge, ofta i både kyla och väta, är det Roadtec01 som gäller medans den som kör fort och vill ha bra väghållning på torr bana kör Supercorsa SP.

Att som däckstillverkare ha samma däck med olika namn verkar onödigt men tydligen är de också olika, inte bara till namnet.

View attachment 485912
View attachment 485913


Lysande, tack!

Vill man vara elak så kan man konstatera att det tyska däcksmärket (från den italienska tillverkaren) vinner testet och att det är en tysk tidning som gör testet. m9rr är lite bättre än rosso IV på några punkter förutom på de punkter där de är lika bra. Nyfiken på metodiken de använt i testet men de kanske de förklarar i det tyska klippet (min tyska haltar lite)?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lysande, tack!

Vill man vara elak så kan man konstatera att det tyska däcksmärket (från den italienska tillverkaren) vinner testet och att det är en tysk tidning som gör testet. m9rr är lite bättre än rosso IV på några punkter förutom på de punkter där de är lika bra. Nyfiken på metodiken de använt i testet men de kanske de förklarar i det tyska klippet (min tyska haltar lite)?

Vilket däck som vinner testet med mest poäng är inte det viktiga. :7peta

Det viktiga är vilka egenskaper du vill ha av däcket. :fakta

Kolla var 10-poängarna och de höga poängen är.
Vill du kunna köra i kyla långt och länge eller fort men inte lika många mil med bättre grepp?
Behöver du däck som snabbt får grepp även under 15 grader Celsius?

Är du aldrig i närheten av en bana är M9RR "bättre" men på bana gör det inget att Rosso 4 tar längre tid på sig att komma upp i värme.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top