Pirelli superbike-app

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
tjena har en fråga.
köpte mig en qstarz 818xt 10hz för att förbättra min gps signal i samsung galaxy note 2 lur när jag kör bana.
testade Pirelli superbike appen nu imorse på vägen till jobbet.
har ställt om till 5hz istället på 1hz läget som jag läste att man skulle göra någonstans.
testade doch även med 10hz läget.

det som händer är att den visar exakt min position på vägen men istället för att jag ligger i 200 som det står på min mätare så visar appen att jag legat i typ 312kmh.

ska ju köra ban i eftermiddag och vill få igång detta ju!
någon som vet någon anna bra billig/gratis app som funkar bäst i android lurar.

Med vänlig hälsning Dempa

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag körde med samma app och samma gps-puck (dock till iphone) innan jag köpte en riktig timer.

Hastigheten visades aldrig rätt, eller ja.. om det nu inte var så att jag faktiskt åkte i 1000km/h+

Däremot så stämde varvtiderna väldigt bra (jämförde mot riktig transponder vid något tillfälle), och det känns som att tiderna är det viktiga!

OBS, kör ALLTID på 10hz-läget när du kör bana.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det verkar isf kunna vara något knas med mph vs km/h
312 mph är ungefär 200 km/h (eller mer exakt 193 km/h vilket skulle vara inom den förväntade felvisningen på hastighetsmätaren)

Om fler mätpunkter säger samma sak är det ju ganska lätt att räkna om från mph till km/h, eller hitta någon inställning för det om det finns.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det verkar isf kunna vara något knas med mph vs km/h
312 mph är ungefär 200 km/h (eller mer exakt 193 km/h vilket skulle vara inom den förväntade felvisningen på hastighetsmätaren)

Om fler mätpunkter säger samma sak är det ju ganska lätt att räkna om från mph till km/h, eller hitta någon inställning för det om det finns.

Nej du, nu räknade du allt åt fel håll... :7peta

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
är racecrono så mycket bättre? har laddat ner free versionen men vill inte ladda ner den för 150 spänn.. behövs den verkligen?
vill ju om det går se spårval och liknande.
men det viktigaste är väl typ tiden som det är nu.
kommer ju inte ha så jag ser displayen när jag kör.
ska man stänga skärmen eller låta den vara på? stänger ju automatiskt om 10 min på längsta läget. kan man ta bort det isåfall?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Testade den appen igår, appen stämde precis med hastighetsmätaren i bilen...:confused:
Fast en äldre vito kanske klassas mera som buss och slipper glädjemätare? :fyllisar

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men på denna sidan står det att man ska och varför man ska ändra till 5hz för att behålla 5Hz with full DGPS capabilities

Det är säkert bra, jag borde ha skrivit kör aldrig på 1hz istället. Då blir det inte tillräckligt precist.
10 har funkat bra för mig iaf :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nej du, nu räknade du allt åt fel håll... :7peta

Tänk om, tänk rätt!!!:tummenupp

Jaja, det är tidigt på morgonen!
Jag spenderade ju tiden efter solnedgång med att pyssla om rejshojen, så är sömnbristig! :hihi
Det ska uppenbarligen vara 312 km/h -> 193 mph, men det verkar iaf vara något hittepå med enhetsblandning. Till och med NASA har ju ställt till det med sånt. ;)

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
är racecrono så mycket bättre? har laddat ner free versionen men vill inte ladda ner den för 150 spänn.. behövs den verkligen?
vill ju om det går se spårval och liknande.
men det viktigaste är väl typ tiden som det är nu.
kommer ju inte ha så jag ser displayen när jag kör.
ska man stänga skärmen eller låta den vara på? stänger ju automatiskt om 10 min på längsta läget. kan man ta bort det isåfall?

Jag körde gratisversionen förra sommaren och hade inga problem med den. Du får tider (som för mig har stämt bra) och kan kolla spår direkt i mobilen. Du kan enkelt lägga in egna brytpunkter för nya banor (start/mål, mellantider) och få information om dina tider och teoretiskt bästa varv. Testa så får du se! Jag blev bara positivt överraskad. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Racechrono funkar bra, man ser banan, spårval, inbromsningar och hastigheter och kan scrolla fram och tillbaka genom färden, bland annat. Min telefon är lite för seg med GPS-uppdateringarna så man kan öht inte lita på spårvalet (varvtiderna stämmer acceptabelt utan puck) men den går att använda med GPS-puck, vilket tar hand om det problemet.

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
+1 på Racechrono. Hastighetskurvan är lättläst, du ser hur hårt du bromsar/accelererar och kan jämföra kurvorna mellan två varv i samma set. T.ex. om en sektion varit snabbare i något annat än ditt bästa varv, så kan du se exakt var fartskillnaderna är. HiLo-bilden för varje varv är kanske det snabbaste sättet att granska körningen, du ser varje accelerations (raksträcka) högsta hastighet, och varje inbromsnings (kurva) lägsta hastighet.

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
+1 på Racechrono. Hastighetskurvan är lättläst, du ser hur hårt du bromsar/accelererar och kan jämföra kurvorna mellan två varv i samma set. T.ex. om en sektion varit snabbare i något annat än ditt bästa varv, så kan du se exakt var fartskillnaderna är. HiLo-bilden för varje varv är kanske det snabbaste sättet att granska körningen, du ser varje accelerations (raksträcka) högsta hastighet, och varje inbromsnings (kurva) lägsta hastighet.

ok och allt detta kan man se även i gratis versionen? försökte få till så man kan kolla på det i datorn med sedan ikväll men det verkar inte fungera att få in det smidigt? har pc hemma samt android lur.

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
ok och allt detta kan man se även i gratis versionen? försökte få till så man kan kolla på det i datorn med sedan ikväll men det verkar inte fungera att få in det smidigt? har pc hemma samt android lur.
Jag minns inte att jag skulle betalat för racechrono alls. Det lär finnas någon betalversion med bättre analysverktyg, den har jag nog inte. Skaffade den för några år sedan, och sedan har uppdateringarna ramlat in. Du kan exportera en session i taget: öppna sessionen -> klicka på knappen intill soptunnan -> välj format och filnamn. vbo-formatet är väl det som de flesta program vill använda, men det finns även csv.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Jag provade appen idag, 92-99,xxkm/h enligt appen med 90km/h på farthållaren (bil årsmodell 2014) inger ju inget särskilt förtroende.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag provade appen idag, 92-99,xxkm/h enligt appen med 90km/h på farthållaren (bil årsmodell 2014) inger ju inget särskilt förtroende.

Vilken app provade du? Pirelli Superbike eller RaceChrono? Använde du den interna GPS:en med 1 Hz eller en GPS-puck med 10 Hz?

Jag upplever att RaceChrono har varit tillförlitlig med den interna GPS:en, men det blev riktigt bra med en GPS-puck.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Vilken app provade du? Pirelli Superbike eller RaceChrono? Använde du den interna GPS:en med 1 Hz eller en GPS-puck med 10 Hz?

Jag upplever att RaceChrono har varit tillförlitlig med den interna GPS:en, men det blev riktigt bra med en GPS-puck.

"Diablo SBK" / Pirelli med intern GPS, Iphone 5S.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag har hamnat utanför banområdet på Gåsen med RaceChrono med den interna GPSen (Och med andra laptimers på telefonen med iofs), den är inte helt tillförlitlig men överlag så hamnar den rätt på varvtider på tiondelar, men bättre är det inte. Med puck är den lika bra som pucken är.
En bra dag med klart väder så kan den interna GPSen vara rätt okej däremot.

Och jag gillar RaceChrono i övrigt. Lättöverskådligt med mycket information.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin