Placering av inbyggnadsugn - matos

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ska byta kök och letar nu inbyggnadsugn.
Vill montera ugn + micro i ett skåp som inte är i anslutning till köksfläkten.
Var in till HTH och snackade lite om det och fick då tipset att leta efter en ugn som går att utrustas med fett/matosfilter.
Problemet är att hitta ugnar där man faktiskt kan hitta det till, endera dåligt specat eller omöjligt att se.
Är ett sådant filter helt onödigt, rätt ok men funkar utan eller av karaktären "jag dör om jag inte har ett fettfilter i ugnen)?

Konstruktionen på filtret är ju inte direkt avancerad och det känns som det relativt regelbundet behöver rengöras.
Andra tankar kring detta?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Om det är liknande sådana som finns i spisfläktar som inte har utsug så lär det funka alldeles värdelöst och behöver rengöras titt som tätt.

Nu blir det väl sällan riktigt lika mycket os från ugnen som från en stekpanna dock.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag har en sån setting och har inte sett röken av filter. Var finns det nånstans? :va Ett sådant filter är inte nödvändigt, inte i mitt hushåll iaf.

Tjita1

Guest
Fläkt/filter till ugnen? Vi har aldrig köksfläkten igång när vi kör nåt i ugnen, det har aldrig behövts.. Vad skulle det vara bra för? Ugnen är ju nästan tillsluten ändå, det är först när man öppnar den det kan komma ut ånga. Och att det luktar mat/kanelbullar/valnötslimpa i huset tycker jag bara är trevligt. Fläkt till ugnen är ett ickeproblem, så köp du valfri ugn och montera bara, det blir utmärkt. Så vida du inte typ tänker flottyrkoka munkar 12 timmar per dag, men det brukar man väl inte göra i ugnen till att börja med ändå..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har inbyggnadsugn i ett skåp som inte ligger i anslutning till fläkten och enda gången jag saknar fläkt är när något med Gorgonzolaost befinner sig i ugnen, inte annars.
Finns det en fläkt i samma rum som är någorlunda kraftig så suger den ändå ut det lilla os som kan uppstå efter en stund.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tack för allas kommentarer, går på känslan att det förmodligen inte spelar så stor roll.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO