Aidantausta
Guest
Lågfartsbana 1 begränsning bredd?
Se inlägg #10!
Se inlägg #10!
Last edited:
Detta har jag iallafall inte hört talas om (någon annan får inflika om det är sant).Vid körning ut på landsväg bör man ju hålla sig till höger medans man får upp farten ut ur en korsning, därefter kontrollera bakomvarande och sen kliva längre in i körfältet beroende på situation.
Men i stadstrafik då? - bör jag där direkt i/efter korsning eller rondell ligga mitt i körfältet eller gäller samma sak där att man ska ligga till höger och kliva ut först när man fått upp farten och kontrollerat bakomvarande?
Aha se där, verkar som att jag har missuppfattat lite av det jag läst i MC-boken. Har själv också tyckt att det känns lite "overkill" men då är det ju bara yttligare en sak mindre att tänka på då
Om jag ska övergå till något helt annat utan att starta en ny tråd, Lågfartsbana 1.
Finns det någon begränsning i bredd på banan vid vändning vid den sista konan?
Enligt beskrivningen i MC-boken finns en 4m bred spärrlinje 4m bortom sista konan, betyder det att banan är så bred och att jag endast får ta ut 2m i sidled från sista konan eller får man gå ut mer?
Har försökt kolla klipp på youtube osv men blir inte dessto klokare för det.
Har tränat med max 2m i sidled och det funkar ju. Även om det är jäkligt tight, med styret i max utslag och hojjen på gränsen till att tippa. Utan begränsning i sidled är det en barnlek.
Ta plats! Försök inte hålla dig till höger eller vänster, utan ligg mitt i och äg din plats på vägen.
Ungefär så sa min trafiklärare en gång i tiden.
Står du vid ett rödljus vill du absolut inte ha nån bil bredvid dig.
...utom när du glider fram mellan bilarna och själv ställer dig där såklart...
Jag brukar hålla mig i mitten av filen för att undvika att några stressade plåtlådepiloter försöker klämma sig förbi. Har hänt mig ett par gånger och det är förbannat otrevlig upplevelse när de upptäcker att det kommer en refug därframme och så girar de åt det håll jag befinner mig på MC.
Jag ställer mig också mitt i filen för vänster/högersväng av samma anledning, haft puckon som gett sig ut och kört bredsides med mig genom korsningar och liknande och sedan helt enkelt tvingat mig köra på fel sida om en refug.
Vad de säger om det på uppkörningen vet jag däremot inte, minns inte hur jag körde på den...
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |