Plasmaskärare eller kombinerad tig, plasma

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Konstaterar att jag skulle behöva en plasmaskärare, jobbigt och tråkigt att nöta skiva efter skiva men vinkelslip i tjockare material.

Just nu har jag två objekt som det behöver skäras i, en traktorsnöslunga som skall fixas till efter haveri med inmatarskruven och sen tänkte jag göra arbetsbänkar till nya garaget och har lämpligt material för underdelen till bänkarna men det dock i ca 10 mm tjocklek. Lär dock bli stadiga bänkar med bra vikt i så dom inte flyttar sig ;)

Är inte sugen på att lägga ut nån större förmögenhet på en plasma då jag förmodligen inte kommer att använda den så mycket utan mer en bra och ha grej vid rep av större grejer som tex snöslungor då jag kör ganska många timmar per år med traktor och snöslunga på isvägar så har jag nästan minst ett haveri varje säsong. Behöver nåt som klarar min 10 mm med hyfsat snitt, behöver dock inte vara skit snyggt.

Vad tror ni om nåt sånt här? https://svetsshop.se/shop/cut40-pilot-plasmaskarare-177p.html

Verktygsboden har ju en kombinerad tig och plasma, nackdelen är väl att denna har kontakttändning https://verktygsboden.se/plasmaskaerare/plasmatigmma-ct416

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Intressant, om någon guru klargör i tråden; Hur lite tryckluft krävs till plasma? Tänker på så mobil lösning som möjligt.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Intressant, om någon guru klargör i tråden; Hur lite tryckluft krävs till plasma? Tänker på så mobil lösning som möjligt.
Är ingen guru men det finns plasma med inbyggd kompressor så borde inte behövas så stora mängder luft

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick låna en CUT40 av en kompis, dock har jag inte tid att testa den närmaste veckan pga att vi håller på att flytta ut ur gamla huset och ska vara ute till nyår :huvet

Enligt kompisen som äger maskinen gå det inte år mycket luft utan man klarar sig med en lite bärbar kompressor, jag ska testa med min lilla billiga portabla kompressor då vinkeljärnen som jag skall skära för att bygga arbetsbänk av ligger i ett uthus lång ifrån min stationära kompressor.

Dock är jag nog inne på nåt lite kraftfullare maskin om jag köper, hade ju varit fint att kunna skära loss tex skopstål men då är man ju uppe i 20-25 mm tjocklek.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fick låna en CUT40 av en kompis, dock har jag inte tid att testa den närmaste veckan pga att vi håller på att flytta ut ur gamla huset och ska vara ute till nyår :huvet

Enligt kompisen som äger maskinen gå det inte år mycket luft utan man klarar sig med en lite bärbar kompressor, jag ska testa med min lilla billiga portabla kompressor då vinkeljärnen som jag skall skära för att bygga arbetsbänk av ligger i ett uthus lång ifrån min stationära kompressor.

Dock är jag nog inne på nåt lite kraftfullare maskin om jag köper, hade ju varit fint att kunna skära loss tex skopstål men då är man ju uppe i 20-25 mm tjocklek.
Vad är det för märke på den cut40 ?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Vad är det för märke på den cut40 ?

Det är en sån här Juba Giant https://svetsshop.se/shop/cut40-pilot-plasmaskarare-177p.html

Väntar med spänning att få testa den men jag är i slutspurten av en flytt så det finns inte tid för det än, sen måste jag få ordning i garaget så jag vågar tända den för just ny står lite av varje i garaget på mellanlagring.

Är det nån som har koll på om det finns nån "standard" på slangpaket, munstycken och sånt då det gäller plasmaskärare? Kan ju vara bra att veta om så man inte köper nåt som det sen inte går att få tag på reservdelar till.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning