Plasmaskärmar?

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Någon som vet något om detta?

Eller vet någon site som vet något om det?

Tittade lite lätt på en sådan här:
LG MZ-42PZ44

Skärmstorlek 42" 16:9 format
Upplösning 852x480 (W-VGA)
Antal färger 16,770000
Ljusstyrka 1000 cdm
Kontrast 1200:1
Betraktningsvinkel Minst 160 grader (H/V)
Ingångssignal PAL/SECAM/NTSC,HD,VGA, S-XGA
Delad bildfunktion Ja
PC in D-sub 15, DVI-I
Video in 2 st scart (1 st RGB)
S-Video in DIN 4-Pin
Volt 230V
Storlek BxHxD mm 1033x622x81

Vet att det finns säkert bättre, men det börjar barka iväg i priset så väldigt då..

Ju högre ljusstyrka ju bättre eller?
Kontrast? också där högre siffror bättre?

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Var inne och snackade TV med en lokal handlare för 1 v sedan.
Han avrådde mig till att köpa en plasma TV.
Tydligen så är dom som med projektorena, man måste byta "nåt" i dom efter ett visst antal timmar, likt lampan i projjen.
Detta skall vara mycket dyrt. Han föreslog LCD som ett mycket bättre alternativ.

Kolla upp detta innan köp så du inte får en överaskning om ett år eller 2

Själv köpte jag en 44" bakproj. TV istället.

Therudeboy

Guest
Bild röret eller liknande är det du måste byta, tror dom har en brinn tid på ca 2000h eller kan vara mer.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
LCD är klart mkt bättre... men också sjukt mkt dyrare om du vill ha +30"

men räkan med att du kan titta normalt på en plasma i 3-5år innan du änns märker en försämring

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag kör med en 42" bakproj tv. Men tyvärr fick jag något jävla mondags ex. så autofokuseringen för röda linsen gick sönder.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
I mikrodatrorn så var där med ett test nyligen. Troligen var det förra lr förrförra nr: et. Där jämförde dom 2 LCD skärmar mot 2 plasma skärmar o det var en LCD som vann. LCD är inte bäst på allt men utvecklingen går framåt väldigt mycket snabbare än för plasma o snart kommer troligen priserna att sjunka när nästa generation kommer.

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Det är snarlik bild på Plasma samt LCD, men "brinntiden" på LCD:n är bättre. En annan sak att kolla på är upplösningen, om man jämför de billiga med de dyra plasma apparaterna med varandra så är det i stort sätt bara upplösningen som skiljer åt. Dyr = bra upplösning. För att få HDTV stöd ska man en god bit upp. Sen beror det givetvis på hur du använder tv:n, om du bara tänkte kolla på film med den i "filmrummet" eller ha den skvalandes i bakrunden 5-6 timmar om dagen. Gäller det första så kan du lika gärna köpa en plasma, för den kommer hålla en god stund i alla fall. Så resonerar i alla fall jag.

Edit: Det du undrade om kontrast och ljusstyrka stämmer upp till en viss gräns. Ljusstyrkan visar ett värde som egentligen inte säger mer än en siffra. Om du har tv rummet i källaren med små fönster klarar du dig kanske med ??? medans om du sitter med panoramafönster i sydläge kanske du måste ha ???X10 för att se bilden bra. Kontrast är ett värde som talar om hur svart svart är i förhållande till vitt.

Kanske lite matnyttigt?
// Wip

Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
det värsta som finns är när folk som Henke o vissa andra här bara babblar på massa rykten o gud vet vart dom fått informationen ifrån......
Snälla ta reda på fakta innan ni uttalar er.
PLASMA håller längre än TV.
TV=ca 10.000h
PLASMA=ca15.000h

inget skall bytas hit o dit efter ett visst antal timmar.
LCD håller i ca 60.000h och är skiitsvåra att tillverkas i 50-60" därav priset på lcd.

//R

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
För att återgå till ditt plasmaköp, hur mycket skulle du få betala för den???

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Ravetrancer skrev:
inget skall bytas hit o dit efter ett visst antal timmar.

//R

Där har du fel gosse.
Plastman måste fyllas på efter ett tag den blir förbrukad i "grova" drag kan du jämnföra det med A/C i en bil som oxå måste fyllas på.. inte direkt ofta men det skall göras..

Plastman blir sämmre efter en tid

Som MAttias säger :
SÅ E DET!!!!! :fakta :fakta :fakta :fakta :fakta

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Gandalf skrev:
Där har du fel gosse.
Plastman måste fyllas på efter ett tag den blir förbrukad i "grova" drag kan du jämnföra det med A/C i en bil som oxå måste fyllas på.. inte direkt ofta men det skall göras..

Plastman blir sämmre efter en tid

Som MAttias säger :
SÅ E DET!!!!! :fakta :fakta :fakta :fakta :fakta

Nja.. men det är inget en privat person märker, möjligtvis en teve som på dygnet runt på någon offentlig plats som kan börja bli dassig efter nåra år

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
:D
kajlyl skrev:
Nja.. men det är inget en privat person märker, möjligtvis en teve som på dygnet runt på någon offentlig plats som kan börja bli dassig efter nåra år

En privat persson som vet vad han har för nått och e intresserad uatv det märker att bilden inte blir lika skarp längre.

Sen att min mamma lika gärna kan sitta framför en lexor burk på 20 tum e en annan sak :D

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Ravetrancer [/i][B] PLASMA håller längre än TV. TV=ca 10.000h PLASMA=ca15.000h inget skall bytas hit o dit efter ett visst antal timmar. LCD håller i ca 60.000h och är skiitsvåra att tillverkas i 50-60" därav priset på lcd. [/B][/QUOTE] Precis vad jag hört/läst också skrev:
För att återgå till ditt plasmaköp, hur mycket skulle du få betala för den???

Skulle få betala.. det vet jag inte..den låg på runt 35k på billigaste stället såg jag.. så runt 30-45 kanske det rör sig om.
Inget bestämt bara lite lösa funderingar än så länge.

Annars så är det alltså någon 42" skärm vi snackar om och en LCD sådan finns inte en riktigt i samma prisklass äcven om det nu skulle vara bättre.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy