Plastimport från USA

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Är det någon som vet hur det funkar med moms+frakt+tull om man (privat) importerar enstaka plastdelar till japanska sporthojar från USA? Hur mycket kosing i runda slängar får man addera till inköpspriset?

mvh
/NIsse

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
tl1000r-nisse skrev:
Är det någon som vet hur det funkar med moms+frakt+tull om man (privat) importerar enstaka plastdelar till japanska sporthojar från USA? Hur mycket kosing i runda slängar får man addera till inköpspriset?

mvh
/NIsse

När du beställer, säg att du betalar moms här i Sverige (om det nu går alltså) så kanske du har tur att inte tullen kollar detta paket........nån som vet 100 % säkert..............

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
Vet att det är lite off topic, men jag beställde plast til bilen från Australien och jag åkte på både skatt och moms på det som jag importerade. :(

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Dweezil skrev:
Vet att det är lite off topic, men jag beställde plast til bilen från Australien och jag åkte på både skatt och moms på det som jag importerade. :(

aha...men vad fick du pröjsa för skatt och moms (och tull?)?

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Re: Re: Plastimport från USA

R1 Uffe skrev:
När du beställer, säg att du betalar moms här i Sverige (om det nu går alltså) så kanske du har tur att inte tullen kollar detta paket........nån som vet 100 % säkert..............

xakt...man vet ju aldrig med tullen, men jag föredrar att beräkna på "worst case scenario" så slipper jag stå där med skäggstubben i brevlådan.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Betsällde en STi Vinge till en Subaru Impreza från Graham Good i England. Dom la på VAT (deras moms 17%) + frakt.
Behövde inte betala nån svensk moms alls... Kanske beror på att det var inom EU, vad vet jag... :confused:

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Macke skrev:
Betsällde en STi Vinge till en Subaru Impreza från Graham Good i England. Dom la på VAT (deras moms 17%) + frakt.
Behövde inte betala nån svensk moms alls... Kanske beror på att det var inom EU, vad vet jag... :confused:

alright...alltså är det förmodligen USA-moms + eventuell svensk moms (25%) som läggs till.

Någon som vet något om fraktkostnad - delen jag pratar om är en kuts till en TL1000R (väger max 5-6 hekto).

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
tl1000r-nisse skrev:
aha...men vad fick du pröjsa för skatt och moms (och tull?)?

Tror att det blev runt 20% i skatt och sen 25% moms på det....

Skulle bli 18 000, men hamnade på 27 000...

Det blev att ta ett lån för att betala det extra...

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Dweezil skrev:
Tror att det blev runt 20% i skatt och sen 25% moms på det....

Skulle bli 18 000, men hamnade på 27 000...

Det blev att ta ett lån för att betala det extra...

Jösses...ja, det kostar att ligga på topp. Men det är just det jag är rädd för: att plastbiten ska levereras med en räkning som är 250% högre än vad jag räknat med. Vad gör man då? (Ja, tar lån kanske. :) )

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kolla upp riktigt nog vad det är för utgifter som du kan åka på...

..Jag kände bara att jag ville ha den plastbiten (kjolpaket) och beställde den utan att tänka mig för, nu kan man få den i England för något mindre pris skeppat och klart.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
190£ ville engelsmännen ha för att frakta ett kåpset. Lyckades till sist komma undan med 900pix. Tänk på volym när du beställer stora grejor. (vikt 10Kg volym 0.5m3 i detta fall)

Trippelåtta

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 888 Strada, LEM 50cc
Vet att när man beställer delar mellan olika delstater i USA så läggs det inte på någon skatt, Beställer man därimot inom samma delstat får man betala skatt
Jag gissar alltså att du sliper betala USA skatt.

LO_R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -99
Det borde gå att få firma du ska handla av i usa att skicka paketet som en "gåva" så att du inte behöver förtulla det i sverige och därmed slippa momsen. Tänk på bara att en gåva kan inte försäkras, så kommer din försändelse bort på vägen kan du inte få någon ersättning eftersom en gåvas värde inte får uppgå till mer än en viss nivå.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...