Platt-TV: LCD vs. LED vs. PLASMA

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
jag har blivit lite sugen på att köpa en ny platt-tv, den jag har nu är en samsung 27´och den är väl runt 3.5 år gammal eller nåt sånt. m.a.o är den en dinosaurie.

till att börja med vet jag inte riktigt skillnaderna mellan de olika varianterna som finns numera; jag har för mig att 'led' är en utveckling av 'lcd', men rätta mig gärna om jag har fel. och 'plasma' vet jag ingenting om, mer eller mindre.

förklara gärna på enkel svenska vad skillnaderna är och ge mig dessutom tips och råd på platt-tv.

främst vill jag skaffa en större och modernare tv, för att spela xbox/ps3 spel framförallt, samt se film.

jag har fått tips på en platt-tv och det är denna - panasonic tx-p42v10 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420236), som tydligen har fått bra resultat i tester.

tack på förhand.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Väldigt enkelt sammanfattat.
Plasmans fördel är att den gör sigf väldigt bra för just film och TV av tre orsaker:
- Bra färgåtergivning
- Bra svärta
- aldrig problem med eftersläpningar
- (och en fjärde bonus är att plasmorna ofta klarar analoga signaler(t.ex kabeltv) bättre)

LCD:ernas stora fördel är upplösningen då de i praktiken är stora datorskärmar. Vill du i hög utsträckning använda TV:n för att spela TV & datorspel och som en extra skärm till datorn för att surfa och jobba och göra annat så är LCD:n att föredra eftersom den helt enkelt har en överlägsen upplösning.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Plasmans fördel är att den gör sigf väldigt bra för just film och TV av tre orsaker:
- Bra färgåtergivning
- Bra svärta
- (och en fjärde bonus är att plasmorna ofta klarar analoga signaler(t.ex kabeltv) bättre)

LCD:ernas stora fördel är upplösningen då de i praktiken är stora datorskärmar. Vill du i hög utsträckning använda TV:n för att spela TV & datorspel och som en extra skärm till datorn för att surfa och jobba och göra annat så är LCD:n att föredra eftersom den helt enkelt har en överlägsen upplösning.

Stämmer bra!
LCD'erna har sämre betraktningsvinkel med, plasman funkar oavsett om du sitter lite på sidan eller rakt fram.
LCd'n blir lite som en dataskärm, kolla lite från sidan så blir allt grått.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
- Bra färgåtergivning
- Bra svärta

ok, så 'lcd' är ditt tips. har du tips på modell också?

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
Street Triple R, -12
tack!

varför 'led'?

Bättre färg- och kontraståtergivning. Mindre strömförbrukning. Tunnare.

Sen så finns ju OLED också men jag tror den tekniken är lite finurlig att tillämpa på större ytor.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Stämmer bra!
LCD'erna har sämre betraktningsvinkel med, plasman funkar oavsett om du sitter lite på sidan eller rakt fram.
LCd'n blir lite som en dataskärm, kolla lite från sidan så blir allt grått.

Har du kollat på dagens LCD:er?
Har själv en 46" Samsung och den kan du stå nästan rakt från sidan och fortfarande inte lida av att det blir grådassigt.

Om du skall använda den till något annat än bara TV så skulle jag rekommendera LCD... så snart du kopplar en dator/konsoll till den så blir det bättre på LCD än Plasma är min erfarenhet.
Sen om du väljer en traditionell LCD eller en LED-LCD är upp till dig, själv kunde jag inte motivera priset som kommer med LED.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
LED är inte en egen typ av panel utan är LCD fast med lysdioder som bakljus istället för CCFL.
Finns LED-tv som kan släcka ner delar av panelen, har jag för mig, för bättre svärta. Tror dock dessa fortfarande är mycket dyra.

Jag hade helt klart köpt en plasma i dagsläget om jag ville spela TV-spel och se på film.
Ska dela lägenhet med en kompis när jag flyttar hem till Sverige och vi kom fram till att han skulle köpa en LG 50PS8000.

Full-hd plasma på 50" för under 11000 känns riktigt najs. Han har dock inte fått den än men det verkar vara en kanontv för det priset.

edit: Upplösning är inget argument då dagens plasma och LCD båda har 1920x1080 pixlar :fakta

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
LCD:ernas stora fördel är upplösningen då de i praktiken är stora datorskärmar.

Fast nu finns ju även plasma med full-HD till lågt pris så den nackdelen är borta. Jag har hela tiden utan problem använt min gamla 42" plasma med 1024x768 som datorskärm till mediadatorn, surfar m m från soffan.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ok, så 'lcd' är ditt tips. har du tips på modell också?

Ja, om du tänkt använda den hyfsat mycket som skärm så hade jag röstat på LCD även om jag är plasmaanhängare när det gäller film & TV.

Vad det gäller modeller så är jag ganska ouppdaterad men jag hade nog sagt att det vid LCD-inköp är dumt att vara dumsnål. Lägg hellre en tusenlapp eller två extra på att få en bättre skärm istället för att köpa något billigt elkedje-krafs.
R1Uffe brukar ha bra koll på apparater så fråga honom.

Kanske något åt det här hållet?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410575

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
Street Triple R, -12
ok. kollar du på korvis' svar, säger han att plasman är bättre på det (tolkar jag det som iaf).

har du tips på märke och modell?

Samsung visade en ny på CES-mässan nyligen, C9000 tror jag att den heter. Vet dock inte när den kommer till Sverige. Kommer att finnas i 46- och 55 tum. Apsnygg, tunn som en bläckpenna.

Vad gäller plasma kontra LED så brukar det väl sägas att plasman kommer till sin rätt främst på riktigt stora skärmar?

Bifogat

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    36.9 KB · Visningar: 147

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ok. kollar du på korvis' svar, säger han att plasman är bättre på det (tolkar jag det som iaf).

har du tips på märke och modell?

LED-belysta LCD har bättre färg och kontrast än andra LCD-skärmar. Plasmorna är däremot generellt sett bättre ändå även om LED-tekniken gjort att LCD kommit ikapp en aning när det gäller just dessa faktorer.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad gäller plasma kontra LED så brukar det väl sägas att plasman kommer till sin rätt främst på riktigt stora skärmar?

Den stora skillnaden ligger väl främst i att plasmorna är mer ekonomiska när man pratar stora skärmar.

Tittar man på skärmar över 60 tum börjar LCD:erna på 119000 och går upp till 300000:- En 60-tumsplasma kan du köpa för 25000:-

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Jag har den fast 46"... pröjsade 11,495:- på Webhallen. Riktigt nöjd med den till både blueray, PS3 samt digitaltv.

Samsung visade en ny på CES-mässan nyligen, C9000 tror jag att den heter. Vet dock inte när den kommer till Sverige. Kommer att finnas i 46- och 55 tum. Apsnygg, tunn som en bläckpenna.

Den skall komma till sommaren, men räkna inte med några reapriser direkt.

Varför får man bättre färgåtergivning med LED belysning?
(Ja det var menat som en FRÅGA o inte som en diss! :) )

Därför att självaste bakgrundsbelysningen styr mycket av hur färg och kontrast kommer fram... CCFL är lysrör från sidorna som försöker lysa upp hela skärmen medans LED kan du lägga en matta bakom hela bilden och belysa allt med samma styrka. (alla kör inte med led på det viset, men de som gör har vansinnigt bra bild)

Helt enkelt bättre "lampa" för bilden kan man säga.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Ja, om du tänkt använda den hyfsat mycket som skärm så hade jag röstat på LCD även om jag är plasmaanhängare när det gäller film & TV.

Vad det gäller modeller så är jag ganska ouppdaterad men jag hade nog sagt att det vid LCD-inköp är dumt att vara dumsnål. Lägg hellre en tusenlapp eller två extra på att få en bättre skärm istället för att köpa något billigt elkedje-krafs.
R1Uffe brukar ha bra koll på apparater så fråga honom.

Kanske något åt det här hållet?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410575

ok.

när du menar med 'skärm', menar du att man använder den 'som en dator' osv? jag har inga sådana planer utan ska ha den bara som en tv, mest för att spela xbox/ps3 samt dvd-filmer då och då.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år