Plattan på plats i axeln- tack för alla tips!

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Tjena igen alla,

...en liten uppdatering

Tack alla som kom med mycket upplysande inlägg och tips beträffande skador i nyckelbenet. Blev opererad nio dagar efter olyckan (12/6) efter många om och men. Den ledande ortopedkirurgen i Sverige tyckte att axeln inte behövde opereras. Konsulterade ett antal läkare, varav en till och med hade råkat ut för samma skit, varav uteslutande alla rekommenderade en operation. En operation innebär naturligtvis alltid en risk, men så länge man pratar om folk i icke pensionsoldern kan man rekommendera en operation av div anledningar. Nu ska man inte ropa hurra riktigt än, då en operation återstår då plattan ska avlägsnas (om ca 4 mån), om jag har förstått det hela rätt? Äter 2 typer av morfintabletter just nu, så man är ngt snurrig ( hög). Blev sjukskriven i 3 veckor men tänker börja jobba nästa tisdag.
Med andra ord det hela verkar rätt odramatiskt om ni förstår vad jag menar.

Om ngn vill veta mer exakt hur operationen gick till med allt vad det innebär, så hör av er gärna direkt till mig. Har dessutom hunnits bli ganska insatt på olika grader av ac lux och när man ska operera, eller när det inte är alls nödvändigt etc. Har också hunnits knyta kontakt med ett antal läkare på lite olika håll i landet. Hojta till bara så hjälper jag till så gått det går!!!

Passar även på och tacka min tjej Kicki som har haft djävulsk tålamod med mig dom senaste veckorna Hon har också följt diskussionen här på sajten med stort intresse och är imponerad av sammanhållningen bland hojfolket

Med vänliga sommarhälsningar M, ...och kör försiktigt

Dartman

Von Dartman egentligen....
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Yamaha WR450F 2003
Härligt o höra, väntar(fel ord kanske) fortfarande på min första riktiga krasch.
Sätta hojen i en skåpbil i 40 k/mh räknas nog inte !

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Ta bort??

Tjenare!
Blev opererad för ca 2 veckor sedan ,men fick ingen information om att jag skall ta bort skräpet sedan. Jag har ngt som liknar mera en kedja eftersom det gick av på flera ställen.Bör jag ta kontakt med min läkare eller skall jag bara antaga att det skall sitta kvar?? /Fredrik

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
Härligt o höra, väntar(fel ord kanske) fortfarande på min första riktiga krasch.
Sätta hojen i en skåpbil i 40 k/mh räknas nog inte !

bra tanke gång,, då lär det garanterat hända en värre krasch.

mvh

Tjenare!
Blev opererad för ca 2 veckor sedan ,men fick ingen information om att jag skall ta bort skräpet sedan. Jag har ngt som liknar mera en kedja eftersom det gick av på flera ställen.Bör jag ta kontakt med min läkare eller skall jag bara antaga att det skall sitta kvar?? /Fredrik

eh ta du kontakt med din läkare,, verkar ju konstigt om du ska ha den kvar?

om det inte är nått material som kroppen bryter ner.,

Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
.......
Passar även på och tacka min tjej Kicki som har haft djävulsk tålamod med mig dom senaste veckorna Hon har också följt diskussionen här på sajten med stort intresse och är imponerad av sammanhållningen bland hojfolket

Med vänliga sommarhälsningar M, ...och kör försiktigt

det lönar att ligga på sig !!! .. knäckte mitt rakt av i våras när
jag välte med hojen .. men hade tur, fick en 8 att hålla axlarna
tillbaka... och gick bra, har bara liten bula på benet som visar brottet ..

men kan inte sova på högersidan än , har jag 2 kuddar går det bra
men vaknade i morse o kunde inte röra höger armen, enligt ortopeden kan
det ta uppemot 1 år innan det är bra .. annars får man kolla det nogare ..

men skönt att du fick som du ville, hoppas resten går bra :tummenupp

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Angånde plattor i kroppen.

Det verkar vara lite olika ,men enl min läkare så tar dom inte bort den om den inte stör eller man får problem av den.

Han hade bara tagit bort en på ca 10 års tid ,killen som hade den spelade bandy 2 dagar efter opretaionen och knäckte den :näsblod

Blir såret infekterat så se till att få pencelin,enl min doktor så "sätter" sig gärna infektionen i plattan och biter sig kvar om det får chansen.

Last edited:

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Angånde plattor i kroppen.

Det verkar vara lite olika ,men enl min läkare så tar dom inte bort den om den inte stör eller man får problem av den.

Han hade bara tagit bort en på ca 10 års tid ,killen som hade den spelade bandy 2 dagar efter opretaionen och knäckte den :näsblod

Blir såret infekterat så se till att få pencelin,enl min doktor så "sätter" sig gärna infektionen i plattan och biter sig kvar om det får chansen.

hmm Fint det låter som mitt sår =(. Pencelin får det bli.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024