Plattkörda Battlax

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har precis lagt handpenning på en FJR 1300.
Vid provkörningen kändes det lite konstigt att svänga vilket verkar bero på att däcken plattkörts.

Däcken är av typen Bridgestone Battlax vilka har en hårdare del mitt på däcket.
När man känner med fingret över både fram- och bakdäck märks det tydligt en kant där däcken blir platta över en yta på ca 2 - 3 cm.

Jag har själv en aktiv körstil och undrar om däcken kommer att "runda till sig" på egen hand när man brännt på ett tag?
Säljaren av hojen trodde också att det bara var en tillfällig utplattning i samband med vinterförvaring. Några kommentarer på det?

Däcken är väldigt fräscha med mycket bra mönster (fast de gått 500 mil). Så det känns lite onödigt att byta ut dem.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kör på om inte däcken är utnötta och du inte har pengarna över, med tanke på att framdäcket är platt skulle jag dock bytt hyfsat snart för att få vettiga köregenskaper.

Hojen är rätt tung och de flesta kör den på större vägar = plattslitna däck. Att de blivit så över vintern är bortförklaringar. Förmodligen blir de aningen bättre, men räkna med att iaf bakdäcket tar slut runt 8-900 mil. Helt klart ger det konstiga egenskaper, men man vänjer sig ganska snabbt, och sedan blir man glatt överraskad när man får på nya däck. Hojen svänger så lätt... :)

Sen har generellt inte mönsterdjupet så mycket att göra med om däcken är slut eller inte, det finns annat som påverkar grepper mer än om man slitit bort allt gummi.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jo, har hört om vissa däck som blir rejält halare de sista 100 milen fast det är gott om mönster kvar.
Tack för inputen.

Är det annars rätt däck att gå på för en hoj i den viktklassen?
Jag provade vanliga Diabolo sportdöck till min förra Pan European och bakdäcket var helt slut efter 400 mil :(

Jag vill ha en bra kompomiss mellan slitstarkt och bra grepp (med fokus på bra grepp).

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är det annars rätt däck att gå på för en hoj i den viktklassen?
Ja, det tror jag. Beror ju på vilket Battlax, men 021 eller vad de heter är nog rätt för den. Många tycker att Metzeler Z6 har bättre egenskaper i pressade lägen, men den typen av däck är helt rätt.

Lonewolf

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04 Såld. Nu Ducati 848-08
Sen har vi det här med däckstryck. Vet grabbar här hemma som funderade på varför mina bandäck överlevde så många mer mil mot deras. Vi åkte nog ungefär lika..tror faktiskt att jag använde mer sida än vad de gjorde.. Visade sig att jag åkte med något mer tryck än vad de gjorde. Däcket inte blev så platt i profilen. Sen har vi fjädringen.. Det är mycket som spelar in på avgörandet av däck.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
@Lonewolf
Japp. Det är mer än vad en vanlig dödlig mäktar med ;)

@all
Tur att det finns folk som vill dela med sig. :bugar

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
touringkörd:)Med platt mitt, brukar inte vara någon konstigt igentligen, kör på tills däcket är slut, även om övergången kan kännas lite knepig, med känslan blir helt annorlunda med nya runda däck:tummenupp

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Kasta skiten om det är gubbhylla på det!! Lär ju knappast bli bättre!

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag funderar seriöst på att göra mig av med framdäcket (eller i alla fall byta ventil).

Jag har problem med att lufttrycket sjunker hela tiden. Det räcker med att det gått ner under 2.7 kg så blir det astungt att styra.

Vid 2.8 är det lekande lätt. Hur kan ett hekto göra så stor skillnad :va

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Jag funderar seriöst på att göra mig av med framdäcket (eller i alla fall byta ventil).

Jag har problem med att lufttrycket sjunker hela tiden. Det räcker med att det gått ner under 2.7 kg så blir det astungt att styra.

Vid 2.8 är det lekande lätt. Hur kan ett hekto göra så stor skillnad :va
Kolla med såpvatten så du inte har nått sittandes i däcket.Annars kan det vara en ventil som börjar läcka vid lite fart.
Angående battlax däcken så har Bridgestone däck som är anpassade för fjr:en.Står i deras listor vilka det är.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ang tillfällig utplattning så försvinner den fort.
Men då är det ju platt på ett visst ställe, inte runt hela däcket.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hittade en tråd igår om Battlax -021 där flera andra har problem med de däcken
http://www.fjrforum.com/forum/lofiversion/index.php/t108729-50.html

Får se om det går att få tag på den äldre generationen av -020 eller något annat som passar.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Fixade ett par Metzeler Z6.

Var nog med trycket som nämnts tidigare. Fram blir det snabbt hajtänder annars. Jag kör också en tung hoj som antagligen är än mer framtung än din och den kräver minst 2.6 fram. Att det tar slut bak lastar jag vridmomentet för.:)

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Boken säger 2.7 fram (och 2.9 bak).
Metzeler-däcken bak saknar mönster mitt på, så nu är det helt lagligt att köra tills tråden syns :D :yoparty

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Investera i nya däck! Det ska vara kul att köra hoj, och med dåliga däck blir det inte det.

Michelin Pilot Road 2, är ett mycket bra touring/sportdäck.

Annars - ett fattigmansknep jag tog till på kompisens plattkörda däck var:

Pallade upp hojen på depåstöd, körde på ca 50 km/h, la an en rasp mot själva skuldran som bildats. Gummit sprutade frisk, och det blev betydligt mycket bättre iaf.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Metzeler Z6 har inget mönster mitt på slitbanan även när de är nya.
Bara en massiv samling av gummi som kan slitas länge.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...