Pluddrande gång Suzuki GSXR 750 -96

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Tänkte få lite inputs från er kompetenta skruvare. På sistone har min GSXR750 börjat bete sig lite tråkigt Den går inte rent utan pluddrar och rycker lite, det kommer även baktändningar ibland. Fenomenet visar sig tydligast när man kör på lågt varv. Soppaförbrukningen har gått upp från 0,6 till 0,8 och under normal körning blir motorn inte lika varm som förut (japp kallare ute men inte så jäkligt) kommer kanske upp i drygt 60 grader mot tidigare runt 80. Om jag stänger hojen efter någon mils runda så är den ruskigt svårstartad efter det, om den över huvudtaget vill starta alls. Min misstanke är att det är behov av ventiljustering men det är bara en vild gissning. Kan felaktigt ventilspel ge dylika fenomen?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, kolla ventilerna.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Börja med det enklaste tändstift tändkablar spolar sen är det dax att kolla förgasarna och när ändå kåpor och tank är borta så kolla ventilspelet
Lycka till

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Jag rekommenderar att du mäter kompressionen med en kompressionsprovare. Då kan du se om du har någon läckande ventil eller alldeles för litet ventilspel. Kompressionsprovare kostar några hundralappar.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är det ens för gsxr 750 ? Finns ju från -85 till i princip nu med både förgasare och insprut luft/oljekyld till vattenkyld så bara gsxr 750 är ju rätt brett spann

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Vad är det ens för gsxr 750 ? Finns ju från -85 till i princip nu med både förgasare och insprut luft/oljekyld till vattenkyld så bara gsxr 750 är ju rätt brett spann
En 96a så det är förgasare och vattenkyld. Funderar lite på om det kanske är dags att synka förgasarna också då det lätt är tre år sedan jag gjorde det senast.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har en likadan, och den började gå illa helt plötsligt. Lite diffusa problem, men låg och ostadig tomgång och att den hängde kvar på lite för höga varv en stund när jag stannade vid rödljus osv. Det visade sig vara vakuumslangen till soppakranen som lossnat. Jag har ett piratmembran som kanske inte är grade a i kranen, så den fick bensin ändå. Tjuvluften genom slangen gjorde dock att den gick märkbart sämre på alla sätt. Har du lyft på tanken och kollat?

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Jag har en likadan, och den började gå illa helt plötsligt. Lite diffusa problem, men låg och ostadig tomgång och att den hängde kvar på lite för höga varv en stund när jag stannade vid rödljus osv. Det visade sig vara vakuumslangen till soppakranen som lossnat. Jag har ett piratmembran som kanske inte är grade a i kranen, så den fick bensin ändå. Tjuvluften genom slangen gjorde dock att den gick märkbart sämre på alla sätt. Har du lyft på tanken och kollat
Tanken är god men dessvärre är det inte så lätt denna gång 😪 Vacuumslangen sitter på plats och gör sitt jobb. Har till och med testat kranen med vacuumpump och det funkar korrekt. Tack ändå för input.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Baktänder den och bränsleförbrukningen ökat så är det nog i första hand inte ventiljusteringen det beror på iallafall ,baktänder som av bränsle i avgasröret ?.
krymper ventilspelet rejält blir det mer svårstartat men soppaförbrukningen sticker inte iväg 2dl/mil av det
Hur ser stiften ut ? Borde ju gå tokfett så bränslerelaterat fel med det bränsletörsten , mer bränsle=kallare motor

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...