Plus testar actionkameror

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gopro var bäst på allt utom batteritid, Sony var typ sämst på allt utom batteritid för den var bäst. En halvtimme mer än de två andra.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
De borde nämnt att contouren har GPS, eller vilka fps de olika klarar av speciellt när dom nämner att man ska testa det. Annars var det helt klart intressant att se dom jämföras

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
De borde nämnt att contouren har GPS, eller vilka fps de olika klarar av speciellt när dom nämner att man ska testa det. Annars var det helt klart intressant att se dom jämföras

Jo, kan ju skilja lite mellan på vilka funktioner de har. Just slowmotion-delen som nämndes kunde på iaf de tidigare modellerna variera från en kul grej till användbar funktion.

Och så får man ha i åtanke att i testet så var det standardinställningarna som användes. Men som ett "ur lådan"-test var det en intressant jämförelse.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Jag tycker de testade det viktiga när man testar kameror - skärpa, kontrast, färgåtergivning. GPS är inte relevant i ett kameratest då det är en tilläggsfunktion.

Det hade likaväl varit meningslöst att testa olika FPS-inställningar och annat - bildkvaliteten och färgåtergivningen hade inte förbättrats.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag jämförde precis en film från min sony-kamera mot deras. Det var ju en jävla skillnad, i mina ögon så har de blandat ihop kameraorna eller sandpapprat linsen för att få den så dålig. Att sedan inte använda bildstabilisatorn på den bara för att man kan välja att ha den av eller på, till skillnad från de båda andra där den är igång "by default" känns ju inte heller helt rättvisande... Jag har iofs den gamla (HDR AS-15), men jag tror ju knappast den blivit sämre av att uppdateras?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag jämförde precis en film från min sony-kamera mot deras. Det var ju en jävla skillnad, i mina ögon så har de blandat ihop kameraorna eller sandpapprat linsen för att få den så dålig. Att sedan inte använda bildstabilisatorn på den bara för att man kan välja att ha den av eller på, till skillnad från de båda andra där den är igång "by default" känns ju inte heller helt rättvisande... Jag har iofs den gamla (HDR AS-15), men jag tror ju knappast den blivit sämre av att uppdateras?
De stora skillnaderna mellan AS15 och AS30 är väl att AS30 har GPS, klarar att filma i 1080 i både 25p och 50p (AS15 klarar väl bara 30p vid 1080?) och något fler läge för slowmotion.

Jag reagerade också på att färgerna inte utföll till Sonyns fördel jämfört med GoPron. På de flesta filmer jag sett som jämför de båda så tycker jag att Sony haft mer tryck i färgerna än GoPro. Fast då kanske de har jämfört med en GoPro i samma prisklass.

För den som inte visste det så har det förresten kommit en ny modell från Sony nu. HDR-AS100V och de stora skillnaderna är att den kan spela in i XAVC S (i upp till 50Mbit/s, ska ge bättre bild) och att den är till viss del vattenskyddad även utan undervattenshuset.

Men jag gillade den där lösningen de visade för att kunna skapa 360 graders timelapsefilmer. :tummenupp

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

De stora skillnaderna mellan AS15 och AS30 är väl att AS30 har GPS, klarar att filma i 1080 i både 25p och 50p (AS15 klarar väl bara 30p vid 1080?) och något fler läge för slowmotion.

Jag reagerade också på att färgerna inte utföll till Sonyns fördel jämfört med GoPron. På de flesta filmer jag sett som jämför de båda så tycker jag att Sony haft mer tryck i färgerna än GoPro. Fast då kanske de har jämfört med en GoPro i samma prisklass.

För den som inte visste det så har det förresten kommit en ny modell från Sony nu. HDR-AS100V och de stora skillnaderna är att den kan spela in i XAVC S (i upp till 50Mbit/s, ska ge bättre bild) och att den är till viss del vattenskyddad även utan undervattenshuset.

Men jag gillade den där lösningen de visade för att kunna skapa 360 graders timelapsefilmer. :tummenupp

Jag håller med. De filmer jag har sett som är filmade med en Sony AS-XX har haft betydligt bättre skärpa (centralt) och betydligt mer färg/kontrast. De har haft en tendens att slå över åt det blåa hållet. Klippen från Sonyn i Plus-inslaget såg ju riktigt dassiga ut...

enrosabil:
GoPro och Contour har inte bildstabilisering. :fakta

Här är en annan test:
http://vimeo.com/54860841

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, på kamerasidan, både professionellt och på amatörnivå så gör de riktigt bra grejer. Professionella kompaktkameror är de antagligen bäst på jämfört med andra tillverkare.

Ah, jag är lite av en analfabet vad gäller fotografering. :)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
enrosabil:
GoPro och Contour har inte bildstabilisering. :fakta

Här är en annan test:
http://vimeo.com/54860841

Hade för mig det men ville inte nämna något då jag blev osäker... vilket får mig ÄNNU mera nyfiken - Hur i hela helvete kunde kameran MED bildstabilisator skaka som om den satt på en bilmaskin i jämförelse med de andra 2!? Har kikat vidare på lite fler filmer, helt super är inte skärpan alla gånger, framförallt inte när vissa saker är nära och andra väldigt långt bort. Nåväl, jag är fortfarande nöjd med min :)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Hade för mig det men ville inte nämna något då jag blev osäker... vilket får mig ÄNNU mera nyfiken - Hur i hela helvete kunde kameran MED bildstabilisator skaka som om den satt på en bilmaskin i jämförelse med de andra 2!? Har kikat vidare på lite fler filmer, helt super är inte skärpan alla gånger, framförallt inte när vissa saker är nära och andra väldigt långt bort. Nåväl, jag är fortfarande nöjd med min :)

En faktor, som de faktiskt berör, är fästets utformning. Ett högt smalt fäste kommer alltid att ge mer skakoskärpa än ett lågt brett. Jag gissar att GoPros styrfäste är lägre än Sonys och Contours.

En annan fråga är om det inte blir lite imma på insidan av husen. Jag stod och valde mellan Sony och GoPro när jag skulle köpa min. Sonyn såg aldrig sådär dassig ut.

Det må vara som det vill, det viktigaste är att vi är nöjda med våra respektive val. :hej

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
42:35 in i programmet framgår det tydligt att Sonysfäste är högre än de övrigas. Sedan verkar det som om de har sonyns bildstabiliseringsfunktion avstängd när de jämför de tre kamerorna i rörelse. De säger det visserligen inte uttryckligen, men säger att de filmar med grundinställningar.

I övriga liknande tester på nätet verkar Sony:n ha bättre skärpa och färger än GoPro,.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag fattar hur moppefursto det här är, men skall man ha bröstgrejen om man skall spela in hojfilm? :gnissla

:notme

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...